Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: sjukdomar
Läst 2289 ggr
mintkyssar
0

ingen mens på över ett halvår

ja, ni ser ju rubriken. Har inte haft mens på över ett halvår. Misstänker att det kan vara pcos, för gravid är jag definitivt inte så vad annars skulle det vara?

men är rädd för att gå till vårdcentralen, vill inte gå dit och visa muttan… vad kan hända om man inte behandlar pcos? jag är 18 år förresten.

Arthedain85
1

Har du mycket stress eller oro i din vardag? Äter du ordentligt? Annars kan det påverka om du får mens eller inte.

http://menstruation.se/utebliven-menstruation/

[JeanetteK]
0

Du kanske kan börja med att gå till undomsmottagningen? Eller får man inte det när man är 18? Minns inte hur det var… Men annars kan du vända dig till mödravårdscentralen. Det brukar vara lättare än att gå till vårdcentralen just när man har gynekologiska bekymmer. Du kan börja med att ringa dit och fråga vad det kan vara.

Tyvärr vet jag inget om pcos, men jag tycker absolut att du bör gå och få hjälp. Vet inte vad det skulle kunna vara annars. Jag tror att man kan få utebliven eller störd mens om man äter för lite, tränar för mycket eller mår allmänt dåligt. 

Börja med att ringa om det känns jobbigt. Lycka till! 🤗

mintkyssar
0

okej. Det senaste halvåret har jag inte mått så bra, stora problem med ångest, stress och sånt. Men nu har det lugnat ner sig (typ) så tycker mensen borde komma nu.

J0554N
0

vad är pcos?

Strong people don't put others down, they lift them up. 

mintkyssar
0

det är nån sorts obalans i hormonerna, samtidigt som man får blåsor bland äggstockarna.

Karmatarerskanise
7

Ts du får lägga rädslan åt sidan. 6 månader är alldeles för lång tid att gå utan mens utan att ha kollat upp det.  Ka  bero på olika saker.

Ring umo eller en gynekolog på måndag.