Erfarenhet av p-dator?
Efter över tio år med p-piller och p-stavar med diverse biverkningar känner jag att det får vara nog.
Alternativet jag kikat på (och blev extremt glad över att höra talas om!) är temperaturbaserad p-dator, alltså Pearly eller Lady-Comp. Min barnmorska avrådde dock p-dator p.g.a min ålder (25 år) med hänvisning till att jag i och med min "ungdom" är för fertil.
Jag skulle gärna vilja höra andras erfarenheter av just temperaturbaserad p-dator (Persona är alltså inte aktuellt):
- hur gamla är ni som använder Pearly eller Lady-Comp? Hur gamla var ni när ni började?
- problem som ni stött på med användandet?
- några oönskade graviditeter trots korrekt användning?
- hur många gröna och röda dagar får ni, på ett ungefär, varje månad?
- hur lång tid efter att ni började använda den tog det innan den började ge ett rimligt antal gröna dagar?
- annat som kan vara bra att veta?
Dela med er av erfarenhet och visdom! Jag vet liksom inte vem jag ska lita på längre när informationen om dessa datorer är minst sagt jättedålig.
Kan tyvärr inget om p-datorn.
Men jag rekommenderar varmt hormonspiral om du inte har provat. Jag tål normalt inga hormoner men denna funkar och jag har knappt haft en droppe mens sen jag satte i den för 1,5 år sedan.
Det enda jag ångrar är att jag inte visste om att jag tålde denna tidigare och satte in för många år sedan. 🙂
/Elisa
Jag hittade 2 inlägg här på Kvinnaifokus som handlar om P-datorer
själv tror jag inte ett ögonblick vad din BM sa till dig 😡 har oxå hört en massa negativt om preventivmedel utan hormoner av olika BM:s
och varför ja du……
sen finns det ju oxå pessar (femcap) som man själv kan beställa
#1 suckar lite och jag säger emot dig har själv haft hormonspiral och mådde riktigt urdåligt av den hade alla biverkningar som fanns och mer därtill
och vissa vill faktiskt undvika hormon preventivmedel
#1 Var hormonspiral BM föreslog istället men jag vill gärna vara utan allt vad konstgjorda hormoner och mojänger heter för att se hur min kropp fungerar då. Men tack för tipset ändå! Är så intressant hur olika preventivmedel fungerar för olika människor.
#2 Tack! Är ny här och inte helt med i söksvängen än.
Börjar misstänka att barnmorskors åsikter om de här datorerna har med ålder/skepticism mot teknik att göra. Tyckte själv att det lät lite konstigt när jag först läste om Lady-Comp, men ju mer jag läser och hör desto mer övertygad blir jag om att de fungerar.
Funderar på pessar i stället för kondom för de dagar då eventuell dator ger rött åt oskyddat, men som heltidslösning känns det nog lite för bökigt för mig.
Hej VeroJ,
Jag slutade med p-piller (minipiller Cerazette) i början av 2014 efter att ha ätit det i 9 år. Precis som du ville jag inte äta hormoner längre. Jag fick min första mens efter 3 veckor och efter den när nästa liksom Den Riktiga mensen kom så börjande jag med min LadyComp. Jag har bara en annan av mina vänner (hon är ett år yngre än mig) som också använt sig av p-dator och då hade hon använt sin 3-4 år. Så jag visste inte heller så jättemycket, men jag letade upp vetenskapliga artiklar om p-datorer och kände mig väldigt positiv.
Jag har som sagt en LadyComp som är en lite större modell (som en cd-spelare ungefär) och jag valde den eftersom den har ett uppladdningsbart batteri (som jag laddar en dag inför varje mensvecka) eftersom den mindre Perly-datorn behöver skickas till tyskland vartannat år för att de ska byta batteriet. Jag ville helt enkelt inte skicka iväg min datorn utomlands och betala några hundralappar varje gång.
Jag har oftast alarmet på min p-dator men vaknar oftast före det ändå och då tar jag tempen när jag vaknar. Spannet för att mäta är ganska stort så jag har bara varit med om att jag EN gång sovit förbi alarmet och glömt mäta inom de här 6h, haha.
Jag tycker nog att jag fortfarande upplever att jag får fler röda/gula dagar än vad jag tänkt mig. Som en extra marginal före/efter ägglossningen som känns lite onödig för mig personligen. Jag kombinerar p-datorn med Billingmetoden (känner på sekret och hur livmoderhalstappen är) så jag har en ganska bra bild över hur min ägglossning är. Så om jag vet när jag haft ägglossning (dels för att p-datorn säger till men också att jag märker på sekret och placering av livmoderhalstappen) så har jag inte sex två dagar efter - men om p-datorn lyser rött/gult dag tre så kan jag känna mig bekväm att ha sex ändå. Men det är inget jag generellt rekommenderar, forskningen som jag läst har visat att de få som blivit gravida med p-dator har alla valt att ha sex på dagar utöver de gröna. Så det får man nog ha eget ansvar för om man känner sig kropp så väl att man vill chansa.
Men annars… vad vill du veta? Det går fort att mäta, datorn är ganska lätt att lära sig efter en tid. Lätt att ställa alarm/stänga av.
Jag var 24 när jag började med min p-dator och min kompis var väl runt 20 när hon började. Jag har inte själv läst något hinder angående ålder på kvinnan som använder den. Tror nog mer på att det borde spela större roll om man sover väldigt oregelbundet/dåligt eller har oregelbunden mens/ägglossning. Då får man nog fler röda dagar.
Fråga gärna om du undrar mer!
Jag funderar också på att köpa en p-dator , men ekonomin sätter lite gränser..
Jag är 20 år gammal och när jag senast hade mens så var den väldigt oregelbunden, det oroar mig lite.. När ska man börja mäta med en lady comp ? Första dagen vid mens ?
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi