P-piller och antidepressiva
Var hos barnmorskan idag för att jag är sugen på att börja med p-piller (eller någon annan typ av preventivmedel). Hon bad mig dock att kolla med min läkare först i.o.m. att jag går på antidepressiva.
Jag ska ringa och försöka få till en tid med min läkare, om inte det funkar verkar mitt enda val vara kopparspiral, men har hört/läst att man kan få oregelbunden mens med det (och jag tycker om att vara regelbunden).
Har någon här erfarenhet av att blanda? Jag går på Venlafaxine och Mirtazapin.
_No way! Yes way!
Jag vet bara att det är okej med Cipralex. Jag har det, och P-ring, och det går bra. Både läkare och barnmorskan bekräftade det.
Var på UM och fick precis samma svar som du (hade Mirtazapin & Atarax). Kollade med läkaren och hon sa att hon ville prova mina nya mediciner först (slutade alltså med Mirtazapinen och fick 2 nya). Såå jag får snällt vänta.
Min BM sa också att det är spiral som gäller annars men jag känner verkligen en stor obehagskänsla över det.. Skulle vilja prova cerazette för att sen sätta in en p-stav om det funkar.
Men ja det egentliga svaret var att jag skulle vänta, men det är för att utvärdera mina nya antidepp först. Har du ätit dina mediciner ett tag kanske du har bättre koll på hur kroppen reagerar :)
Tack för svaren. Jag har ätit mina nuvarande mediciner i 4½ år, höjde min Venlaflexine-dos något för några månader sedan, och har Stesolid vid behov (tack och lov inte särskilt ofta längre).
Får ta och få klartecken från min läkare bara, och hoppas hon har ett positivt besked. Är inte särskilt bråttom, tycker bara att det är så bökigt med kondom 😉
_No way! Yes way!
Du har inte funderat på pessar?
#4 Det brukar väl bara vara i början? Åt p-piller för en sisådär 15 år sedan under ett par år, men jag mådde ju piss redan innan jag började så vet ju inte om det vare sig gjorde från eller till. Känner att jag för första gången i mitt vuxna liv känner mig stabil nu, så tänkte passa på att testa (nu när jag har regelbunden kontakt med psykiatrin).
#5 Mjo, lite grann, men det är det där med meket. Att det där i stundens hetta slippa kondom eller pessar.
_No way! Yes way!
Var inne på Fass och kollade runt lite och såg detta under "Cilest mat och dryck" - Drick inte grapefruktjuice medan du använder Cilest.
Alltså…va? Vad är det med just grapefrukt som är en dålig kombination? Haha.
_No way! Yes way!
Har för mig att det står så även på Nuvaring. Fast jag minns inte. Har för mig att grapefrukt innehåller något ämne som påverkar hormonerna. Men hur det låg till kommer jag inte ihåg just nu, och jag har i alla fall inte varit sådär supernoga med att undvika det. 🤔
Det finns numera nya pessar man har inne i 48timmar, plockar ut och tvättar och sedan sätter in igen. Så det är just ingen planering som krävs alls.
Grapefrukt innehåller ett ämne som kan ta bort effekten av vissa mediciner = äter man grapefrukt får det samma effekt som om man inte tagit medicinen. P-piller är ett sånt medel som kan sluta ha nån effekt ifall man äter grapefrukt, det finns de som blivit gravida p.g.a det även om de varit noga att ta sina piller.
På tal om kopparspiral har jag bara goda erfarenheter. Hade oregelbunden mens i kanske 1 eller 2 månader sen gick allt som en klocka i 5 år. Fick lite mer mensverk och lite mer mens men egentligen ingen större skillnad.
Har nu satt in en hormonspiral i samma veva som jag började med Citarlopram igen, det har inte varit lika enkelt. Värre PMS än förut, viktuppgång och väldigt oregelbunden mens. Har haft den i lite mer en ett halvår och den har precis börja stabilisera sig vilket är skönt.
Jag har ätit båda de antidepressiva du tar TS och samtidigt tagit p-piller. Barnmorskan har aldrig opponerat sig. Nu är jag barnmorska själv och kan inte se att denna kombination skulle "störa" effekten av p-piller. Däremot bör du ju vara uppmärksam på om du mår sämre psykiskt när börjar ta p-piller. Men det finns ju mängder av sorter att prova så man får prova sig fram.
Lycka till
Vissa naturmedel kan försämra effekten av p piller, Johannesört t ex.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det var nog inte påverkan på p-pillerna som barnmorskan trodde skulle påverka, utan var väl snarare så de antidepressiva hon var fundersam över. Ville inte skriva ut p-piller innan jag pratat med min läkare.
P-piller kan ju som sagt påverka psyket, och iom att jag äntligen hittat passande medicin och snart ska börja plugga efter att ha varit sjukskriven i 4½ år så känns det bra att prata lite om det innan. Annars lutar det lite åt kopparspiral (även om det tar emot).
Men grapefrukt! Jag som älskar grapefrukt 😕 Och Johannesört påverkar inte bara p-piller utan även (mina) antidepressiva.
Tack alla. Känner hur lost jag är inom detta område.
_No way! Yes way!
Vid en snabb sökning på google fick jag bland annat upp detta:
http://www.janusinfo.se/Global/Tidskrifter/L%C3%A4kemedelsnytt/lmnytt4_09.pdf
Kika på sidan två, där. Där står det om grapefrukt. 🙂
Jag har exakt samma som dig, och har p-piller. Aldrig varit några problem för mig även med andra mediciner. :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!