Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: klimakteriet
Läst 6338 ggr
Anonym
1

Humörsvängningar - klimakteriet

Känner att det är dags att söka hjälp för mina humörsvängningar då jag är i klimakteriet. Undrar om det är någon som har läkemedel för det och isåfall vilken sort? Jag vill gärna vara påläst innan jag träffar gynekologen. Dela gärna med er om hur det fungerar med läkemedlen, för- och nackdelar.

Karmatarerskanise
0

Hoppas någon kan hjälpa dig.

Anonym
0

Några har allt kikat in för att läsa i alla fall 🙂

bohan85
0

Om det är östrogen du tänker dig så finns det en ring som man för upp i slidan, oestring, som tillför östrogen. Den används ganska mycket.

Anonym
0

Jag vet inte vad jag tänkt mig för verksamt ämne, men det måste vara i tablettform i alla fall. Eller gel om det finns. Inget plåster eller något man för upp, kommer ifråga. Glömde skriva det i min TS. Använder redan Vagifem sedan några år.

Anonym
0

Jag har fått en tid hos gyn om en månad, så jag har gott om tid att läsa på lite 🙂

OlgaMaria
0

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
0

Tack, men alternativa (natur) produkter går också bort. Det är läkemedel jag är ute efter. Och gärna info om hur de fungerar med för- och nackdelar. 

Trevligt att ni kommer med förslag i alla fall, även om jag är kräsen av mig 🙂

OlgaMaria
0

Antingen kan du välja syntetiska hormoner eller bioidentiska. De senare fungerar bättre i kroppen och har färre biverkningar. Det jag tycker du ska överväga är Estradiol (läkemedel) och naturligt progesteron-kräm (principiellt det samma som vården erbjuder men säkrare och bättre). Läs mer här: http://mobil.dn.se/debatt/svenska-kvinnor-riskerar-brostcancer-helt-i-onodan/

Anonym
0

En mycket intressant artikel! Estradiol använder jag lokalt sedan några år tillbaka. Ska skriva ut denna artikel och ta med till läkaren. Jag har ju inte problem med svettningar och så, utan bara humöret, så det kanske bara behövs antidepp? Nej, jag vet inte..

OlgaMaria
0

Om jag var du skulle jag vilja pröva med hormoner först. Antidepp är egentligen en hiskelig medicin med ibland svåra biverkningar och så är den svår att avvänja sig från också. Progesteron balanserar östrogennivåerna vilket gör att man får ett stabilare humör om man får in progesteron i rätt dos. Sen är det inte så lätt för mig att säga vad som skulle bli bra för dig så klart men delar med mig av det jag vet så får du läsa mer och pröva dig fram. :)

bohan85
0

#10, jag håller inte med om att det är svårt att vänja sig av med antidepp, det är ju såklart olika för olika människor, men jag vill bara förtydliga att de inte är beroendeframkallande.

OlgaMaria
1

#11 Det stämmer att de inte är beroendeframkallande men de har starka utsättningssymptom varför man måste ägna lång tid till att sluta med dem om man tagit dem länge.

Anonym
0

#10  Vilka svåra biverkningar kan det handla om? Jag äter starka smärtstillande mediciner, så jag är van vid en del biverkningar och beroendeframkallande medel. Men ibland måste man ha sådana för att kunna fungera. Åt Citodon i många år förut. Jag tvärslutade med dom och bytte till annat. Fick inga utsättningssymptom. Men det kanske man inte kan få med dem?

Det kanske går lika bra med ett par öl varje dag.. muskelavslappnande och bra humör brukar vara en bra biverkning :)

Anonym
0

Har läst lite på Fass om Citalopram och Sertralin. De går inte så bra ihop med mina smärtstillande och migränmedicin. Det är sånt här jag behöver veta innan jag får någon medicin, för det är inte alltid läkaren har koll på vilka mediciner jag tar, trots att jag sagt det och de frågar inte alltid heller.

Ove-D
0

Vilka biverkningar ska man vara observant på när det gäller olika mediciner/hormoner?

Karmatarerskanise
0

15 Det är ju helt olika beroende på VAD man medicinerar med.

Ove-D
0

Vad finns det för olika hjälp man kan få? Är det vanligare med B-vitaminbrist under klimakteriet?