Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 844 ggr
Anonym
0

Skaffa menskopp, hur?

Hur ska jag kunna få tag i en menskopp? Mamma låter inte mig använda något annat än bindor, och jag hatar dem. Hört så mycket braom menskoppen och även berättat för min mamma. Men hon säger bara att man inte ska tro på allt man läser.

Jag vill verkligen ha en! Hur ska jag kunna skaffa en? Kan inte handla via internet. Vågar inte ta det på post om mamma eller någon annan i min stora familj hinner före mig. 

Mamma vägrar, och de vet även de kvinnor runt om mig.
Hjälp motages gärna! Är en 16 årig tjej som har det svårt hemma.

Saga85
0

Jag köpte min på Fram, men har även sett att de har den på vissa apotek.

Anonym
0

Men hur ska jag kunna köpa den utan att mamma får veta? Post funkar inte om de skulle ta posten innan mig…

bohan85
1

Apoteket Hjärtat verkar ha menskopp i sitt sortiment, så besök ett apotek från deras kedja, har de inte hemma kan de säkert beställa hem.

Men tamponger måste du ju kunna köpa själv på vilken mataffär/apotek som helst?

ChristineL
1

#3 - Men dom öppnar väl ändå inte din post? Mooncup skickar med diskret avsändare så dom kan inte veta varifrån det kommer. Annars går du till affären och köper ditt mensskydd själv?

Saga85
0

Som sagt så finns det i butiker så att du kan gå och köpa själv, och sen undrar jag också varför skulle de öppna din post?

Praefatio
7

#5 och #6 Finns väldigt hårt hållna ungdomar/barn som inte får ha sin post för sig själva… Otroligt kränkande, men tyvärr sant 😕

vallhund
0

#7 Visst finns det, men det är olagligt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ChristineL
0

#8 - Är inte helt säker på att det skulle vara olagligt att öppna någon annans brev. Hämtar man brev hos postombud så måste man exempelvis inte legitimera sig…

vallhund
0

#9 Ja det är väldigt olagligt att öppna o läsa andras brev. Du kan få bättre underbyggda svar på http://brott.ifokus.se/

Tror inte lagen ändrats sedan internet skapades.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ChristineL
0

#10 - Det är så sjukt, men ja… :/

Praefatio
1

#8 Jag vet. Tyvärr hjälper det ju inte att det är olagligt om man inte anmäler, och som 16-åring är det minst sagt tufft både psykiskt och praktiskt att anmäla sina egna föräldrar. Det är fruktansvärt vilket som.

Anonym
1

#7 jag är en sån förälder som alltid öppnar min sons post jag resonerar som så att han är omyndig och jag har ju ansvar för honom 
vi pratar dock öppet om det och jag berättar alltid när han får post sen tycker jag det är rätt knepigt att både skolan sjuk och tandvården adresserar post i hans namn men i brevet så står det alltid till målsman för….(min sons namn)

[Devya]
0

#13 Så länge man har kommit överens om det är det väl inga större problem med saken.

Min mamma öppnade aldrig min post vilket jag är glad över. Att få öppna sin egen post själv kändes väldigt viktigt för mig.

Blanksteg
1

Brottsbalken 4 kap.  8 § Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller i ett elektroniskt kommunikationsnät, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år. Lag (2012:280).

Men sedan så har Föräldrabalken bestämmelser kring föräldrars ansvar för sina barn och tillsyn över dem. Vet dock inte om deras post ingår. Det stadgas dock att föräldrarna ska ta hänsyn till barnens önskemål och synpunkter i takt med deras stigande ålder och utveckling. 

Ett svar på en fråga ang. detta: http://lawline.se/answers/5933

Om nu föräldrar har rätt att läsa barnens post om de är omyndiga så tycker jag ändå det är fel. Om man är över 15 så tycker jag definitivt att det är fel av föräldrarna. Tror det är viktigt för barn att känna att deras föräldrar litar på dem. Om föräldrarna misstänker att barnen kommunicerar med någon som de inte ska kommunicera med eller har beställt någonting som de inte får beställa så är det dock en annan sak.

[Thiah]
3

#13 jag tycker du gör fel som öppnar hans post och sen pratar om det. Det borde vara andra vägen, han öppnar sin post och sen pratar med dig.

[rumelle]
1

Ett alternativ är kanske att du pratar med en kompis som kan beställa en åt dig och sen ge den till dig i utbyte mot kostnaden.