Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 1296 ggr
emeliiiiieee
0

Kan det vara uvi?

Tror jag åkt på en uvi.

Springer på toa ca 20 gånger i timmen. Kan inte kissa utan att det gör skitont och allt sånt.

Vad kan man göra? Har aldrig haft det förut, men ska jag gå till läkare och få medicin eller finns de annat att göra?

Caifig
2

Gå till en läkare så du får en ordentlig undersökning :) En obehandlad UVI kan faktiskt leda till svårare infektioner/inflammationer, så kontakta en vårdcentral redan imorgon och be om en tid så du kan få antibiotika.

emeliiiiieee
0

#1 Tack! Får ringa vårdcentralen såfort dom öppnar imorgon och hoppas på att jag får en tid snarast. Är verkligen inte kul att inte ens kunna gå utanför dörren då jag måste kissa exakt hela tiden. + att det gör ont då :)

Saga85
0

Gå till läkaren som sagt. Första gången jag hade uvi var jag säker på att jag hade njursten, och försökte kissa ut den. Det slutade med att jag grät av smärta varje gång jag behövde kissa, och när jag gick och kissade varannan minut (men inget kom) körde mina föräldrar mig till jourvårdcentral på kvällen. Kunde inte klämma ut en droppe till urinprovet, men fick antibiotika ändå.

Har de drop-in på vårdcentralen så gå dit då.

[xMondSy]
0

Tranbärsjuice kan hjälpa har jag hört :-)

Saga85
0

#4 Jag har också hört det, men kollat upp lite noggrannare, och det är bara en myt eller placebo. Det kan hjälpa att dämpa genom att dricka mycket vatten, mest i förebyggande syfte. Det läker oftast av sig själv inom en vecka, men om man har svåra besvär kan man få antibiotika. Källa: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Urinvagsinfektion/

emeliiiiieee
4

Update; var en solklar uvi med protein i urinet. Får nu ta antibiotika som ska hjälpa. :) Tur läkarna finns ibland