skjuta upp menen, 13 år
Hej, då jag ska på läger om 5 dagar och min mens kommer förmodligen när som helst undrar jag om ja kan skjuta upp den, för det är ett läger där man badar varje dag och inte speciellt kul om ja får avstå från badandet och bara titta på ;(
då jag är 13 vill jag inte använda tampong
allså om man tar p piller, hur lång tid tar det innan det börjar "verka"
eller är jag för sent ute ?
då jag inte kan något om dehär, kanske jag är helt ute o cyklar
tacksam för snabba svar
Det känns som att det är lite sent ute , och det är ju bara möjligt att göra det med vissa p-piller. Ring till din ungdomsmottagning för att diskutera saken =)
Menskopp?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Gå till vårdecentralen. Fick nåt pillee utskrivet för att skjuta upp mensen en vecka typ. Inga p-piller.
Primolut Nor kan man få utskrivet för att skjuta upp mensen (det är inga p-piller). De har dock en del biverkningar som en del får ex. kandet hända man går upp flera kilo på en vecka, man kan få humörsvängningar mm.
Jag åt dem i nästan 3mån men klarade mig från biverkningar (jag åt dem som medicin för sjukdom inte för att skjuta upp mensen, ska man bara skjuta upp mensen får man bara äta dem en kort tid)
Jag har använt Primolut Nor en gång för att skjuta upp mensen. Dock är det inget jag skulle göra igen då jag gick upp nästan 10kg på tre veckor. Visserligen var det bara vätska som bundits i kroppen så jag gick ju ner med en gång efteråt men jag mådde inte alls bra och tycker inte att det var värt det. Men det är ju vädigt individuellt om man drabbas av biverkningar eller inte. Om du känner att du absolut inte vill avstå från badandet så kanske det är värt att prata med en barnmorska.
Primolut-Nor skall man börja ta senast 3 dagar före väntad mens, så kanske du hinner?
Vet inte om jag vågar ifall det är sådana biverkningar, jag är en som som inte alls ofta får biverkningar men vågar inte riskera något :/ får la ha mens då, hoppas den är över tills baddagen, då man badar med hästarna
Du kan ju alltid köpa en menskopp
Ingen aning hur man använder den, är det typ inte likt en tampong? :/ fast en kopp?
En kopp är mjuk och böjbar/formbar. Man stoppar in den i slidan och där sitter den och samlar upp blodet. Sen tar du ut den med jämna mellanrum och tömmer den och tvättar den och stoppar sedan in den igen. Väldigt både ekonomiskt och bra för miljön eftersom man återanvänder samma kopp i upp till flera år.
En tampong är hårt packad bomull som en liten pinne som du för upp i slidan. Den sitter där och suger åt sig blodet och sväller då. Efteråt drar man i det lilla snöret så den kommer ut och slängs sedan i sopan.
Det finns inget hinder för att använda varken tampong eller kopp pga din ålder. Du kan mycket väl prova något av det om du känner att du vill.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Känns obehagligt att man sticka upp en pinne i slidan :/ vet inte hur jag ska göra

En menskopp sätter man i nedre delen av slidan, så på det sättet är det mindre obehagligt. När den väl sitter på plats känns den inte alls.
De flesta tillverkare har "bekvämlighetsgaranti", så om man köper en men inte gillar den efter att ha provat kan man skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka.
Rädd att de gör ont att stoppa in den :/ hatar när man vet att de kommer göra ont, blir bara osäker o då blir de inte bra

#13, det är väl inte direkt skönt, men det är mer obehagligt än gör ont, och man vänjer sig 🙂
Menskoppar är gjorda av silikon så de blir aldrig torra, och när man har mens så kommer slidan aldrig få slut på "glidmedel". I alla fall inte om man låter bli tamponger.
Jag står hellre ut med lite obehag vid insättning och uttagning än lever med varma svettiga illaluktande bindor, som kan bli riktigt obehagliga att gå runt med istället, även om de är lätta att byta. Plus att de flesta bara behöver tömma sin menskopp två gånger om dygnet, och man kan bada med den utan problem, så där har vi två fördelar till.
För min del om vi räknar ihop ont och obehag så är det:
tampong > binda > menskopp
(> = mer än, så tampong är värst)
Hade inte rekommenderat varken menskopp eller tampong faktiskt till en 13 årig flicka… Och alla har väl egna åsikter om vad som är bäst.. Själv tycker jag tamponger funkar bra…men tror det känns bättre att använda när man är äldre..

#15, varför inte?
Menskopp då, min erfarenhet av tampong är att den gör asont att ta ut, för den suger liksom åt sig allt, så det finns ingen fukt kvar i slidan. Och jo, det var den minsta varianten.
#15 Ja, varför inte? Jag använde mest bindor de första åren, men hade tamponger när jag badade (11-12 år). Anledningen till att jag bara använde dem när jag badade var för att jag tyckte att det skavde, men det var bara för att jag inte hade lyckats trycka in dem hela vägen, när jag väl kom på var det ju jätteskönt, så började använda det på heltid när jag var en sådär 13 år.
_No way! Yes way!
Jag fick min mens när jag var 11 och det dröjde nog bara ett halvår innan jag började använda tampong vid bad och gymnastik. När jag började i 7an så hade var och varannan tjej tampong. Så förstår inte varför man inte skulle rekommendera en 13-åring att använda det? Finns ingen anledning att inte rekommendera det. Sen är det såklart upp till var och en vad man vill använda, oavsett om man är 13år eller 30år.
Jag upplever det inte som att det gör ont med varken tampong eller menskopp. Tampongen kan göra ont när man sitter ner om man inte fått den tillräckligt långt in, men det är mest när man har dom där extra stora varianterna. Mini eller normal känns inte alls tycker jag.
Menskoppen känns inte alls och är verkligen inte obehagligt att stoppa in heller.
Hur man gör står noga beskrivet och illustrerat med bilder på förpackningen, både på tamponger och på koppen. Sen är det inte farligt att prova, det värsta som kan hända är att man inte tycker det är bekvämt och då kan man bara ta ut tampongen eller koppen och använda binda istället. Men i 9 fall av 10 så beror obekvämlighet på att man satt in den fel. Man får helt enkelt prova sig fram. Men tänk på att vad man än gör så är det inte farligt. Man gör dessutom allt själv och det ska inte göra ont eller vara obehagligt, upplever man det så är det ju bara att avbryta direkt. Det är ju man själv som gör något på sig själv, så man känner ju hela tiden hur det känns och kan avbryta i samma sekund. Ont ska det inte göra, då har man fel teknik.
#16 Om tampongen gör ont att ta ut så byter du för ofta eller har för lite mens och kan gå över till trosskydd istället. Om tampongen är full känns det inte att ta ut den utan den glider lätt ut med ett litet drag i snöret.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
#16 Då har du nog provat för stor storlek av tampong. Prova en mindre. Finns både mini och normal, fungerar ingen av dom två utan att det blir så torrt att det gör ont att ta ut den så har du för lite mens för att använda tampong.
#20 Feltaggat? Finns knappast mindre än minsta.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#21 Nej det var rätt taggat. Men kanske lite snabbt läst av mig. Dock tycker jag ändå att mitt svar funkar.
Men eftersom man rider ca 1 och en halv timme i skogen först, sedan byter om i skogen o badar och sedan rider hem, så kan ju inte tampongen sitta i så länge och känns lite konstigt att byta tampong mitt i skogen, speciellt när ja inte är van :/ va krångligt de blev nu :/
Visst kan den göra det, det är ju inte mer än 4-5 timmar så det är inga problem!
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Kan man ha i tampongen så länge ? blöder ganska mycket
#25 Ha en binda i dina vanliga trosor. Så om det skulle börja läcka på hemvägen från tampongen så har du ändå en binda som samlar upp.
Finns kombi-pack med tamponger som har flera olika storlekar (till för att man blöder olika mycket under veckan). Då kan du börja testa mini och sen prova på lite större inför just den där rid-bad-rid-turen.
Fick mens i natt, och baddagen är oftast senare på veckan
Ja hade tur :D