Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 4953 ggr
mgstrom
6

Progesteron och östrogen

Hej!

Jag har länge misstänkt obalans i mina hormoner. Är 34 år, har aldrig regelbunden mens, får lite extra behåring när jag inte äter p-piller, tappar en del hår, verkar inte ha ägglossning i varje cykel. Har inga problem med vikten, men har fått diagnos pcos.

Pga dålig hjälp via vårdcentral så köpte jag eget hormontest som visade värden under normala på både östrogen och progesteron (medan testosteron låg inom normalintervallet). Tipset blev att använda progesteronkräm.

Någon fler som använt krämen vid låga nivåer av både östrogen och progesteron? Vad har resultatet blivit? Jag försöker få koll på detta på så naturlig väg som möjligt, vill helst inte äta p-piller.

Tips på andra sätt att få bukt med detta?

OlgaMaria
0

Jag har använt krämen men vet inte säkert hur det såg ut med mina hormoner innan, men misstänkte progesteronbrist. Jag har fått mindre sötsug och mindre pms sen jag började med krämen. :-)

Sen är det ju olika vad man tycker är enklast, men ur min synvinkel tycker jag det bästa för dig vore att pröva LCHF först. Brukar hjälpa väldigt bra för många som har pcos och oregelbunden mens. Och då slipper man köpa krämer och experimentera med dem. Det är ju bättre om kroppen kan komma i balans själv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Forest]
0

bara nyfiken fråga :) Vart kan man köpa detta test?

OlgaMaria
1

#2 Här finns några olika alternativ: http://hormonharmoni.se/bestall-hormontest/

Ikajo
0

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Ove-D
0

#3 Åh tack! Jag misstänker också obalans så detta ska jag testa…

OlgaMaria
1

Tipsar också om Munkpeppar (agnus castus). Har inte provat själv, men det ska vara hormonreglerande och gynnsamt vid olika kvinnliga problem, pms, pcos, hormonrelaterad migrän m.m.

Ove-D
1

#6 Vilka hormoner reglerar munkpeppar?

OlgaMaria
0

#7 Enligt vad jag läst stimulerar munkpeppar hypofysen och bildandet av LH-hormon, vilket ökas kraftigt vid ägglossning precis som progesteron. Antagligen har munkpeppar potential att ge hormonsystemet en kick i rätt riktning. Det är ju aldrig bara ett hormon som påverkas utan de alla stimulerar ju varann på ett eller annat sätt. Det finns nog ingen som vet exakt hur munkpeppar fungerar, men erfarenheten pekar på att det fungerar bra vid många kvinnliga problem.