Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1059 ggr
Anonym
0

Rädd för olyckor

Hej jag är väldigt rädd för olyckor och imorgon ska alla i våran åk till ett bad och förra sommaren var det en man som drunknade och nu är jag rädd för att en olycka ska inträffa. Jag tål inte blodlukt eller se blod eller känna oron som uppstår vid olyckor. Snälla hjälp mig, hur ska jag tänka? Vad ska jag göra? Hur kan jag bli kvitt problemet?

Rumblebee
0

Vet inte hur gammal du ar eller om du kan simma men tycker inte du ska oroa dig for att du ska drunkna, speciellt inte om ni kommer att vara i ett inomhusbad. Och du kan ju alltid tala om for lararen att du ar radd for att drunkna. Kanske aven om du kan teama upp med nagon du litar pa.

Ar det typ simlektioner eller bara nojesbad? Tycker att du bor forsoka delta i sa mycket som mojligt men vill du verkligen inte sa sag det. Kan ju bli att de kan forsoka overtala dig till att gora nagot men ar det for skrammande sa sag nej och att du ar radd for att drunkna. (aven om du kanske tycker det later lojligt eller pinsamt. Men har man radsla for nagot sa tycker inte jag att man ska skammas over det.)

Jag ar snart 27 och ar sjalv lite radd for vatten, speciellt i okontrollerade former (tex simma ute i naturen dar man inte bottnar eller i vatten rutschkanor). Och det sitter i fran nar jag var liten, innan jag kunde simma. Min syster och jag var till en utomhuspool och vi var pa den djupa delen, jag hade da en flytring som jag holl i men som jag lyckades tappa greppet om… tva ganger till och med… 🤔 Dock sa var syster vid min sida och drog upp mig bada gangerna. 

Jag kan simma nu, i alla fall nagolunda, har inte gjort det pa aratal men jag haller mig helst garna pa sadant djup sa att jag kan sta upp med huvudet ovanfor vattnet.

Vad galler andra olyckor, i alla fall nar det handlar om andra sa kan man inte gora sa mycket. Visst, hjalpa personen i fraga om ingen annan hinner fore. Och hur man ska hjalpa beror ju pa vad for slags olycka det ar och hur illa det ar.
Har du varit med/bevittnat en olycka, och hur tankte/reagerade du da?

Enda sattet att bli kvitt ett problem ar att forsoka att dels lara sig om och utsatta sig for det.
Visst, man ska inte utsatta sig sjalv for olyckor, men man kan alltid lara sig om vad man bor gora vid en olycka. Och vad som kan behova goras beror pa vilken typ av olycka det ar.
Men vad du daremot kan forsoka att utsatta dig for ar t.ex vatten. bara ha nagon vid din sida som du litar pa och stottar dig.

Anonym
0

#1 vi ska vara ute, jag kan simma och jag är inte rädd för att drunkna själv bara att någon annan ska gör det så att jag mår illa.