mini-piller Cerazette ?
Jag började med Cerazette i slutet av förra månaden. Min mens var som vanligt då, 4-5 dagar. Sen en vecka senare kom det tillbaka och nu gått en vecka och det är fortfarande kvar. Det är dock inte mycket blod, behöver inte använda tampong eller något för det kommer bara lite när jag kissar. Men kan det ändå vara i flera veckor? Vet inte hur länge till jag står ut innan jag slutar med dom. Vet man ska ge dom 3 månader men det är ju sjukt långtid. Någon som har haft dessa pillrena? Hur gick det för er? Hur länge höll det på? Att det bara är så lite blod är det något positivt? Liksom tecken på att det inte kommer vara så länge?
Cerazette är känt för att ge småblödningar, , oregelbundna blödningar etc. och för en del blir det inga blödningar alls och för andra blöder man 365dagar/år. Man måste se hur ens egen kropp reagerar och det kan ta mer än 3mån innan kroppen ställer in sig. För en del fungerar cerazette jättebra för mig var det bara dåligt med många biverkningar.
Alla p-piller kan ge blödningsproblem i början så det är inte säkert det blir annorlunda med andra medel.
Jag vill inte skrämmas på nåt sätt, men jag har hört att cerazette kan ge blodproppar, alltså speciellt det märket. Alla p-piller höjer ju risken, men jag har läst om flera fall med just cerazette.
http://www.aftonbladet.se/wellness/article13841772.ab
http://www.aftonbladet.se/wellness/article13841772.ab
Kan tipsa om ett mini-piller som heter Exclutena som innehåller ett enda naturligt hormon. Jag minns inte om man måste ha varit gravid för att ta dom eller inte. Men det är mindre riskfyllt med dom och dom funkar bra. Dom innehåller gulkroppshormon som naturligt finns i kroppen.
Cerazette är ett mini-piller som ges till dem som inte kan äta p.piller pga risk för proppar så Cerazette ökar INTE risken för proppar.
Flera märken som innehåller hormoner som ger en sexfaldigad ökning säljs i Sverige, exempelvis Cilest, Cerazette, Desolette, Mercinlon, Yasmin, Yasminelle och Yaz.
Lennart Forslund på Läkemedelsverket
Ja fast dessa märken har ju aftonbladet lagt till, dessa märken. Söker du på fass.se på desogestrel så kommer ju alla läkemedel som innehåller det fram, kombinerde p-piller och minipiller. Å Cerazette innehåller desogestrel som är ett gulkroppshormon, desogestrel finns också i kombinerade p.piller. Det är östrogenet i ett kombinerat p-piller som står för propprisken och beroende på vilket gulkroppshormon man lägger till så blir propprisken större/mindre..
Viveca Odlind, läkemedelverket:
Ingen risk för blodpropp, exempel:
Har du en högre risk för blodpropp kan minipiller, som endast innehåller gestagen, vara mer lämpligt.
- Carazette
- Exlutena
- Mini-Pe
Här finns också svar om att minipillret Cerazette inte ger ökad risk för blodpropp.: http://www.gynekologen.nu/tonaringen/preventivmedel.htm
Mvh Barnmorska
Jag vill inte heller skrämmas. Men jag har hört ett x-antal kvinnor som blivit gravid under användandet av dem. Så lita inte på dem till 100% som preventivmedel.
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Cerazette har jag haft, trivdes i början men inte sen så bytt p-medel.
Cerazette är just för de som har kanske lite ökat "risk" för proppar, men som vill äta p-piller.
#6 Finns inget p-medel som är 100% och finns flera kvinnor som blivit gravida på andra p-piller sorter med. Sedan är det noga med tiden realtivt på dem osv så tja, vill man vara ännu mer säker så är det ju kondom plus p-piller som gäller :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
4 minipiller ges just eftersom de inte ökar risken för blodproppar. Ypperligt för de som lever med ökat risk för proppar.
Ingdt preventivmedel är 100% säkert. Känner folk som blivit gravida med spriral, p piller, p sprita och kondom.
Jag blödde konstant i 4,5 månad innan det gav med sig. Sedan så blödde jag väldigt lite efter det, några gånger per år kanske. Sista året (åt dem i nio år) så hade jag jättekonstig mens, lite varannan-vecka-mens i perioder. Kunde haft typ "mens" en vecka och när jag varit blödningsfri 2-3 dagar så kom det en ny vecka med mens typ. Jättekonstigt!
Men efter att jag slutade med dem i början av året så tog det 3 veckor och sedan kom första riktiga mensen, och har sedan dess kommit på dagen exakt som den borde för en 28-dagars cykel. Så nu är den tillbaka till den regelbundenhet jag hade som tonåring.
Jag har ätit dem, hade typ blödning 3 gånger per år.
Jag provade i en månad, sen gav jag upp. Småblödningar dagligen och lätt huvudvärk väldigt ofta. Det känns inte värt att hålla ut tre månader då i hopp om att det ska bli bättre.
Jag har tagit Cerazette i flera år men jag hade blödningar i nästan ett år det var hemskt. men sen sluta det och min mens kom som vandligt på mig en gång i månaden nu välldigt regelbundet villket jag tyckte var bra.. Men nått som var hemskt var ju att dem första månaderna så fck jag massa plitor på rumpan å det gilla jag inte alls.. sen slutade jag med dem för att jag ville bli gravid och fick vackert vänta drygt ett år på att det skulle ta sig.
Jag har ätit dem i flera år utan några som helst problem. Ingen mens alls och enda blödningen jag får är om jag inte är noga med tiden.
Jag käkade dem i flera år och trivdes jättebra med dem första året, mensen försvann helt och hållet och det var ju helt underbart. Efter det började jag få mensvärk utan att jag hade mens och efter några månader kom mensen också tillbaka. Först var det inte så farligt, jag hade alltid haft oregelbunden mens och ganska mycket.
Sen blev det bara för mycket. Jag hade mens hela tiden! Inte små mellanblödningar utan rikligt med mens hela tiden! På en månad var det kanske två-tre dagar som jag inte blödde om jag hade tur och jag höll på att bli galen. Ändå orkade jag inte byta piller, så jag stod ut i flera år med skiten.
Det är inte för att skrämma upp dig, jag har en kompis som ätit dem mycket längre än mig och för henne fungerar dem hur bra som helst men för mig var de helt fel.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Tack för alla svar! Jag vet inte hur jag ska göra. Den riktiga mensen kom två dagar innan den skulle och är nu inne på dag 5 eller 6. Den brukar avta efter 4-5 dagar, men blöder fortfarande rätt mycket. Igår började jag vecka 5 med tabletterna. Varit blödningsfri en vecka. Jag tycker det är himla jobbigt med detta. Började ju för att kunna ha sex utan kondom och nu kan jag inte alls, vilket är frustrerande. Jag får inte ha vanliga p-piller för jag hade för högt bmi, håller på att kämpa för att gå ner i vikt men vet inte om p-piller skulle vara bättre heller. står i valet till att sluta eller ge de två veckor till. Vill det ska funka. Hon sa att nästan alla får ingen mens alls. På internet står det att det är vanligast med oregelbundna blödningar och oftare än vanligt. Alltid haft regelbunden så tycker det är jobbigt att inte veta när de ska komma. Alltid rädd att det ska komma vid fel tillfälle. Mitt på dagen ute och blöda igenom. Såna saker ni vet. Jag ville ha p-plåster först, men är det lika dant där att det tar långtid för kroppen att vänja sig? Så det blir samma helvete där.
#15 jag bytte över till p-ring efter cerazette, tycker det fungerar mycket bättre. Kanske kan vara något?
Men inte hört innan någon som inte fått p-piller pga hög BMI?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#16 ska kolla upp det. nej tyckte också det lät konstigt. Men hon sa det är en hälsorisk. Måste gå ner 10kg för att få p-piller eller liknande.
p-ring kan man heller inte få om man har för högt BMI. BMI över 35 då skall man inte (ev på läkarordination) använda kombinerade metoder då det ger en ökad propprisk (alltså ett högt BMI ger i sig ökad propprisk och då vill man inte ge kombinerade p.piller som ytterligare ökar risken)
BMI 30-35 så bör man inte börja med kombinerade metoder men man kan fortsätta med en kombinerad metod om man hade den innan man klev över BMI 30.
#16 Precis sådär sa BM till mig med. Om man har högt BMI får man enbart ta gestagen och inte östrogen(alltså kombinerade piller). Vet inte varför men hon sa då så :/
#17 P-ring kan vara en bra grej men annars tycker jag att du ska testa spiral eller pstav. På min pstav hade jag regelbundna blödningar och blödde ca 3 dagar varje gång. Med spiralen blir man oftast blödningsfri.
Pring har jag aldrig testat så jag vet inte hur den funkar.
#17 insåg precis att om du har problem med blödning nu kommer du ha samma problem med p-staven. Då det är precis samma sak i dom.
Åh hatar detta :( Ligger ärligt och grinar nu för jag är så trött på detta. Och så ska man ge det 3 månader och jag började precis på vecka 5. Pallar inte 2 månader till. sen tycker jag det är himla jobbigt att prata om sånt så vill inte gå och hitta något annat. Finns ju inget att välja mellan ändå. Hon sa bmi över 30 inte får. Jag ligger på 33. :( fast kan ju ha otur med p-piller också. vet inte vad jag ska göra :( Mår dåligt psykisk innan jag började med dom men nu känns det som att jag börjar gråta för allt. Allting är jobbigt. Om jag slutar om en vecka. Ställer kroppen tillbaka med en gång? Eller kan man blöda i flera veckor till?
Förstår inte hur jag kan sitta och fundera på att fortsätta bara för att slippa kondom, och skita i mitt mående.
Jag mår riktigt dåligt. Jag gråter varje dag för minsta småsak. Visst jag har problem med mitt mående men det har aldrig varit såhär direkt. Så måste ju vara pillerna.
Är det normalt tror ni? Att man blir så mycket mer nerstämd?
Vill inte ens gå upp ur sängen, vill inte äta, orkar inte äta, orkar inte laga mat. Orkar ingenting. Orkar inte bry mig mer. Men ändå överväger jag att orka fortsätta med dom i någon vecka till :( Borde ju vara självklart att sluta. Men slutar jag och vill börja så förlorar jag ju dessa veckorna jag har stått ut, då börjar man ju om från noll.
Ingen som vet hur fort man sluta blöda om man slutar? Ungefär.. om de är dagar eller kan hålla på flera veckor.
För mig slutade det ganska snabbt när jag hade slutat med pillren och satt in spiral i stället. Blödningen jag hade just då slutade efter några dagar och mensen blev regelbunden igen på typ två månader. :)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
#24 Tack! :) Då ska jag bara bestämma mig för om jag vill sluta eller ej.