Ont i nacken
Visste inte riktigt om det passade att posta här men hittade ingen bättre sajt för detta.
Fick en hemsk nackspärr för drygt ett år sedan. Sedan dess har jag fått ont i nacken oftare. Säger inte att det har med det och göra men kan inte minnas att det var såhär innan. Det kan komma när som helst och sitta i en hel dag. Ibland går det 1-2 veckor mellan fallen och ibland kanske två gånger i veckan. Ibland kortare stunder och ibland längre och mer smärtsamt.
Försöker röra mycket på huvuden men det släpper oftast inte ändå i första taget.
Jobbigt eftersom jag blir rädd för att åka på nackspärr igen.
Vad kan det bero på och hur motverkar jag det?
Jag har också ofta ont i nacken. Jag har fått hjälp av en sjukgymnast med lite övningar. Så mitt tips är att du kontaktar en sjukgymnast som kan känna igenom din nacke och ge dig övningar som passar just dig och din situation. Det är otroligt jobbigt att ha ont i nacken, hoppas du kan få hjälp.
#1 Grymt bra tips :) ska ändå till en sjukgymnast imorgon för att ta av ett gips jag har och för att få rörelseträna handen!
Hört att man kan få ont i nacken om man trycker upp axlarna mycket. Tänk på din hållning, bak med axlarna och upp med bröstet.
Jag brukar få ont i nacken på vintern eftersom jag trycker upp axlarna mycket när jag fryser. 🙂
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
sjukgymnast är ett jättebra råd
när nacken känns stel och gör ont så kan man oxå prova med vetekudde eller liknande som man värmer och lägger på nacken det brukar vara väldigt skönt
#2 Toppen att du ska dit ju! Hoppas att du får hjälp!
#3 Helt sant, hållningen är jätteviktig. Och halsduk på vintern! 😉
#4 Vetekudde gillar jag också.
Tack för tipsen! :)
Det är många som får paddnacke av att sitta vid datorn. Jag har fått det. Det är som en stor stel klump strax nedanför nacken.
Jag fick gå till sjukgymnasten och jag fick massage och råd på gymnastiska övningar för nacken.
Och tänk på hur du sitter med rygg och axlar vid datorn så du inte sjunker ihop och nedåt med nacken, så blir det bättre.
Ps. Du kan också fråga någon om dom vill massera nacken och då ligger du på mage och massören står vid huvudändan och masserar med båda händer nedåt och åt sidorna. Alltså inte massera uppåt mot huvudet, utan tvärtom. Använda gärna värme innan och sedan olja vid massage.