Hjälp av soc
Ni som får hjälp av soc med boende osv? Vad krävs för att man ska få det? Hur går man till väga? Hur går det till??? Behöver hjälp! Kan nämna att jag har en dotter på 4 mån.
Nr 1 är att ringa dem. Ring kommunens växel och fråga efter numret till sos….säg som det är.
Ring de så kommer de hjälpa dig
När jag behövde hjälp av soc med boende så sket de fullständigt i det, jag hade tak över huvudet och det var det enda som räknades. Att det sen var ett litet rum i en trea med 4 andra personer och jag hade en son på 1 år betydde ingenting. För att jag skulle ha fått hjälp av dem så skulle jag ha behövt bo på gatan.. Soc fungerar olika beroende på var man bor, så hör av dig till dem. Det är bara då du kan få ett vettigt svar som gäller för dig.
Jo i bromölla e då värdelösa. Däremot här kag bor e de bra. De e väldigt olika
När jag kontaktade soc fick jag väldigt bra hjälp, efter samtalet fick jag en bokad tid senare samma månad och ett brev hem efter någon dag med papper som de stod vilken information jag behövde ta med mig, jag fick tillåtelse att leta lägenhet på direkten och ta med hyres kontaktet på vårt första möte för godkännande.
#5 Samma var det för mig, de hjälper till ekonomiskt, men att hitta bostad får man allt som oftast fixa själv och det är inte alltid det lättaste på många ställen. Hade jag inte haft tak över huvudet så hade de garanterat satt mig på ett vandrarhem. Så att soc hjälper en med att fixa en lägenhet är inte så vanligt. Jag hade turen att hitta en lägenhet i andra hand efter några månader och då var det inga problem med att få hjälp med hyra osv.
#6 Har man tak över huvudet då anser dom att det inte är ett akut ärende och de kan vänta någon månad, däremot har man ingenstans att ta vägen alls, och bara måste ut ur bostaden på direkten som risk för slagsmål mellan två personer eller att man hamnar på gatan om någon dag, vid sådana och liknande tillfällen kan de skaffa en akut lägenhet åt en som är färdig möblerad och allt.
#7 Inte här, här blir man satt på vandrarhem om det är så illa då det inte finns några lägenheter att hyra ut. Så allt hänger på var man bor.
Akutlägenheterna är ibland utlånade till behövande. Om man ringer soc och det inte är superakut då kan man diskutera med dem när en s.k akutlght blir ledig och då ge sig av. Men det kan variera mellan kommunerna antar jag.
Soc fixar inga boenden om det inte är akut eller du behöver skyddad adress, däremot står de för hyran när du hittat ett boende (om du är arbetslös/ inte har någon inkomst). Hyran får dock ej vara över en viss summa och olika kommuner har olika regler vad gäller hur stor lägenhet du behöver.
Jag med en tvååring får ha en tvåa och hyran får inte överstiga 5300kr. Jag vill ha en trea, men de har beslutat att jag inte behöver det i nuläget. Jag och sonen ska dela rum. Slutpratat!
Men som sagt. Du måste komma in i systemet och då är ett telefonsamtal en bra början. Boka ett möte och förklara din situation så hjälper de dig när du skaffat kontrakt.
-
#10 Men om du hittar en trea för samma pris, får du får flytta till det?
Så är det här, där har man en maxhyra på tror det är 3000-3 300 kr något däremellan, sedan om det är 1a, 2a eller vad det är spelar ingen roll, man får ha för summan över det med MEN de får man stå för övriga kostnader själv, och de tar och betalar ut maxsumman
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har frågat precis samma fråga men fick ett nej av min förra soctant. Däremot slutar de ju jobba stup i kvarten, så hon jag har nu kanske är mer medgörlig.
Jag söker treor ändå så planerar jag att ta upp det igen om jag skulle få napp från någon hyresvärd 🙂
-
Man får inte ha de. Jag hade samma problem. Jag ville ha en trea som kostar lika mkt som den här. Det spelar inga roll jag är inte berettigad till en 3a
#12 Vad märkligt! Hmm… :/ Kasst att det skiljer sig så pass mellan kommuner alltså vad som gäller & inte gäller mm :/
Håller tummarna :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 hur gammalt är barnet
där jag bor så är regeln att med småbarn upp till typ 3-4 år så har man bara rätt att bo i en tvårumslägenhet oavsett hyra men med äldre barn så får man ha en trea….
men jag tycker oxå det är en rätt konstig regel 🤔
#15 Min son är två år :)
Jag kan hålla med om att vi kanske inte "behöver" en trea i nuläget även om det hade underlättat för oss både vad gäller eget rum men framför allt mer plats till spring och lek.
Vårat vardagsrum är inte stort, och när man har soffa, bord, leksakskök, mammutbord och klösträd i samma rum så blir det väldigt rörigt och trångt.
Det går dock rykten om att huset ska renoveras, så jag hoppas jag får byta upp mig när det väl är dags för vi trivs jättebra här :)
-
En fråga, vet ej om ni vet något om det…
men kan det göras någon utredning om jag får ha kvar min dotter över huvudtaget om jag tar kontakt med soc?
Pappan är dömd för olika saker sen tidigare, har skulder osv..
Jag har dock ingenting sådant, inga betalningsanmärkningar ens. Men jag är så rädd att det ska göras något så att jag inte får ha kvar henne..
#17 nej, det ska de inte göra. Utredningar gör dem bara om det finns skäl till det, tex att det har kommit in någon anmälan mot dig. Så att söka försörjningsstöd kan du göra utan att vara orolig!
Som #18 säger görs ingen utredning om det inte kommit in någon anmälan.
Söker du försörjningsstöd behöver du egentligen bara visa upp kontoutdrag för de senaste 3 månaderna (på det första besöket) för att de ska kunna fastställa att du inte har någon inkomst.
I början av varje månad skickar du in en ny ansökan med kontoutdrag tills du fått ett jobb/inkomst 🙂 Superlätt men supersvårt om man som jag, har problem med deadlines. Lämnade in mina papper idag och får pengar på fredag. Heh 🤫
-
#16 känner igen det där….det var rätt trångt att bo i en 2:a med 1 barn
men förhoppningsvis så när sonen är lite äldre så går Soc med på att ni får bo i en 3:a istället
#17 det brukar vara 2 olika avdelningar på soc barn enheten och sen försörjningsdelen och söker man ekonomiskt bistånd så brukar man inte blanda in barnenheten om det nu inte kommer fram nåt allvarligt som att man inte tar hand om sitt barn eller annat….
och bara för att man är dömd för brott behöver man inte vara en sämre förälder