Det här med kopparspiral
Hej!
Jag har haft kopparspiral i snart 4 år och har överlag varit kanon nöjd. Det jag funderar på är om jag verkligen måste byta den efter 5 år? Någon som har erfarenhet av det?
Jag tycker som sagt det fungerar kanon för mig men efter satt in den första gången hade jag ganska ont första dagarna. Är det någon som vet om man kan få något lugnande/smärtlindrande som är starkare än de vanliga receptfria voltaren etc? För mig finns det egentligen inget annat alternativ jag kan tänka mig som preventivmedel förutom kondom då men eftersom jag har fast förhållande tycker jag spiralen är ett bra alternativ.
Vad händer om den är i längre än 5 år? Hur kan jag underlätta insättningen av en ny tills nästa gång det måste göras? Vad är era erfarenheter om ssånt här?
Hur skaffar jag kopparspiral?
Kopparspiralen sätta in i samband med en gynekologisk undersökning. Du kan behålla den i fem till åtta år innan den behöver bytas, men den kan tas ut när som helst. Din förmåga att bli gravid återkommer så fort kopparspiralen tagits ut.
http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Preventivmedel/Kopparspiral/
Jag har läst att man kan ha dem längre, särskilt om man är lite äldre och således har lägre fertilitet.
Ja, är man över 40 år när man sätter in den kan den sitta, men är man yngre så är det 5 år som gäller.
Jag kan ha min i 10 år, beror nog på spiralen med :)
Den som innan 40 års ålder kan sitta 5 år heter Nova T-380.
Tog en kombination av smärtstillande, en med diklofenak och en med iboprofen (heter det va?), var tips från gynekologen. Tog första dosen typ 30 min innan besöket. Gick bra, hade som väldigt jobbig mensvärk i typ ett dygn men det hjälpte verkligen med att ta smärtstillandekombinationen ett par gånger under tiden för att få lite paus från smärtan.
Tack för era tips!