Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 3400 ggr
Anon
0

Rädd för vestibulit

Nu kan jag tyvärr inte vara anonym, men jag känner att detta inte borde vara något att skämmas över heller.

Mitt problem är att jag är så rädd för att jag har fått vestibulit. Jag hade en svampinfektion för tre veckor sen och typ tre dagar efter att den hade gått över testade jag att ha sex med glidmedel. Det brände jättemycket, så då väntade jag en vecka. Efter en vecka hade vi sex två gånger och dessa gånger gjorde det fortfarande lite ont på samma ställe. Men denna gång var det mer svidande och höll inte på hela tiden, dock gjorde det ont när det väl sved till! Nu ska vi vänta en vecka till, men jag är så orolig över att smärtan inte kommer ha gått över. 

Mina frågor är nu om ni tror att det bara kan handla om en spricka eller något som inte har fått läka ordentligt? Eller kan detta vara vestibulit? Jag är så extremt orolig och det blir inte bättre av att läsa andras historier om hur vestibuliten har förstört allt.

IceTee
0

Det kan vara så enkelt att du är torr också bara. Smörj in med babyolja varje dag och innan varje dusch, använd ALDRIG tvål eller vatten och använd glidmedel vid sex!

Medarbetare på Skor iFokus

annia1
0

Nu är inte jag hemma på nåt av områdena. Men gå och bli undersökt så du får klara besked om det finns nåt som syns. 

Jag vet inte heller hur det är med svampinfektion om slemhinnorna kan bli lite skörare under en tid efteråt. Du kan ju också ha oturen att infektionen inte läkt ut ordentligt eller att det kommit tillbaka. 

Så beställ tid vid gyn så du blir undersökt.

.

Anon
0

Tack för era svar!❤️

#1 Jag smörjer mig men nu när du säger det så tänker jag att jag nog har slarvat lite grann, och svampinfektioner kanske kan torka ut slemhinnorna lite extra? Men tidigare kunde jag ju slarva hur mycket som helst och ingenting hände. Är så rädd för att svampinfektionen ska ha utlöst vestibulit. :( 

#2 Strax innan jag fick Svamp var jag hos gynekologen pga andra problem och han sa att det såg bra ut. Och infektionen borde inte ha kommit tillbaka för jag har tagit Diflucan-kapslar tre gånger på kort tid och de ska ju verkligen döda all Svamp i hela kroppen.

IceTee
0

Jo, de kan torka ut en hel del… har hänt mig med! Men ge det någon vecka! Och jag tror inte det är vestibulit, men gå till en gyn för att vara säker!

Medarbetare på Skor iFokus

Anon
0

#4 Har du också haft problem efter en svampinfektion alltså? Det kanske är vanligt? Om inte smärtan försvinner så får jag ringa till gyn då helt enkelt! 

Är det någon med liknande erfarenheter eller som bara vill ge något råd? :)

FjantYoda
0

Använder du P-piller? Märker sen jag började med det att jag lättare får Svamp och allmänt är mer skör där nere och får således oxå ont

Tvättar med olivolja där nere, för mig funkar det inte med barnolja, testat iallafall två olika men upplever att jag blir torrare av det.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Anon
0

#6 Japp jag äter p-piller, kanske beror på det. Har ätit dem i fyra år så kommer inte riktigt ihåg hur det var innan, men jag fick Svamp första gången när jag åt dem iofs. Vilka äter du?

[silkesnosen]
0

Oj, du hade sex på tok för tidigt. Både medicinen och svampen gör slemhinnorna sköra. Du måst vänta åtminstone en månad så att slemhinnorna får en chans att läka. Sedan svider glidmedel som eld i underlivet om man har sköra slemhinnor. Prova Ceridal hudolja istället (om ni inte använder kondom). Låt underlivet vila. Unga får vestibulit på grund av att de har sex trots att det inte känns bra och att man inte lyssnar till kroppen. Det finns andra sätt att ha sex på än penetration.

Dumpuck
0

Min barnmorska hade misstankar om vestibulit för min del, jag kunde inte ens föra in en tampong i storlek mini. Det gjorde väldigt ont!

Vestibulit är, som hon förklarade det, omedvetna muskelspänningar i underlivet som gör att det gör ont att föra in något i slidan.
Spelar ingen roll hur våt man är eller hur mycket glidmedel som används så gör det ont, man är omedvetet spänd. För mig tog det 6-9 månader innan det blev bra. Men upprepade försök till att ha sex så drog det mest troligt ut tiden, annars hade det nog gått över lite fortare. 

Varför man får så är oftast för att man intalar sig själv att man vill ha penetrerande sex fast man i själva verket bara vill slippa, man ställer alltså upp. Eller så har något annat ofrivilligt hänt som gör att man spänner sig så omedvetet.

fulifuli
0

Känner igen dina problem.

Jag hade detta när jag käkade p-piller, bytte sort tre gånger under ett halvår men inte hjälpte det. BM kom fram till att jag inte tålde hormonerna i p-pillerna. Men jag hade inte bara ont när jag hade sex utan hela tiden, kunde knappt sitta eller stå utan att det brände och sved som sjutton. Jag hade inte Svamp utan väldigt uttorkade slemhinnor som gjorde att underlivet blev som en sårskorpa. 

När jag slutade med p-pillrena återgick slemhinnorna till det vanliga men jag hade fortfarande ont vid samlag. Pratade med BM om detta och hon trodde det var psykiskt då inget fysiskt kunde synas vid undersökningarna. Jag skulle få gå i underlivssmärt-terapi (eller nåt sånt beskrev hon det), men tyvärr hann jag aldrig gå den då jag flyttade i samma veva. Nu är jag gravid och har fortfarande problem med smärta vid samlag, och ibland även annars också, har lättare svampinfektioner samt hormonell obalans vilket kan vara varför jag har det idag.

Mitt råd är att prata med BM om att göra undersökningar samt om psykisk smärta. 

Använda babyoil före dusch och vid behov, aldrig tvål då det torkar ut slemhinnorna och gör att man lättare får infektioner av olika slag. Finns även underlivskräm som kan kyla lite och hjälpa mot svidandet kortare stunder.

Ison
1

Använd även bomullstrosor. Jag fick det tipset av min BM att gå över helt på bomull och slopa spets, och andra material. Just för att bomullen andas och blir inte för varmt och för fuktigt vad jag förstod det som. Jag använder även ACO intim olja funkar super och tar en laktal i veckan ungefär som underhåll. Har haft super problem med Svamp förut, som efter behandling över gick till skör och känslig slemhinna, ont vid sex, torr, sprickor ja allt. Men använda olja, bomullstrosor och laktal ibland har gjort under för mig:)!!

Anon
0

Tack för alla bra och genomtänkta svar!

Anon
0

Oj nu försvann det jag hade skrivit! Men i alla fall, jag hoppas att det inte gör ont nästa gång vi försöker. Nu smörjer jag två gånger om dagen och ska ringa till ungdomsmottagningen och diskutera andra preventivmedel!

mollyt
0

Babyolja har hjälpt mig! Jag har ingen diagnosticerad vestibulit och jag tror inte att det är vad jag drabbats av heller… jag har nog bara känsliga slemhinnor. Jag åt acnemedicinen roaccutan under en lång period och efter det blev mina slemhinnor aldrig bra (varken i underliv, näsa eller ögon).

Min sambo och jag kör med glidmedel (prova dig fram vilket som passar dig bäst, hittar du ett utan konserveringsmedel skulle jag rekommendera det eftersom konserveringsmedel i sig torkar ut!) och att jag försöker smörja med babyolja ganska regelbundet i samband med dusch. Försök att inte tvätta så mycket så att det torkar ut.

Sedan tänkte jag på en sak till - det här med att det bränner när ni har sex, det kan inte vara så att du reagerar på glidmedlet? Jag har vissat allergi för vissa märken och då svider det som attan! Men om jag testar en annan sort känns det mycket bättre… Så du kanske ska testa dig fram! Just nu använder jag främst detta glidmedel: http://lovestore.se/shop/vattebaserat/bioglide då det passar mina slemhinnor riktigt bra! Rekommenderas varmt!

Svartkatt
0

Jag skulle nog hellre använda olivolja än babyolja, eftersom att babyoljan ganska ofta innehåller mineralolja och diverse annat skit. 🙂

: )) kram
0

Sen jag började använda olivolja - smörjer hela härligheten om man säger så - flera gånger om dagen och absolut alltid direkt efter dusch så har jag knack knack ta i trä inte haft svampinfektion en enda gång sen dess. Före hade jag återkommande.

Hjärta

Anon
0

Tack för alla svar! Problemet verkar ha löst sig, antagligen var det bara en liten spricka. :)

0

Tjo ho!!!!!!! Blir glad för din skull!!!!

Hjärta

Anon
0

#18 Ååh taack 😃❤️

0

👍😃

Hjärta