Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: ung-kvinna
Läst 2836 ggr
Scorpio97
0

Kan dom kräva graviditetstest?

Jag har rätt svår acne (på axlar, rygg, och ner mot brösten) och har ätit två antibiotika-kurer. Nu ska jag få prova Isotretinoin. Ska ta blodprover på måndag, och har även fått en broschyr. I den står det att man måste ta ett graviditetstest före och efter.

Min fråga är om dom kan kräva att jag ska lämna graviditetstest? Jag har inga problem med att ta blodprover, men gillar inte alls att lämna urinprov, vilket jag antar att man måste om man ska kolla graviditet?

Jag har aldrig haft sex, så det är alltså helt omöjligt att jag skulle vara gravid. 

Visste inte riktigt vart jag skulle skriva detta, så jag chansar här.

//Jessie

viktoria91
0

Man kan kolla graviditet via blod så be dem göra det istället. :-)

Scorpio97
0

Åh, det visste jag inte (: Underligt då att dom inte gör det som standard, när dom ändå ska ta blod menar jag?

//Jessie

Imasy
0

Antagligen är det billigare att kolla via urin än via blod ;)

Scorpio97
0

Ja, så kan det ju vara såklart. tänkte jag inte på.

Men tack för svar i alla fall (: Någon som vet om dom brukar bli "sura" om man ber dom kolla via blod, eller om det är normalt liksom?

//Jessie

[Devya]
3

#4 Spelar det någon roll om de skulle råka bli sura då? Om det är viktigt för dig är det bara att fråga oberoende. :)

Karmatarerskanise
0

Jag måste bara fråga varför du ogillar urintest?

Scorpio97
0

#5 Nej, jag ville mest vara förberedd bara (: 

#6 Jag ogillar helt enkelt att gå på toa på andra ställen än där jag är trygg (vilket är hemma och eventuellt skolan). Att kissa på sjukhuset när jag vet att dom sitter och väntar på att jag ska bli klar är nästan omöjligt. Jag kan göra det om jag är absolut tvungen, men det är inget jag gärna gör om det finns andra alternativ.

Sen kanske man kan få göra det hemma, men det blir ändå krångligt. Jag har inte riktigt möjlighet att ta mig till hälsocentralen och lämna provet då sen. 

Men man måste alltså ta gravtest fast man vet säkert att man inte kan vara gravid? Dom bad om urinprov när jag skulle käka antibiotika också, och det såg inte riktigt ut som att dom litade på mig när jag sa att jag inte var gravid. Men tydligen var det inte så viktigt då, för dom lät mig slippa.

//Jessie

Karmatarerskanise
0

7 Okey, då förstår jag :)

Fråga varför dom kollar om man är oskuld.

Scorpio97
0

Ja, jag kanske ska göra det (: Annars får dom väl kolla blodet då. 

Det kunde tydligen ge allvarliga skador på fostret om man är gravid samtidigt som man äter tabletterna, så jag förstår ju varför dom vill kolla, men det känns ju lite onödigt. 

Tack för hjälpen!

//Jessie

Glorious
0

Man kan ta med sig urinprov som man tagit hemma till mottagningen också (man tar på morgonen den dagen man ska lämna). I en ren liten glasburk av något slag.

Scorpio97
0

Sköterskan sa att det inte gick att kolla i blodet, eftersom det var just kissprov som var remissat. Att jag inte hade haft sex hade tydligen inte heller någon betydelse, eftersom det var remissat att dom skulle kolla graviditet. 

Klarade inte av att kissa där, så jag fick rör med mig hem, så får mamma försöka hinna in imorgon och lämna det :/ 

Om det nu är så att man måste ta kissprov, så borde man ju kunna få ett provrör med hem samtidigt som remissen, så att man kan ta med det direkt. Tycker jag i alla fall.

//Jessie

[Devya]
5

#11 Det är ju så att man inte kan ta patientens ord på allvar. Om man skulle jämt tro på det patienterna så kan det gå riktigt fel. Det finns tyvärr många som ljuger eller på grund av okunskap ger fel information.

Verkligen bra att de är noggranna med sådant här.

[Eleya]
0

Eftersom du inte har ett "aktivt sexliv" tror jag inte att du behöver lämna urinprov. Men jag tror att de även kan se det i blodet om de ombes att ta de testerna också, men i ditt fall behöver de inte.

mollyt
2

Jag åt Roaccutan (acnemedicin som ger väldigt mycket fosterskador) och då fick jag inte heller, under några omständigheter, blir gravid.

Jag gjorde graviditetstester hemma(!) innan jag började, och sedan gjorde jag ett graviditetstest varje eller varannan månad. Jag gjorde dessa på mödravårdscentralen (gratis) men vill du så kan du göra dem hemma. 

Jag vet att jag fick skriva på ett papper om att jag var införstådd i vilka skador medicinen gav på foster och att jag "på heder och samvete" skulle se till att jag inte blev gravid. Min läkare rekommenderade att vi helst skulle använda dubbla preventivmedel under denna tid, men vi använde bara p-piller men som sagt att vi gjorde graviditetstester regelbundet under de 9 månder jag åt medicinen och även 3 månader efter då roaccutan stannar kvar i kroppen så pass länge.

Lycka till med din acne, jag hoppas att det hjälper med medicinerna! Skicka PM om du vill prata mer, jag kommer ihåg vilket helvete jag gick igenom…