Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 5560 ggr
[Glitterregn]
0

Funderar på p-stav

Hej! Jag är 15 år och har ätit p-piller i ca ett år och det har fungerat bra. Problemet är att jag glömmer ta dom och ibland glömmer jag att jag har glömt vilket är väldigt osäkert. Därför funderar jag på p-stav. Har du använt p-stav någon gång? Hur fungerade det för dig? Ungefär hur mycket fick du betala för din p-stav?

bohan85
0

Det är ju bara gulkroppshormon i p-staven och inte både gulkroppshormon och östrogen som i p-piller. Detta kan ge biverkningar såsom blödningstrassel. En del får detta trassel medan andra blir helt blödningsfria och tycker den är toppen. Man kan, om man inte vill lägga ut 300 kr (så mycket kostar den i Västmanland under 26 år) prova att äta ex Cerazette först då de är liknande hormon för att se hur man reagerar.

Vill du fortsätta med både östrogen och gulkroppshormon finns ju p-ring, den sitter inne i slidan i 3 veckor, sedan tar man ut den och gör uppehåll en vecka och får då blödning. Man kan även få påminnelser via en app om detta.

Om du vill fortsätta med p-piller trots allt så kanske en påminnelse på mobilen kan hjälpa dig?

/Barnmorska

Spade
0

Jag ska gå till ungdomsmottagningen på fredag nästa vecka och sätta in p-stav.. tog Abelonelle 28 ett tag när jag var tillsammans med mitt ex, men slutade med det då jag tyckte det var onödigt efter att vi gjort slut..

Men nu när jag har ny pojkvän så får det bli p-stav då han gärna vill vara utan kondom också x) 

För mig, som ska ta den i Borås, kostar det 100kr under.. 24 eller något :)

Portie
0

Satte in min i februari och det har hittills funkat bra, har inte haft några som helst blödningar eller något sådant än. Tog Cerazette innan och även det funkade bra för mig, hade inga blödningar alls under dom 3 åren jag tog dom.

För mig kostade p-staven 100 kr så för mig var det klart mer värt än att fortsätta med piller.

[tk1971]
0

Mm, den är ju bra om man har problem med att komma ihåg piller. Jag hade min i nästan 3 år innan jag gav upp. Ständigt trassel, visste aldrig när blödningarna skulle komma, och när det var betydligt fler dagar med blödning än utan var det bara att ta ut eländet.

[Glitterregn]
0

#1 Kostar den lika mycket även om man frågar om det via ungdomsmotagningen? Det låter smart att prova en annan sorts p-piller för att veta hur kroppen reagerar, tack för tipset. Verkar som att många även på andra sidor för extra mycket blödningar och annat krångel med p-stav. Detta får iallafall vänta tills sommarlovet då jag helst vill slippa dom värst biverkningarna i skolan.

bohan85
0

#5; ja oavsett vem/vilket ställe som skriver ut den så kostar den så mycket att hämta ut på apoteket. Men det är ju olika i olika landsting.

Man betalr ju 100 kr/år för p-piller och staven kan sitta 3 år så därför antar jag att man i västmanland satt staven till 300 kr.

[WickedAlly]
0

Hade stav i fyra år och älskade den. Var blödningsfri från första veckan. Satte in den när jag var 18, betalade 25 kronor för den. Bodde då i Västra Götaland.

Rutan_
0

Jag hade stav i många år, hade inga blödningar förrän det började bli dags att plocka ut staven. Dock så insåg jag först då när staven var borta att det var den som gett mig finnar, flytningar, taskigt humör med mera. Så aldrig mera stav för min del.

akittehmonster
0

Jag har p-stav, har ingen mens. Inge ont av den, har döpt den tom. Är 16 år gammal och den varken skaver eller ger mig finnar. JAG ÄLSKAR DEN! (Ove) :)

Anonym
0

#9 Vad fick du betala för den? :)

[Glitterregn]
0

Just nu ser jag övervägande fördelar med p-stav och jag ska ta mig iväg till en ungdomsmottagning på måndag för att få lite mer information. Tack för era svar!

akittehmonster
0

#10 jag betalade 100 kr :) Lätt värt det då jag ska ha den i 2 år

Afturelding
0

Ser att du mer eller mindre har bestämt dig men kan dela med mig ändå 🙂

Jag satte in min i mars förra året efter c.a 2 år med Cerazette. Och jag har de senaste månaderna fått samlagsblödningar och massor med finnar. Har varit på två undersökningar och tagit prover, b.la cellprov, men inget har hittats så det är förmodligen p-staven som är problemet. Inget jätteovanligt sa både läkaren och barnmorskan jag träffade.

Det fungerade helt utan problem i c.a 10 månader, men nu måste jag hitta något nytt.

Hoppas den fungerar bättre för dig!

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Jaguar_
1

Har med p-stav och har haft det i ca 8 år nu. Så nöjd är jag! Började med 5-årig och sen tog jag 3-årig och är nu inne på min andra 3-åriga. Inga blödningar och inget konstigt humör 😉 Plus den går inte glömma att ta!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.