Kvinna iFokus

Kvinna

Etiketti-hemmet
Läst 6571 ggr
mollyt
0

Köpa bostad som sambo vs gifta

Jag och min sambo letar ny bostad och börjar känna oss lite stressade över vårt giftemål. Jag har tidigare alltid tänkt att jag vill vara gift när jag ska köpa gemensam bostad för att det är "lättare" rent juridiskt. Så min sambo och jag har pratat och planerat en hel del kring vårt giftemål, men nu vill vi flytta i januari-februari nästa år och jag hade gärna haft ett sommarbröllop - och vi har inte möjlighet att gifta oss denna sommar.

Fler som varit i samma sits? Har ni väntat med att flytta eller har ni struntat i årstidsönskemål om när ni gift er?

Vad är det för fördelar respektive nackdelar att köpa gemensam bostad som sambos respektive som ett gift par?

pyromanen
1

Tror det är väldigt lite skillnad. Om ni skaffar bostaden med syfte att bo där tillsammans och äger 50% var då behöver ni inte ändra något sen när ni gifter er. Om det är så ni tänkt er ( finns ju möjlighet för gifta att inte äga ihop också). Vi var sambo i gemensamt hus i 7 år innan vi gifte oss.

oh-la
2

jag och min sambo är på väg att flytta till vår 3:e bostadsrätt nu till hösten, och vi är inte gifta :) det som egentligen skiljer om man köper en bostad i en samborelation mot om man är gifta är egentligen hur man ärver, för sambos ärver inte varandra så länge som man inte skrivit testamente. skulle en av er dö mellan det att ni köper bostaden och gifter er kommer alltså den döda partens del av bostaden ärvas av dennes släktingar, i första hand föräldrar och syskon. det är dock inget vare sig krångligt eller dyrt att fixa ett testamente under den tid som man planerar bröllopet. det finns mallar på nätet, och det ska undertecknas i vittnens närvaro.

jag tycker defensivt inte att ni ska låta en bostadsaffär gå åt skogen bara för att ni inte är gifta om det är en bostad ni vill ha. är ni oroliga skriver ni ett testamente när ni väl köpt så ni även ärver varandra. ni kan ju alltid boka ett möte hos en familjejurist oavsett och prata lite allmänt, annars finns om sagt dokument att ladda ner på nätet gratis.

mollyt
0

#1 Visst är det vanligast att äga 50% var? Jag har läst diverse olika alternativ på internet - att man antingen äger olika mycket (baserat på hur mycket man går in med) eller att man bestämmer att båda äger 50% och att mellanskillnaden vid inköpet (alltså om jag t.ex. lägger 400 000kr mer än min sambo) betalas ut om vi skiljer oss och säljer bostaden?

#2 Vi planerar ju att bo tillsammans och självklart vill jag då att min sambo ska ärva mig - eftersom vi ändå planerar att gifta oss. Det kommer nog inte att "ligga i vägen" för en bostadsaffär om vi hittar rätt boende - utan det jag tänker på nu är om vi ska skynda oss med giftermålet och ha ett vinter- eller vårbröllop INNAN flytt eller om vi flyttar och sedan har ett sommarbröllop!

Skriver vi testamente innan vi flyttar eller gör vi det när vi köpt den nya bostaden? Får man hjälp att komponera ihop ett bra testamente? Jag tänker att det är lätt att glömma bort detaljer som ska skrivas ner när man som jag har ganska lite kunskap i vad som ska stå och vad som händer om jag inte skriver ner specifika önskemål

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Varför sätta in 400.000 extra utan att ha skrivna papper på det? Vid en försäljning där ni går skilda vägar utan skrivna papper förlorar du dina 400.000.

Varför inte skriva ett ägarförhållande procentuellt utifrån de pengarna ni enskilt går in med och var och en har lån på den aktuella bostaden?

Din blivande man kan ändå ärva dig i ett testamente. Ett testamente tar du en jurist till hjälp att skriva, om du vill undanröja eventuella tvister på vem som ska ärva dig.

Värt att tänka på vid livförsäkringar tex är att om man har små barn eller planerar barn, att inte sätta barnen som förmånstagare då, går man bort kanske ens make måste sälja boendet för att klara av vardagen och barnens behov på en inkomst så din livförsäkring kan vara det som gör att barnen får en orörd tillvaro i form av boendet.

mollyt
0

#4 jag var kanske otydlig - jag menade inte att vi inte skulle skriva papper på det. Utan alternativen är att vi antingen då äger olika procent av boendet (alltså att jag skulle äga 60% och min sambo 40%) beroende på hur mycket vi betalat från början.  Det andra alternativet är att vi bestämmer att vi äger 50% var men att det är skrivet vad skillnaden var när vi la in för bostaden, alltså som exempel att om jag lägger 400 000 kr mer när vi köper så blir min sambo skyldig de 400 000 kr om vi säljer.

Jag undrade mest var ni andra har gjort - har ni delat upp procenten beroende på er insats eller äger ni 50% var men har skrivit papper på vilka insatser ni gav och skillnaden mellan er?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

oki då missförstod jag dig

pyromanen
1

Jag tror det är en bra princip att äga 50% var om det är möjligt. Eller när man är gift äga gemensamt. För att vara lika och jämnbördiga. Men det finns ju de som vill ha det anorlunda, så man får nog prata och se hur det käns i sitt eget fall. Jag köpte huset själv innan jag träffade mannen. När han senare köpte in sig köpte han 50% . Sen hade han arvspengar på banken och lånade mig pengar motsvarande min kvarvarande del av huslånet och därmed blev vi skuldfria och har sedan dess sluppigt ränta o amortering och haft låg månadskostnad på boendet. Lånet skrev vi papper på och det kan ju också vara ett sätt att ha papper men änddå äga 50% var. Jag tjänade drygt dubbelt så mycket som honom i månaden men hade lån, han hade pengar på banken, inga lån men väldigt liten lön ( så liten att han brukade äta lite av arvet varje månad). Genom att kombinera blev det win-win.

[tk1971]
1

Jag och sambon äger 50% var. Nåt giftermål finns inte i sikte i nuläget, men vem vet vad som händer i framtiden. Vi har skrivit ett testamente där vi ärver varandra, det ligger i ett bankfack. Det skulle ju kännas väldigt konstigt om t.ex. sambons mamma fick halva lägenheten om min sambo skulle råka avlida, för det är ju så det går till.

Huvuddelen av pengarna till lägenheten kom från sambons gamla BR som han köpt ensam. Sen så hade vi en en del pengar på banken så vi slapp lån : ) Men som sagt, vi äger hälften var.

Ison
3

Kolla upp hur sambo lagen ser ut och passar för er. Vet att oavsett om ni äger ihop nu el inte så delas boendet upp 50/50 om inga papper är skrivna. Jag och min sambo har skrivit bort sambolagen då jag äger mer än honom, och vill ha mina saker om det tar slut(jag gick in med mer pengar i lägenheten). Hade vi inte tagit kontakt med advokat och skrivit så hade han kunnat kräva hälften av lägenhetens värde, dvs jag hade gått back. Kolla även över testamente, är ni inte gifta och en av er dör så går pengar, kläder och den avlidnes tillhörigheter till barn om sådana finns eller den avlidnes närmaste släkt dvs mamma och pappa. Alltid värt att prata med advokater om hur man ska göra för att skydda sig vid ev separation.

mollyt
0

Vi planerar att gifta oss, men det blir nog inte fören nästa vår-sommar så vi kommer förhoppningsvis fatta tycke för en ny bostad före det.

Det är bra tips ni alla kommer med! Jag tycker att det är lite svårt att sätta sig in i. Men jag tror att vi räknar med att äga 50% var och skriva papper på övrig ojämn insättning vid köpet. Eftersom det är min sambos bostadsrätt vi bor i idag så blir den försäljningen honom till fördel. Men sedan har han lån medan jag inte har några lån alls… Så det blir ju lite ojämnt ändå.