Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 1357 ggr
Valkyrija
0

Fråga om p-piller

Jag tar p-pillren Yaz. Missade det näst sista pillret innan placebo och tog ett piller dagen efter. Direkt efter det började jag med placebotabletterna och nu undrar jag om jag är mindre skyddad under tiden jag tar placebotabletterna.

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

starhawk
0

Hur vet du att det är placebotabletter? Idén är att man ger hälften av en testgrupp den riktiga medicinen och hälften placebo. Placebon är alltså inte medicin över huvud taget utan någon form av sockerpiller. Sedan jämför man resultaten. För att det hela skall fungera skall inte någon i testgruppen veta om dom har riktig medicin eller placebo, så återigen hur vet du att det är placebo? 

Givetvis ger inte placebon något skydd över huvud taget!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Karmatarerskanise
2

1 Nu kör man inte testgrupper på P PILLER som finns ute på marknaden. Hade ju varit fint med oönskade barn.

Det ts menar är sockerpillerna som finns på varje karta. Dom äter man när man släpper fram mensen.

Ts vad står det på fass om det.

Valkyrija
0

#1 Haha jag hoppas verkligen inte att jag fått p-piller där jag inte är skyddad?? Man är visst skyddad under tiden man tar sockerpillerna/placebopillerna. Du verkligen inte riktigt ha koll på detta haha 😂

#2 Fass? Vad är det? Haha :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

bohan85
0

Enligt fass (där alla läkemedelsinfo finns:)

Glömda piller:

• Dag 15-24 (vilket är där du var om det var det näst sista piillret innan placebo)

Risken för minskad tillförlitlighet är överhängande med tanke på den kommande placebotablettfasen. Genom att justera schemat för tablettintaget, går det emellertid att förhindra att skyddseffekten minskar. Om man följer något av följande två alternativ behövs därför inget extra skydd, under förutsättning att kvinnan under de 7 dagarna före den glömda tabletten tagit tabletterna i rätt tid. Om så inte är fallet, bör hon välja det första alternativet och använda extra skydd även under de kommande sju dagarna.

1. Den senast glömda tabletten bör tas så snart som möjligt, även om detta innebär att två tabletter tas vid samma tidpunkt. Därefter tas tabletterna på ordinarie tidpunkt tills de aktiva tabletterna är slut. De fyra placebotabletterna från den sista raden ska kastas. Nästa blisterförpackning ska påbörjas omedelbart. Kvinnan kommer troligtvis inte få någon bortfallsblödning förrän alla aktiva tabletter på den andra förpackningen är slut, men spotting eller genombrottsblödning kan uppträda under dagar då tabletter tas.

2. Kvinnan kan också rådas att avbryta intaget av aktiva tabletter från den aktuella blisterkartan. Därefter ska hon ta placebotabletter från den sista raden i upp till fyra dagar, inklusive de dagar hon glömt tabletter, och därefter fortsätta med nästa blisterkarta.

Så eftersom du inte gjort enligt ovan (antar jag) så skall du använda ec kondom kommande 7 dagar.

Karmatarerskanise
0

#3 Fass.se är en internetsida där du kan söka på olika läkemedel och läsa information om dom.