svettas mycket på natten
Hej!
Har ett problem som jag haft länge nu.
Jag svettas mycket på nätterna. Är i normala fall frusen om dagarna, fötterna är tex oftast kalla, särskilt vid läggdags. På kvällarna fryser jag alltid och får alltid sitta med en filt på mig.
Jag sover alltid i bara trosor å har ett tunnt täcke. Och även om det är svalt i sovrummet så vaknar jag av att jag är genomsvettig.
Jag tycker det är jobbigt. Vill kunna sova gott. Och jag vill kunna sova när min pojkvän om nätterna.
Tips på vad det kan vara? Klimakteriet är det inte då jag fyller 26 om en vecka! :)
Jag skrev en fråga om precis samma sak för ett tag sedan. Jag fryser när jag går och lägger mig så jag måste oftast ta på ett tjockt täcke + minst en filt, och på nätterna kallsvettas jag. Jag vet inte vad det kan bero på.
Jag är väldigt varm av mig, och speciellt då på natten. Jag brukar sova på en handduk, som i alla fall suger upp en del av svetten (:
//Jessie
Jag har ett tunt täcke på mig eftersom jag blir så varm.. kan inte vara normalt att svettas såhär?!
Öppet fönster ett par timmar innan man lägger sig så att det är svalt i sovrummet, gärna lite öppet under natten också.
För optimal sömn ska man inte ha speciellt varmt i sovrummet, cirka 17 grader är lagom.
Ligg inte i sängen och titta på TV eller läs bok, du värmer upp sängen och sen är det svårare att somna.
Jag sover näck, påslakan till täcke…
be inte om hjälp om du inte vill ha den
"För optimal sömn ska man inte ha speciellt varmt i sovrummet, cirka 17 grader är lagom."
Det är väldigt olika vilken sovrumstemperatur olika människor vill ha, så det går absolut inte att fastställa en viss temperatur som är det "optimala" och "lagom" för alla.
Om jag skulle ha 17 grader i rummet så skulle jag inte ens kunna vistas där utan att frysa halvt ihjäl, och sova skulle inte ens vara att tänka på.
Jag brukar alltid öppna fönstret och vädra innan jag lägger mej, hur lång tid beror helt på hur varmt/kallt det är utomhus. På vintern räcker det med 1-2 minuter, medan det på sommaren kan bli flera timmar.
An ounce of prevention is worth a pound of cure
När jag åt p-piller kunde jag ha rejäla värmevallningar på nätterna, var tvungen att både ha en handduk under ryggen och en över kroppen och kunde ändå vara ganska blöt när jag vaknade. Var också frysen när jag lade mig, förutom handduken hade jag också 1-2 tunna filtar och ett tjockt täcke på mig.
När jag slutade med p-pillerna så slutade vallningarna, nu sover jag gott och torrt om nätterna.
Jag svettas oxå hemskt på nätterna. Har aldrig gjort det innan på mina 30 år. Sen sista barnet föddes för 1, 5 år sedan o jag blev steriliserad har detta börjat. Fryser nästan jämnt på dagen o kvällen. Jag har även fibromyalgi. Oavsett orsak så är det jobbigt
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Ja det e jobbigt med svettningarna! Jag har haft det svalt många gånger då elementen inte funkat som det ska, har haft temperaturer nere på 15 grader bara. Men har vaknat av att jag svettats ändå. Så inomhus tempen spelar ingen roll.. Dumma nattsvettningar!
Åh vad roligt att hitta detta inlägg. Har exakt samma sak, så himla jobbigt! Det spelar ingen roll hur svalt det än är i rummet, jag svettas så det är helt blött i nacken under natten.
Medarbetare på Skolios Ifokus.