Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: fysisk-hälsa
Läst 11812 ggr
Anonym
3

Gör ont vid toalettbesök

Okej hej, detta är lite smått pinsamt men det börjar bli lite jobbigt nu.

Jag har under hela mitt liv haft problem med magen, väldigt lätt för förstoppning och detta har orsakat hemska smärtor vid toalettbesök så att säga. Det blev dock bättre och var jättebra i flera år.

Nu kan vi prata om några år tillbaka, kanske 3-4, så har det varit riktigt jobbigt. Jag drar mig för att gå på toaletten då det gör fruktansvärt ont, och detta leder ju då till en ond cirkel. Men på senare tid har jag försökt att varje dag gå på toaletten men behöver väldigt sällan gå på toaletten så ofta. Så var 3e till 4e dag så går jag på toaletten och då är det redigt mycket som ska ut samtidigt som det gör fruktansvärt ont. Gråter och är svettig efter ett toalettbesök. Det är oftast i anus som det svider som f-n.

Det som är är att det kliar väldigt ofta och ibland är man lite dum och kliar med papper när man ändå sitter på toaletten vilket leder till att det börjar blöda (men inte i några mängder utan bara lite på pappret).

Jag har sökt runt lite på google och folk säger att det kan vara hemorrojder och jag överväger tanken. I så fall invärtes då jag inte kan "hitta" något på utsidan.

Är inte villig att gå till läkaren det första utan undrar om det finns något annat man kan göra? Någon salva eller liknande som kanske bedövar så jag slipper få så fasligt ont varje gång och kanske då får in en bättre toalettvana?

/ 😊

pyromanen
0

Se till att inte få hprd bajs. Drick mycket vatten och ät katrinplommon, fikon, råa morötter o sånt man blir lite lös av. Det finns salva för hemoröjder på apoteket.

Lia
1

Det finns ju salvor, men jag skulle absolut råda dig till att ringa läkaren! Antagligen får du mer korrekt hjälp där, utan att behöva prova många metoder hemma, och dessutom behöver du nog ändra om lite i din diet. Och det kan du också få hjälp med där. Ring, även om det är jobbigt, för det kommer vara värt det!

Jag lider med dig, jag har också mag- och tarmproblem!

Krya på dig!

mollyt
0

Jag tänker också lite som #1 då jag inte vet så mycket om hur det är med hemorrojder. Men drick mycket vatten, katrinplommon och kaffe (sådant som har laxerande effekt) och fortsätt att försöka gå på toa ganska ofta. Motion gör också att man inte blir så förstoppad! Se om det hjälper! Annars tycker jag nog att du ska gå till läkare!

Anonym
0

Det spelar inte så stor roll, oavsett om det är normalt eller inte så gör det ont. Om magen kräver att jag går på toaletten två gånger på samma dag så vägrar jag då det gör väldigt ont efter första besöket. Ligger helst bara ner i sängen i några timmar innan jag kan göra annat.

Fick in en bra vana för några månader sedan men jag trodde att jag skulle gå sönder så blev att jag höll mig tills jag kunde gå några dagar tills nästa besök.

Jag testar hellre någon salva eller liknande innan.

pyromanen
0

Hade tillfälligt hemoröjder i samband med graviditet. Försvan lyckligtvis efter förlossning. Om inte det känns bättre när du är lite lös i magen då tror jag tyvärr inte det bara är hemoröjder och kan fixas med salva. Gå till läkaren ! Förstår det är jobbigt att tänka sig att bli undersökt i rumpan men det finns läkare som är specialicerade på det och för en sån är det vardag att göra såna undersökningar.

Miniland
0

Tycker oxå du borde söka upp läkare. Dock finns både salva och stolpiller på apoteket receptfritt. Stolpiller är nog bäst om du har hemorrojder inuti i kroppen liksom. 

https://www.egenvard.nu/se/products/xyloproct/

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Minka040
0

Xylocain heter en smärtstillande salva som fins på apotek, den används bland annat vid smärtsam avföring. Xyloproct heter salvan som är bra vid hemorrojder, är de som i ditt fall isåfall av den inre typen (alltså i ändtarmen) så finns det suppositorier som fungerar bra. Eftersom du har haft besvären länge kan man egenvårda ett litet tag till innan jag skulle rekommendera att du söker hjälp hos vården.

Jag skulle starkt rekommendera att du dessutom testar något som hjälper mot din hårda mage, exempelvis Vi-Siblin eller Movicol. Det blir ju som du beskriver en ond cirkel att det gör ont att gå på toaletten och att man därför hellre håller sig för länge. Motion är också viktigt för att hjälpa dina tarmar!

[Ellenme]
0

Du kan åtminstone ringa 1177 🙂 Dom kan ge dig massa råd och du kan ställa dina frågor, sen kan dom rekommendera dig diverse saker.

Karmatarerskanise
2

Enligt mig finns inget alternativ.  Gå till läkare.

Anonym
0

tack för svaren, ska be min mor att köpa hem något för att se om det hjälper. Gör det inte det så får jag helt enkelt dra till läkaren.

Har faktiskt försökt ändra kosten så gott det går men det går lite segt, äter till exempel knäckebröd och frukt vilket jag inte gjort innan. 🙂

Anonym
0

Tänker lite, vad kommer läkaren göra? Kolla och konstatera. Är det hemorrojder så lär jag antagligen få något receptfritt, är det inte hemorrojder så lär de säga "fixa din mage så blir det bättre". Då känns det bättre att testa först och fungerar inte det så kan jag överväga läkare.

Karmatarerskanise
1

11 ibland måste man göra ingrepp för att bli kvitt problem. Finns ingen som helst mening med att vänta med undersökning. Dessutom är en del problem allvarliga och kan behöva snabb behandling.

Ladydragon
2

#9 söker man läkare för såna här besvär så blir typ alltid svaret vad har du gjort själv? för det finns en hel del att göra själv 

T.S dricker du ordentligt med vatten för gör du inte det så blir problemen ännu större 

och som övriga säger prova med receptfri salva Xyloproct men kanske även prova Movicol eller liknande….pulver man rör ut i lite vatten och dricker det mjukar upp avföringen 

sen oxå är det viktigt att gå på toaletten om man känner sig bajsnödig slarvar man med detta så kan man få ännu större problem
gör det ont och känns jobbigt så använd salva en liten stund innan toabesöket

VeronicaKahlbäck
1

Det finns otäckare saker än hemorrojder och det säger jag inte för att skrämma dej men att gå till en läkare när det gått såhär långt tycker jag låter som vettigaste idén, det kan exempelvis vara herpes och då är det medicin på recept som gäller. Eller allvarligare (men ovanligare) sjukdomar. 

Kanske är så "enkelt" som att det är psykiskt och det säger jag absolut inte för att förminska din upplevelse utan det är självupplevt.

Jag skulle absolut inte börja laborera med massa receptfria magmediciner då flera ställer till mag och tarmfloran så problemet kan bli ännu större.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Karmatarerskanise
0

13 Man ska aldrig äta medicin som påverkar avföringen innan man vet vad som är fel. FÖRST diagnos sedan behandling.

Ladydragon
0

#15 jag hänvisar till en bra länk 1177 om förstoppning

har själv försökt söka för attf å hjälp med ibland återkommande förstoppning men fått svaret precis som det står i artikeln att man kan prova själv först med receptfria grejer…..

Karmatarerskanise
1

Det gäller inte bara förstoppning.  Ts har även ont. Och har levt med det länge. Då är det dags för läkarbesök.

Jag har aldrig fått frågan "vad har du gjort själv" någonsin vid tarmproblem.

pyromanen
0

Nu var problemet inte bara förstoppning här utan rejält ont även när hon är lös. Normalt tycker jag man ska lugna folk, inte skrämma upp dom, men att få en diagnos av en läkare tror jag är klokt. Här i vintras hände en hemskt tragisk sak här i Säffle. En ung tvåbarnspappa dog i analcancer just för att det inte diagnosticerades och bara behandlades med hemoröjdsalva tills cancern hade utvecklats så långt att inget kunde göras. Gå till en läkare!

eirwen
1

Jag hade samma problem för ett tag sedan, men det var för att jag var hård i magen. Jag har dock toalettfobi vilket gör att jag har problem att gå på toaletten någon annanstans än hemma, vilket bidrog till min hårda mage.

Jag fick efter ett tag ont i analen och gick till läkaren för att jag var superrädd att det var något farligt. Jag sa att det kändes jobbigt med en undersökning och hon var väldigt snäll och försiktig. Hon tog någon plastgrej (vet inte vad den heter eller hur den ser ut) och stoppade försiktigt upp med glidmedel på i analen och kollade hur det såg ut. Tar inte speciellt lång tid och det är inte så farligt som man tror att det är.

Jag skulle råda dig att gå till läkaren, jag förstår att det känns jobbigt men det är bättre att du får veta vad det är än att gå runt och gissa och köpa en massa onödiga läkemedel. Det kan också bli värre om du inte gör något åt det. Men annars så måste du se till att du inte är lika hård i magen, ät fiber och motionera. Och du måste absolut gå på toaletten när du känner att du måste, jag förstår att det gör ont men det kommer bara bli värre om du inte går på toa. Smörj in med idominsalva är ett tips, det har hjälpt mig lite.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Anonym
1

Tycker det låter som analsprickor. Hade det själv när jag var yngre och alltid höll mig från att bajsa så länge som möjligt vilket gjorde att jag blev väldigt hård i magen. Då fick jag sprickor till slut som gjorde asont! Ville gråta varje gång jag gick på toa och blödde massor och det blev liksom en ond cirkel av det hela. 😕 Jag gick till läkaren som inte gjorde något men tillslut gick det över av sig själv.

Tycker också att du ska söka vård för att få reda på exakt vad det är innan du börjar behandla. 🙂