Mörkgrön/Svart avföring...?!?!
När jag var på toa nyss hade jag diarré och det var en blandning av mörkgrönt och SVART där nere, när jag torkade mig var det helt mörkgrönt… Nu mår jag illa och undrar om jag behöver åka in? :(
Vad har du ätit det senaste dygnet?
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Ring 1177
#1 Chips, hönökakabröd, potatisklyftor, beasås och grillat kött. #2 Vill inte ringa för har ingen telefon och mina föräldrar är hemma…
Ring sjukvårdsupplysningen! Åk inte in på ett sjukhus med smittsam diare, för du vill inte smitta alla andra sjuka. Det mest troliga är att du har någon form av maginfluensa eller matförgiftning. Sjukvårdsupplysningen kan ge goda råd. ----------------------------------------------- Magsjukor gör att man förlorar vätska. Vanligt te (utan mjölk) brukar man kunna dricka utan att få upp igen vid magsjuka. Coca Cola brukar magen också tåla! Vitt ris (utan sås, kryddor eller mat) brukar man få behålla även vid masjuka. Banan är även snällt för magen.
Svart kan det bli om man har blod i avföringen. Är man orolig i magen och har diarre kan det också vara en orsak till varför det får en konstig färg tillfälligt. Avvakta tills nästa gång du går på toa och se över situationen igen.
Medarbetare på akvariefisk ifokus

Det kan också bli svart om man äter järntillskott, och grönt om man ätit mycket spenat f ex.
#3 Är "Chips, hönökakabröd, potatisklyftor, beasås och grillat kött." verkligen allt du ätit på ett helt dygn?
Avföringen kan få konstig färg, lukt och konsistens beroende på vad man äter så det behöver inte vara något som är fel. Men om du mår dåligt och har återkommande svart avföring bör du söka läkare eftersom det t ex kan vara ett tecken på blödande magsår. Känner du dig sjuk så tycker jag absolut att du ska prata med dina föräldrar.
/Sjöis
#7 Ja, vaknade vid lucnh och kan inte äta förrens någon timma efter jag vaknat så ja, det är allt jag ätit. Pratade med mamma och vi ska köpa sammarin och lite vänliga saker mot magen imorgon, och så avvaktar vi och ser om det fortfarande är kvar.
Hos dom flesta tar det runt 2 dygn för maten att åka igenom, så mer relevant att fråga vad ts ätit 48 timmar innan. Mörkgrönt kan det som Sisela skrev bli av spenat, mangold och nässlor. Rätt vanligt också att man kan bli lös av dessa saker eftersom det kan bildas nitrit i om det vuxigt där det är kväverikt.
Nja, tar det två dygn för maten att passera så är du förstoppad, vilket iofs är väldigt vanligt att människor är men det är inte det normala och inte alls hälsosamt. Fungerar mage och tarm som de ska så bör det ta kring ett dygn för maten att passera. Har man diarré är tiden 15 timmar eller mindre.
/Sjöis
Låter inte som något farligt. Levrat blod däremot är inte bra.
Väldigt mycket mat påverkar avföringen.
#10 På 1177 och wickipedia står 40-72 timmar och att det är stor individuell variation. Knappast att jag varit förstoppat i 46 år :-D
#10 På 1177 och wickipedia står 40-72 timmar och att det är stor individuell variation. Knappast att jag varit förstoppat i 46 år :-D
Jo jag vet att sjukvården har väldigt stort toleransspann för vad de anser vara "normal" tarmtömning, men om man har ett holistiskt synätt och ser till hela kroppen och hur den påverkas av att ha avföring stående i tarmen så räknas allt över 30 timmar som förstoppning. En långsam tarmpassage ökar mängden slaggprodukter i kroppen och ökar också risken för problem i tarmen som t ex tumörer, så det är att föredra att anpassa kosten så att maten passerar på cirka ett dygn. Det är möjligt att det finns individuella skillnader där det är normalt med långsammare tarmpassage, men för befolkningen i stort är det inte det, det är bara våra kollektiva dåliga kostvanor som får oss att tro att det är normalt med en långsam mage.
/Sjöis
Apotekets magskola skriver att det normalt tar 36 timmar.
#14 man får helt enkelt välja vilka källor man litar på. Och känna efter hur man själv mår bra.
Och sen var det ju inte det tråden handlade om :-)
Hur får man magsår och vad är det som händer när man får magsår?
Magsår kommer antingen från helicobacter (bakterier) som är väldigt vanliga och de flesta har naturligt, men om man har nersatt immunförsvar, t ex från stress, så kan det orsaka magsår, eller från långvarig användning av medicin som t ex magnesyl. Magslemhinnan eller tolvfingertarmen blir inflammerad och går till slut sönder och börjar blöda, och då har man fått blödande magsår. Händer det så kan man både få blod i avföringen (svart) och man kan också kräka blod. Vanligtvis behandlas magsår med antibiotika och saltsyrahämmare.
/Sjöis
Har varit väldigt nervös inför vissa saker och haft mycket prov under den senaste månaden… Kan man få magsår utav det?
Ja, det kan man.
/Sjöis