Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 2136 ggr
Miowi
3

Aldrig riktigt lycklig

Jag är nog inte den enda som kan känna att det är svårt till vardags att känna sig glad och uppskatta det man har.

Jag har varit med om svårigheter, komplicerade saker många aldrig kommer uppleva, men jag är också så otroligt välsignad med en underbar familj som faktiskt kan leva ett riktigt gott liv. Jag har reserverat min livs första lägenhet som dessutom är en nyproduktion, för pengar jag slitit sedan jag var 15 år.

Men ändå går jag runt på dagarna och känner mig butter. Jag är trött på studierna, jag lyckas inte så pass bra som jag vill. Jag är trött på att jobba och trött på att aldrig ha helg (även om jag snart äntligen få ha det varannan helg).

Istället för att koncentrera mig på de bra sakerna, går jag ständigt runt och önskar jag kunde få gömma mig under täcker för alltid. Jag försöker göra mer saker som att träna med vänner, gå ut när jag väl har ledigt (dvs typ aldrig) och det hjälper. Men så ser man så många människor, som Blondinbella, som verkligen fokuserar på det bra istället för att oroa sig över saker. Jag vill också vara sån, positiv och inspirerande - inte ett morrande monster som ständigt klagar.

Någon som känner igen sig och faktiskt lyckades vända den negativa och istället fokuserade på det positiva i livet?

[Glitterregn]
0

#1 Jag är också så, jag är väldigt negativ jämt och tror att allt kommer bli så tråkigt och dåligt. Trots detta så har jag så länge jag kan minns haft väldigt mycket skuldkänslor för små saker, vilket gör att jag uppskattar dom minsta sakerna. Om jag tillexempel vill sova hos en kompis och jag och min äldre syster är ensamma hemma så vågar jag inte fråga henne och jag får gråten i halsen av att tänka att hon ska sova ensam. Jag vet inte hur du ska göra för att uppskatta småsaker mer, försök att även om du har en skitdag så tänk att (jag vet inte hur gammal du är) om du t.ex har varit i skolan, tänk att det iallafall var lagom varmt i glasrummet på en av lektionerna, din frukost var god eller att du iallafall inte är sjuk. Lycka till :)

mollyt
1

Jag har varit precis som du! Jag hade det djävligt svårt när jag var yngre, hade flera år då det krävdes riktigt mycket av mig bara för att kliva upp ur sängen. Jag var nästan alltid nerstämd och hade svårt att glädja mig åt saker.

MEN! Det där är inte alls jag längre! Det magiska för mig var när jag började en annan utbildning - träffade nya vänner och började ett nytt liv helt enkelt.

Idag bor jag med min underbara sambo som jag varit tillsammans med 4 år nu och vi har våra tre katter och jag tycker att livet leker!

Under mina jobbiga år så försökte jag tänka mer positivt. Försökte skriva bra saker om mig själv för att anstränga mig att komma på vilka BRA saker som hade hänt den dagen. Allt från att det i början var typ "jag klev upp ur sängen" och "jag lagade god mat" till att jag började se allt fler bra saker. Försöka se det positiva - även små saker räknas! :) 

Min mamma tjatade länge (och gör fortfarande!) att jag måste göra roliga saker. Vara noga med att livet är mer än att studera, jobba, diska och städa. Man ska prioritera saker som att träffa vänner, gå promenader, se på film, dricka kaffe på stan och så vidare! :)

Lakeside
1

Jag tror det är vanligt att känna krav på sig att livet ska vara si och så, är det inte det har man misslyckats. Det är lätt att tro att alla andra har det mycket bättre. Jag brukar tänka att jag ska göra mitt liv bra oavsett vad andra gör för t.ex. vänner kommer och går och några få består. Inte hänga upp mig på småsaker, acceptera att saker händer men man kan välja hur man hanterar det. Att skriva en bra bok är väldigt bra som förgående skrev. Du är inte ensam! Jag har också mått riktigt dåligt flera gånger men det har också gjort att jag växt mycket och blivit väldigt ödmjuk. Skriv 3 bra saker varje dag och observera dina tankar. Kram

Miowi
1

Tack för att ni delat med er!

Tror, precis som ni säger, att det handlar om att försöka fokusera på de bra sakerna och faktiskt göra roliga saker så man har något bra att minnas. Måste se till att göra något av mina, väldigt få, dagar då jag har ledigt!

[Glitterregn]
1

Du har helt rätt! Gör som #4 säger och skriv ner tre bra saker varje dag. Jag fick det som tipps av min kurator och det hjälper faktiskt :)

[rosetten]
0

Jag är också sån och vill följa tråden.

Tror på det här med att skriva ner bra saker varje dag och verkligen observera hur man tänker, det ska jag testa. Jag har lätt för att acceptera saker jag inte kan påverka och vara tacksam för små saker, men det finns mycket annat att jobba på.

Lakeside
0

På ett sätt är det väl bra att det finns saker att jobba på för det är trots allt det som driver oss människor. Dock är det väldigt bra när man ser saker man vill ändra och inte accepterar att fastna någonstans där man inte trivs, det tror jag är en stor skillnad med att bli lycklig eller ej. Jag tror också det är viktigt att inse att man själv har makten över sitt eget liv. Det är intressant att höra era reflektioner! 

Jag har på senaste tiden varit lite bitter över att samhället är så individualiserat i Sverige och alla ska sköta sitt. Allt blir väl bättre om vi hjälps åt och stärker varandra? :)

[Eleya]
0

Låter som att du är överstimulerad och utmattad. Läs lite om High Sensitivity..kanske du kan få tips därifrån. :)

Miowi
0

Ska från och med idag börja med 3 positiva saker som hänt under dagen, till en början trodde jag inte det skulle ge något men nu när jag satt och funderade - varför inte? Fokusera på det bra liksom!

En anledning till att saker kan kännas jobbiga är just att jag inte har saker att se fram emot, jag har inte roliga saker med vänner på helger pga jobb och skola (snart lugnar det sig något), jag känner inte att jag har bästa vännen som "alla andra har", ser inte vad för spännande som ska hända i livet. Men tar jag bara tag i livet och gör saker, då blir ju livet mycket roligare. Så vad säger ni ni som upplever samma känsla som jag - ska vi testa 3 positiva saker för varje dag och se om vi upplever någon förbättring?

[rosetten]
0

#9 Jag känner lite likadant. Skolan och jobbet snurrar på, jag har ingen riktigt bra vän, kunde göra roligare saker men orkar inte alltid… Jag är med på att skriva ner tre saker varje dag från o med ikväll :)

[postmortum91]
2

Det är nog inte så svårt att vara Blondinbella heller, dessutom kan hon lika gärna visa upp en fasad som typ 90% av alla facebookanvändare gör "Se på mig, vad lycklig jag är". Jag själv som faktiskt är jääädrigt lycklig, visar aldrig upp det på facebook, jag behöver inte det, jag är ju redan lycklig. 

Försök uppskatta de små sakerna i vardagen istället, de riktigt små menar jag då. Exempelvis att du hör fågelkvitter, ser hur det glittrar i vattnet en solig dag, höra bruset från havet/sjön.

Jag tror på KBT, du måste välja dina tankar för att känna dig lyckligare. Varje gång du tänker negativt, utmana dig själv med att försöka tänka någonting positivt om samma sak istället. 

Exempel: Jag och min sambo städar;
Jag: Åh, tänk vad fint vi kommer ha det sen när vi är klara
Sambon: Ja, men tänk om vi kunde hålla så här fint varje dag istället

Alltså: Våra tankesätt påverkar ju såklart hur vi mår. Jag mådde jättebra medan vi städade, för att jag såg från ett ljust perspektiv. Min sambo blev på dåligt humör för att han valde att se det från ett negativt perspektiv, att vi är dåliga på att städa.

mollyt
1

Jag kom på en till sak som jag har haft STOR nytta av! Jag har ändå gått i terapi eller varit under någon form av vård nu i mer än halva mitt liv (så har fått en del tips genom åren!).

I vilket fall, jag hade en behandlare som lärde mig att tänka: Vad Vill Jag Och Vad Mår Jag Bäst Av? Detta behöver alltså inte vara samma sak, vilket jag tillslut lärde mig! Detta behövde jag applicera på absolut allt under många år då jag mådde psykiskt dåligt och hade stora problem med ätstörningar.

Jag ville helst isolera mig socialt och ville inte äta osv, men när jag fick in det där tankemönstret så började jag kunna ändra mitt beteende successivt. Alltså, jag kanske VILLE stanna hemma från att träffa mina vänner, fast jag visste att jag egentligen skulle må bra av att komma ut och göra något - att jag skulle må bäst av att komma hemifrån, så därför så åkte jag iväg och träffade mina vänner ändå. Då fick det väga över vad jag mådde bäst av - så att jag inte alltid lyssnade på vad jag ville utan att jag försökte anpassa mig och göra saker som jag mådde bäst av. Det gick såklart att applicera på matproblemen också - jag kanske inte ville äta middag men jag visste att jag skulle må bäst av det så det var bara att äta :)

Miowi
2

#11 Absolut det kan hon ju, men är sant det du skriver just om hur man väljer att se på städningen. Jobbar verkligen på att försöka ändra det, bara denna vecka känt lite förändring just för jag tvingat mig själv att hitta 3 bra saker att skriva ner varje dag (dvs har man haft en tråkig dag MÅSTE man omvandla något vanligt till något extra bra) ;) 

#12 Så otroligt sant!! Precis det där jag själv varit med om, just att man bara vill gömma sig hela dagen men när man väl tvingat sig ut och träffa vänner, då mår man ju så mycket bättre! Ska ha det där i bakhuvudet jobbiga dagar, tack!