Hormonella preventivmedel.
Ser till och från inlägg där någon tycker att en inte ska använda hormonella preventivmedel och till och med avråder från det. Jag blir alltid så nyfiken på varför och om en tänker på konsekvensen till att en har så kategoriska åsikter som man gladerligen delar med sig till andra. Har personen tänkt att det generellt är bättre med en oönskad gravidtet om det nu är så att man inte kan/vill använda kondom, kopparspiral, pessar eller Billingsmetoden. Jag är ingen abortmotståndare och alla behöver inte må dåligt av en abort men tror att det kan vara svårt att veta hur en reagerar innan man står inför en faktisk graviditet. Och att vara gravid är ju inte helt riskfritt det heller. Så varför detta motsånd mot hormoner? Det passar vissa och vissa inte. Är det inte bra att vi i Sverige kan välja ? Och ska vi inte iställe värna om vår valfrihet ? Eller vad säger ni ? (det här har säkert diskuterats tidigare såg nu att det finns en preventivmedelsrupp )
Självklart ska man få välja det som passar en själv bäst! Valfriheten är väl något fint som vi ska vara rädda om!
Det jag är emot - när det gäller hormonpreventivmedel - är att jag upplever att mycket information saknas och att många tjejer inte får fler alternativ presenterade för sig. Unga tjejer kanske inte har samma vana att ta reda på information eller alternativ på egen hand. Antingen så ber man bara om det som ens kompis har eller så tar man emot första bästa erbjudande som barnmorskan föreslår.
Jag tycker att det är tråkigt att många unga tjejer inte ens vet att det finns hormonfria alternativ. Sen passar det inte alla - precis som det inte passar alla att komma ihåg att äta ett p-piller vid samma tid varje dag.
Jag pluggar på karolinska institutet i Stockholm så jag har tillgång till databaser med medicinsk forskning. Jag läste på mycket innan jag valde att sluta äta hormoner efter 9 år med p-piller. Mycket för att jag tycker att det är sorgligt att man som tjej "ska acceptera" att sexlusten försvinner, att få finnar och kanske bli lättare ledsen, får oregelbundna eller en besvärlig menscykel och så vidare.
Jag tror att jag dragit kopplingen till menskopp tidigare i någon tråd. Men för mig är det lite samma sak där - jag hade stora problem med smärtor av tamponger och tyckte att det var pinsamt med bindor som läckte och besvärades av att de åkte upp mellan skinkorna när jag idrottade. ALDRIG att någon berättade för mig att det fanns något annat alternativ - även när jag bad om råd! För när jag växte upp var det så självklart att man använde binda eller tampong. Punkt! Det var så vi fick lära oss hos skolsyster och ingen på ungdomsmotagningen berättade heller om detta när jag bad om råd där.
Det var först när jag pluggade på universitetet och pratade om dessa besvär med en kompis som hon berättade att hon använde menskopp - något jag aldrig hört talats om! Detta har varit min stora räddning och nu är mens aldrig något problem för mig längre! Så nu försöker jag att berätta om menskoppen för alla tjejer som vill lyssna! 😉
Åter till preventivmedel, alla tjejer ska använde det som passar dem och deras livsstil bäst. Men jag tycker att man ska välja med all kunskap och bakgrundsinformation som finns. Man ska veta vilka alternativ man har att välja mellan - veta vilka fördelar och nackdelar som finns.
Bara för att jag använder p-dator så tycker inte jag att alla andra kvinnor i världen ska använda det - men jag vill att alla kvinnor i världen ska veta att alternativet finns! Om hon, precis som jag, inte vill ha ett intag hormoner av en eller annan anledning.

Det handlar väl mest om att vi vill informera om att alternativen finns. Särskilt unga tjejer verkar få inpräntade i sig från skola, ungdomsmottagning och liknande att det bara är hormonella p-medel som gäller nu för tiden. De tror knappt att saker som pessar finns längre och vet inte heller hur de nya varianterna av dem ser ut eller fungerar t.ex.