dilemma preventivmedel
hej.
jag har haft skydd sen jag var tretton ungefär. Har testat dom flesta olika sorters skydd men ingenting verkar funka. Och då menar jag att jag får världens biverkningar.
Jag har för tillfället pplåster och av dom blir jag deprimerad, aggressiv och har helt tappat sexlusten (som för övrigt var ganska hög förut).
innan det här hade jag prionelle, dom fick jag samma biverkningar av plus huvudvärk och världens mensvärk.
förutom dom har jag även haft pstav som gjorde så jag hade mens i över ett år, varje dag. Jag har även haft cerazette som jag blev sjukt deprimerad av och grät hela tiden.
Egentligen vet jag inte om det är så bra för mig att ha skydd med östrogen i då min pappa antagligen haft en stroke.
jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill inte testa spruta då jag dels är rädd för sprutor och om jag får biverkning kan jag ju liksom inte sluta utan sprutan sitter ju i tre månader. Spiral vill jag inte heller använda förrän jag fått barn.
Vad finns det för alternativ? finns det något jag kan göra för att motarbeta mina biverkningar? Jag trivs egentligen med plåster, dom är lätta att komma ihåg till skillnad från tabletter men jag vill inte vara ledsen och ha noll sexlust.
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
Varför vill du inte ha spiral? Tog just ut min, är 20. Inga problem alls
#1 jag tycker att den är läskig. nu är det ju olika för alla men min bästa tjejkompis har spiral o när hon har sex med sin kille ibland så kommer han emot spiralen så hon får ont i hela kroppen, en annan kompis fick världens menssmärtor efter att hon satte in den och jag skyddar mig i huvudsak för att dämpa mina menssmärtor som jag dragits med sen jag fick min mens.
/ Lizette
¨#2 Aha. Jaa, jag fick onekligen mer mens och mensvärk, har framförallt märkt skillnad nu sen jag tog ut den. men killen ska inte stöta åt den, då har hon för långa trådar
Har du testat p-ring?
P piller och p-plåster gjorde mig till monster. P ringen påverkar inte mitt humör. Och den sitter i tre veckor, sedan en ringfri vecka för mens och sedan ny.
Eller som jag. Släpper bara feam mensen några gånger per år.
P ringen har ett jämnare utsläpp av hormoner än p piller.
#3 mjo dom flesta får ju tyvärr mer värk o de klarar inte jag :( #4 tack får kolla upp de när jag kommer till umo nästa gång. Går också i funderingar att skjuta upp mensen för jag blir oavsett skydd deprimerad när jag får mens o känner mig ofräsch. :)
/ Lizette
Du bör nog inte ha något preventivmedel med hormoner alls. Funkar inget av det du redan testat så är det ingen idé att du testar spruta heller, det lär ha samma effekt. P-ring eller hormonspiral kanske skulle kunna funka, hormonspiral har jag och jag har endel mensvärk men i princip ingen mens alls. Jag hade mer mensvärk när jag inte hade något alls. Jag klarar inte heller av plåster eller p-piller, blir väldigt deppig och får humörsvängningar men hormonspiral verkar bara centralt så det funkar bra för mig iaf :)
Mvh Linn
vill du ha med östrogen i trots din pappas stroke så kan man konsultera en gynekolog för att höra vad den säger. För kanske skulle något östrogenprofilerat såsom Yasmin passa dig.
#6 som jag skrev vägrar jag spruta :) men ska kolla upp ring :)
#7 grejen är att jag är inte helt hundra på att han haft en stroke så i tre år käkade jag cerazette som är utan men det var det värsta av dom jag provat (ja efter pstaven då som jag blödde floder av). Yasmin har jag faktiskt aldrig provat :)
/ Lizette
#8 P-ring började jag med för 1½ vecka sedan 🙂 Är smidigt.
P-stav brukar de säga att man inte ska ha om man inte klarade cerazette och tvärtom.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Funkar det inte så varför i hela friden ska du ens ha det? Finns ingen orsak. Jag fick sluta helt med allt och mår idag bra igen. Min man och jag har fått de barn vi vill ha och valt viasektomi. Men skulle jag inte haft det som alternativ hade pessar eller p-dator varit ett alternativ. Hoppas du hittar en väg som funkar för dig!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
#10 jag vill inte gå utan något skydd för jag har inga planer på att bli gravid och även en kondom kan spricka liksom så därför känns det bäst med dubbelt skydd. Får fråga umo om p-ring o ev testa det
/ Lizette
Jag använder en p-dator som heter LadyComp, inga hormoner och inga biverkningar! (http://www.naturafemme.se)
Det finns massor olika P-piller prata med din läkare så borde h*n kunna hitta rätt för dig om nu inget annat verkar funka eller så får du köra med kondom
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Testa Pessar! använt det ca 6 månader nu sen jag slutade med piller som gjorde att jag hade noll sexlust och tillslut fick jag nog! Pessar är som en liten skyddande kåpa man sätter in i slidan och trycker fast uppe på livmodertappen, funkar jättebra och så skönt att slippa hormoner osv!
Man har en spermieovänlig kräm till som gör att det blir ogästvänligt för spermierna i slidan så att dom dör snabbare eller så!
Kanske itne vrlden bästa förklaring men sök på FEMCAP och läs om det!(: lite dyrt men man kan ha samma pessar i flera år innan den blir sliten! bara kräm man behöver köpa ny!
Vad är en p-dator? Aldrig hört det förut! Blev supernyfiken!
15 Du har länk till det i inlägg 12. Eller sök på sajten. Det finns trådar om det.
#15 min p-dator är en liten maskin med en termometer på. En väldigt förenklad förklaring: varje morgon när jag vaknar så tar jag tempen i munnen under kanske 30sek och sedan lyser det en grön lampa om jag är steril (=kan ha oskyddat sex) eller en röd lampa om jag är eller kommer bli fertil (dagarna före ägglossning och på ägglossningsdagen). Datorn ska vara säker till 99,3% och jag läste många bra artiklar om den (jag pluggar på karolinska institutet så har tillgång till deras datorbas över medicinska artiklar/forskning). Jag anser inte att p-datorn är svårare än ett p-piller (man ska ta tempen istället för att äta ett hormonpiller) och för mig passar den väldigt bra. Efter 9 år med p-piller så ville jag inte äta hormon längre och det finns inte jättemånga hormonfria sätt. Jag kombinerar även min p-dator med billingmetoden (mycket för att jag tycker att det är så spännande att nu förstå hur kroppen fungerar). Du kan läsa mer om p-datorn här om du vill: http://www.naturafemme.se/preventivmedel/lady-comp-p-dator-583066
#17 tack så jättemycket för svaret!! :D