Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 13144 ggr
villlvaraanonym
1

Olika bröst

Jag är en tjej som har ett STORT problem. Mina bröst är extremt olika stora.

Jag vet att de är vanligt att det skiljer på brösten men nu menar jag inte lite utan STOR skillna. Jag har mått dåligt över detta i hela mitt liv. Jag har sprungit hos skolssköterskan i flera år men hon har sagt samma jämt "det är vanligt, dom kommer att växa ikapp innan du fyllt 20" = LÖGN!!

Jag är 23 år idag, har gått ut skolan för länge sen. När jag gick i skolan duschade jag inte en enda gång efter idrotten. Jag sprang ALLTID in på toan tvättade mig o bytte om. ALLTID.

Jag har aldrig haft en pojkvän, aldrig haft sex och kommer aldrig nånsin ha det för jag vägrar visa mina bröst för NÅGON.

Säg nu inte att jag ska var "nöjd med min kropp osv osv" för ni förstår inte om ni säger så.

Jag talar om att ett bröst är a-kupa ett c-kupa nästan på gränsen till D.

Jag måste alltid köpa stor BH för att det större bröstet ska få plats och då blir den andra kupan nästan TOM.. jag måste fylla ut den massor.

Jag längtar så himla mycket efter kärlek och att ha nån att älska men jag hatar mina bröst verkligen hatar.

Jag är också jättebesviken på skolsköterskan som lurade mig i alla år att brösten kommer växa ikapp tills jag blir 20.

Ingen vet detta förutom min förra skolsköterska, Jag kan inte prata med min mamma, inte med nån vän, INGEN vet hur extremt olika mina bröst är.

Jag går jämt i stooora skjortor för att dölja och jag håller på varje morgon att fylla ut den nästan tomma bh-kupan för att inte se helt konstig ut.

Jag längtar efter att gå i tighta snygga kläder som alla andra, och se sexig ut.

Jag är ju nöjd med allt det andra, är smal och har ett fint ansikte. Killar blir intresserad av mig men jag backar och vägrar komma nära så dom har gett upp nu och tror att jag vill vara själv.

Hur ska jag få hjälp?

kalindas
16

Kontakta läkare. För är det stor skillnad och du mår dåligt av det, så kan du få hjälp med plastikoperation.
Om det inte går att övertala läkare, så kan du kontakta plastikföretag direkt och berätta hur dåligt du mår av detta och kanske kan de hjälpa dej. Sista alternativet är att bekosta det själv.
Men du "borde" inte behöva betala om det är såpass stor skillnad.

Lycka till!

/Elisa

[lenniiis]
10

Du vill inte höra det här, men det är faktiskt så här det måste gå till - du måste lära dig älska din kropp. Vad spelar det för roll egentligen? Du har två olika stora bröst, so what? Det är väl bara lite charmigt? När du hittar en kille (eller tjej) som älskar dig kommer han älska dina ojämna bröst, just för att de är dina. Jag lovar dig att ingen kille kommer bry sig. Tuttar är tuttar, liksom. Det finns tjejer med jättemycket bristningar på brösten och killarna bryr sig inte ett smack! Du skulle väl inte bry dig om din kille hade en pungkula som hängde mer än den andra? (haha). Sådant spelar så lite roll i det stora hela!

Om du inte vill lära dig tycka om dem, tja, då är det väl en operation som är lösningen. Men tror du verkligen att du skulle bli lyckligare med lika stora bröst? I så fall - go for it! Jag hoppas det löser sig för dig :)

Sjöstjärna
9

Är problemen så stora och du mår så dåligt att det blir en stor negativ effekt på ditt liv, i praktiken ett socialt handikapp, så SKA du får hjälp genom vården. Gå till vårdcentralen och berätta precis det du skrev här ovanför och var tydlig med den negativa effekten det har på ditt liv och hur dåligt du mår av det. De kommer då att remittera dig till en psykolog som har till uppgift att göra en bedömning av din situation och efter det bör du få möjlighet att göra en operation som bekostas av landstinget/regionen. Skulle VC krångla så gå till en annan. Ibland stöter man på mindre bra läkare men låt inte det stoppa dig utan sök då en annan läkare.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

villlvaraanonym
10

#2 jo det spelar roll!!! Har du själv EXTREMT stor skillnad på dina bröst så du förstår hur det är att leva med det? (en a-kupa med en c-d-kupa+)?? Nej det tror jag inte att du har. Det  är lätt att säga till andra att det kvittar när man inte har problemet själv. Jag kan aldrig gå med tighta kläder för nej det ser förjävligt ut och INGEN bh sitter, jag får ständigt gå och dra till den. Och JA jag skulle bli lyckligare om det skilde mindre på mina bröst - självklart eftersom jag sedan jag var 15 år gråtit VARJE dag pga detta. Du förstår inte alls hör jag !

#1 tack, men vilken läkare ska jag gå till. Man kan väl inte vända sig till sjukhuset? läkarna på vårdcentralen vet dom nåt om detta?

villlvaraanonym
0

#3 vill inte gå till psykolog, vad har dom med det här att göra? Då försöker dom bara säga att jag är fin som jag är osv o jag kommer ALDRIG acceptera att vara såhär

LinaLj
2

Du går först till din husläkare på VC som gör en undersökning och om skillnaden är så pass stor och om den påverkar dig så pass negativt så skickar han dig vidare till en lämplig kirurg.

Sjöstjärna
1

Psykolog brukar ingå som standard i såna här situationer. Allmänläkare brukar inte vilja fatta beslut om plastikoperation utan att gå via psykolog, det är inget att vara rädd för eller hetsa upp sig över. Om du är säker på din sak så kan ingen psykolog i världen övertala dig att låta bli operation så då riskerar du inget. Och om du inte är säker på att du vill opereras så är det ju bara bra att ha någon att bolla saken med.

Har du tur så kanske de inte använder sig av psykologkontakt där du bor, men på de ställen jag hört om så är det ett krav för operation.

/Sjöis

[lenniiis]
9

#4 Nej, det har jag inte, men jag har väl andra saker som jag inte tycker om med mig själv? Näst intill avskyr. Jag vill vara lång, men jag är kort. Jag vill jättegärna vara lång och smal, men jag är kort och mullig. Ibland gråter jag av förtvivlan när jag ser smala långa tjejer, för sådan vill ju jag också vara. Men istället för att gå och önska att jag var lång och smal som en modell har jag lärt mig leva med att jag alltid kommer vara kort och kurvig. Varför bry sig? Jag har tjocka armar, har alltid haft, spelar ingen roll hur smal jag varit. Hade ett BMI på 20 en gång (alltså helt normalt) men hade ändå TJOCKA armar. Skäms över mina armar, men vad ska jag göra, dölja dem? Varför då? Jag ser ju ut så! Fettsuga dem? Nej, det har jag inte råd med och vem bryr sig egentligen?

Du behöver inte vara otrevlig när jag försöker hjälpa. Vi har olika saker vi skäms över på våra kroppar, mina bröst råkar vara en E-kupa båda två, men det betyder väl inte att jag inte kan förstå hur det känns? Som sagt ovan skäms jag över mina armar. Vad konstigt tänker du, hur kan man skämmas över några armar - för mig är det ett komplex precis som att brösten är ett komplex för dig. Men jag har lärt mig leva med mig själv. Vore det inte skönt att också göra det?

Eftersom det gör dig så olycklig får du väl operera dig då? Vart bor du? Googla på bröstoperation och ring och fråga hur du ska gå till väga.

villlvaraanonym
13

#8 Nej det inte alls jämförbart att du har komplex för armar eller övervikt eller längd. Det hade varit samma om din ena arm vore extremt tjock och den andra jättesmal.. Jag pratar ju om olikheter, och inte små utan STORA olikheter.  Jag är också kort fast jag hellre skulle vart lång men det är ju en skitsak..

Likaså hur stora bröst man har kvittar bara de är NÅGORLUNDA lika. jag skulle kunna ha helt platta bröst bara BÅDA är det och inte ett jättestort medan det andra nästan är platt! Så nej det är inte "bara ett komplex" jag har!

Jag vill bara se normal ut. Sedan kvittar det för mig om jag har minibröst eller stora

[lenniiis]
9

#9 Vi uppfattar det antagligen olika. Du tycker att det är en skitsak, inte jag. Mina armar har inte alls med övervikt att göra, hur smal jag än skulle vara skulle de vara större än min kropp. Det ser ganska opropertioneligt ut. Vem är du att säga att det är en skitsak? Jag förstår att du tycker det är jobbigt, förstår inte du mig?

Antingen får du lära dig leva med dina ojämna bröst eller operera, simple as that. Du är vuxen nog att ta ett sådant beslut själv. Önskar dig all lycka till! Om du gör en operation hoppas jag att du till slut tycker om dina bröst. Ha en bra fredag! Kram.

[lenniiis]
8

Vill bara tillägga en sak: min kompis brors tjej har också ganska ojämna bröst. Jag tror att den ena är en liten B och den andra en stor C, och hennes kille bryr sig ingenting. Hon skojar om sina bröst. Vet att det inte är lika stor skillnad som med dina, men tänkte ändå att du kanske ville veta. Det går att bli älskad ändå.

kalindas
5

Om du inte vill gå genom vårdcentral/psykolog, så är det bara att kontakta en plastikklinik. Men då får du räkna med att betala det själv.

/Elisa

villlvaraanonym
6

#11 Även om det kan finnas killar som gillar olika bröst så gör jag det inte själv och det är främst för min egen skull jag vill ha någorlunda lika bröst. För att JAG ska trivas bättre. Sen skiter jag i om jag har 2 hängbröst eller 2 toppiga men 2 totalt olika vill jag ej ha.

Ja det går att bli älskad ändå men jag kan inte älska mig själv att se ut så här.

[lenniiis]
1

#13 Dåså, då är det bara att leta efter kliniker som kan hjälpa dig! Lycka till!

kvinnan
3

Jag förstår hur du känner det TS. Jag har själv väldigt olika stora bröst. Jag har flera gånger varit inne på att operera dem men jag är för feg att låta någon skära i min kropp. Jag har lärt mig acceptera mina bröst. Men bara acceptera. Jag tycker inte om dem och älskar dem verkligen inte och jag tycker inte om att visa dem.

Jag känner så väl igen det där fixandet och trixandet varje dag för att fylla ut den halvtomma kupan. Jättejobbigt.

Ville bara säga det, jag har inte direkt något råd. Men vill du operera dig så ska du göra det. Kanske gör jag det själv en dag också.

Ove-D
12

#0 ett bröst är a-kupa ett c-kupa nästan på gränsen till D.

Detta ser jag INTE som normalt. MEN för att få operera sig måste du gå till vården alternativt plastkirurg och oavsett så kommer du få prata med kurator eller psykolog.

Jag förstår att det är jobbigt med kläder och sånt för det går ju inte att ha tajta eller urringade. Kläderna faller ju inte snyggt om det är så stor skillnad.

Det finns "kuddar" att lägga in i BH:n Men det hjälper inte när du klär av dig, men du kanske kan känna att kläderna får bättre fall. Se här:

BH-inlägg / Bh-pads/ Magic Pouch 29:- per par

BH-kuddar i gelé 49 kr

Bikini Push Up 99 kr

Silikonpads inlägg till Bh 129 kr

I vissa bh:ar finns fickor för kuddar. Jag har alltid tagit ur på ena sidan och haft dubbelt på andra, men då skiljer mina bröst bara en storlek… Att ha EN storleks skillnad är normalt. Jag har så gott som alltid haft B på ena bröstet och C på andra. Jag har accepterat det även om jag tycker det är svårt att klä mig fint för fest då BH och linnen kan hamna på snedden. 

Hm… Det är nog så surt att antingen så får du acceptera din kropp som den är eller så får du göra något åt det och då krävs det att du söker hjälp. Det är svårt att trolla. Sen vet jag ju personer som fått helt andra bröstformer efter ha ammat eller fått barn. Tänk bara på att om någon älskar dig eller inte beror inte på om dina bröst är lika stora!

Karmatarerskanise
10

Jag hade kontaktat läkare för att försöka få gratis operation. Måste vara riktigt jobbigt med så osymetriska bröst. Tror inte folk som säger att man skall lära sig tycka om sig själv förstår hur en sådan storleksskillnad ser ut. Det påverkar en väldigt negativt och kan ses som em misdbildning. Jag känner en som fick förminska det stora bröstet gratis.

villlvaraanonym
1

ja jag ska kontakta vårdcentralen på måndag morgon för såhär vill jag verkligen inte ha det jämt.

Tack ni som förstår att det faktiskt är ett stort handikapp att ha så asymmetriska bröst. Är ju som sagt kläder och allt som hänger snett på kroppen och inte sitter snyggt alls.

mimåne
8

Jag hade tänkt rekommendera att vända dig till vården för att få hjälp till en operation, men ser att du redan fått det förslaget och att du tänkt ringa dit på måndag. Bravo! En stor eloge till dig som tänker söka hjälp för detta då jag förstår på dig att det är ett känsligt ämne. Jag önskar att du får träffa en vänlig sköterska som också ser att detta är ett problem som påverkar ditt mående stort. Var ärlig med sköterskorna om hur illa det är, håll inte tillbaka bara för att du skäms. Lycka till!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[rosetten]
1

Jag förstår att detta är ett jobbigt problem som påminner dig varje dag.
Säger som många andra i tråden, gå till vårdcentralen och prata med en läkare. När det är så stor skillnad tror jag de kommer hjälpa dig. Om du måste ta vägen om deras psykolog så gör det, det är mest för att de vill vara säkra på att "problemet" inte sitter i självförtroendet och självbilden. Eftersom många andra tjejer opererar sig för att förbättra självkänslan, men inte känner sig bättre eller lyckligare för det.

Är själv inne på operation, de är inte olika stora, men de är inte i proportion till min kropp. Har läst mycket om operationer och förstår definitivt att det känns som ett handikapp att ha så olika stora bröst.

[Thiah]
3

Jag  har ungefär 1½ kupa i skillnad mellan mina bröst och ibland tycker jag att det ser för tokigt ut och gömmer det under en scarf eller liknande  men oftast orkar jag itne bry mig. 

Har funderat på att gå till VC och dom kan absolut hjälpa dig. Du ska inte behöva må dåligt för att dina bröst har en sådan stor skillnad, dessutom kan det inte vara bra för ryggen att vara så snedbelastad  heller.

sisela
6

#5 en psykolog talar inte om för dig vad du ska tänka. De ställer frågor och pratar med dig så du själv kan tala om vad du tänker. De är med till at reda ut för dig själv hur du mår och tänker omkring operationen. Det kan vara jättebra för din egen skull också, så du är mer redo psykiskt för en förändring. Vissa har et dåligt "grundmående" och lägger skulden på olika konkreta problem. "Om jag hade haft större bröst, om jag hade en bättre lägenhet, var kortare/längre" etc, så hade jag mått bättre. Det är nog sånt som psykologen ska undersöka att du inte lider av. Du borde ha bra chanser att få hjälp när det är så stor skillnad. Lycka till!

whysoserious
4

Jag gillar egentligen inte operationer direkt, inte om det är för att 'få större röst/ större röv/ mindre näsa' och sånt. Men om man verkligen har komplex över något, som man verkligen tycker ser galet fel ut (liksom ditt fall) och har hatat den kroppsdelen i hela sitt liv så tycker jag faktiskt att man ska operera sig… Du är trots allt 23 och då borde väl brösten växt klart? Då finns liksom inget mer att vänta på.

Btw så tror jag inte att dina bröst behöver vara fula bara för det. Jag hade inte brytt mig om nån kompis hade det så. Det gäller ju att lära sig älska sin kropp bara. :) Fast å andra sidan, om jag hade haft det som du, så hade jag också känt likadant. Förstår att du känner som du gör, när dagens samhälle ger ett ideal av att vara perfekt osv…

Gör vad du känner är rätt. Om du tror att du kommer må bättre efter operation så gör det. Om inte, så gör det inte helt enkelt! Gå till en klinik och be om hjälp!

Kramis!!!

Anonym
8

Jag är opererad.
Delvis för att jag hade "missbildade bröst" som den manliga kirurgen idiotiskt nog valde att kalla det. De var avlånga och hade extremt stora vårtbgårdar. Samt att det skilde en kup-storlek mellan så jag hade stora problem med att köpa BH.

Jag opererades för det och eftersom det var en "missbildning" så ingick det i sjukvården så jag betalade endast ett vanligt sjukbesök för det.
De minskade mina vårtgårdar och fyllde ut ena bröstet med ca 100ml.

Jag måste säga att det är det bästa jag har gjort. Jag känner mig så otroligt mycket säkrare i mig själv nu när jag kan bära upp kläder utan att behöva dölja hur jag ser ut, förut gick jag alltid med tjocka tröjor då det såg väldigt konstigt ut.

Jag opererade mig för Min skull och inte någon annans och det är som sagt något av det bästa jag gjort.

Känner du att du har problem så kan du uppsöka läkarhjälp. Du behöver absolut inte gå vidare till operation men det kan vara bra och skönt för Din del att prata med en läkare (på hälsocentral, de kan sedan skicka remiss till kirurg) om det kanske går att hjälpa dig med ditt problem eller om det är operation som gäller.
Dock måste jag säga att det är numera svårt att få bröstoperationer genom gratis sjukvården då det är några nya regler osv. Jag var precis i gråzonen och därför fick jag gå in under det.

villlvaraanonym
25

Nu har jag varit på flera undersökningar och samtal och jag känner verkligen att jag blivit väl mottagen och de tycks verkligen förstå hur dåligt jag mår av att ha så här.

Det kommer inte att vara några som helst problem att få en operation bekostad för den stora skillnad som är mellan mina bröst är extremt ovanlig och läkaren sa att detta inte heller var bra för min rygg med ett så stort bröst och nästan inget på den andra sidan så det blir att förminska det stora bröstet då jag helt klart kommer trivas bättre med små bröst till min kropp.

Jag är så glad just nu att jag framöver kommer att kunna vara lättklädd och slippa all denna förberedelse jag jämt måste hålla på mig så fort jag velat klä mig lite snyggt med tighta kläder tex.

Sjöstjärna
1

Vad roligt att höra, grattis! 🙂

/Sjöis

kalindas
1

Kul att höra! 🙂

/Elisa