Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 2382 ggr
[Thiah]
4

Plastikoperera underlivet!?

Läste just en artikel på aftonbladet om en kvinna som opererat underlivet. Hon gick till en läkare som inte visste vad han gjorde så nu har hon inga inre blygdläppar kvar. Hon har även fått gå till flera andra läkare för att försöka rätta till sitt underliv. 

(http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18676493.ab)

För mig verkar det helt befängt att operera ett fungerande, normalt underliv. Vad tycker ni? 

Såklart att kvinnor som är skadade efter könstympning eller förlossningar (och annat) ska få hjälp men helt friska fungerande underliv?

[Mintassen]
0

Fy skulle få panik ju att inte kunna funka normalt eller ha sex normalt ajaj 😮

vallhund
12

Plastikkirurgi är väldigt dyrt, jag tycker att man skall ta reda på fakta/varudeklaration på den som man ger så mycket pengar till för ett sådant ingrepp.

I mina ögon verkar personen lika korkad som den som köper en "renrasig fralla/mops etc.." från bakluckan på en bil på en parkeringsplats o sen snyftar i media om att man blivit lurad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Thiah]
3

#2 Ja det är ju inte första gången man hör om liknande saker heller, bara kroppsdelarna som varierar. 

Sen kan jag tycka att om man gör en helt kosmetisk operation på det här sättet så får man betala, åtminstone en del, av den kostnaden som landstinget sen får. För det är oftast landstinget/kommunala sjukvården som får rätta till problemen.

Karmatarerskanise
10

Är egentligen inte konstigare än att man opererar andra delar av kroppen som fungerar som dom ska. Vi lever i plastikens ålder.

Inkanyezi
8

Jag tycker nog att det är ganska mycket konstigare än att exempelvis operera näsan (den yttre delen i ansiktet), som ju inte har väldigt mycket nerver, och som inte heller har någon uttrycklig funktion som är beroende av att den ska vara helt intakt. Att man tar bort vårtor eller knölar som uppstår i huden är ju också kosmetiskt, men det handlar ju då om någonting som inte borde vara där, något som på ett eller annat sätt är fel.

Att kirurgiskt angripa könsorganen, där massor av nerver finns samlade, och som är hormongeneratorer av rang, med väsentliga funktioner för släktets fortlevnad, det är väldigt annorlunda mot andra kosmetiska ingrepp. Sedan är ju den här regionen fortfarande tämligen outforskad; de flesta vet inte ens hur stort området är som är känsligt för beröring och centrum för sexuell njutning. Blygdläpparna är fulla av kärl och nerver. Hur kan man föreställa sig att de inte skulle ha en funktion? Dessutom är det en grov vanföreställning att det skulle vara oskönt med inre blygdläppar av en viss form. Vi ser alla lite olika ut, på alla delar av kroppen, och om man tycker att det är fel på blygdläpparna för att de syns, så är det annan terapi än kirurgi som borde vara mest aktuell.

Min uppfattning om ingreppet är att det handlar om könsstympning, som ju faktiskt inte är tillåtet, även om den det görs på har godkänt att det ska göras. Det är en stympning, som sannolikt nedsätter funktionen hos organet som har misshandlats.

Och man kan ju undra varför folk utsätter sig för sådant.

Karmatarerskanise
6

Jag finner det likt. Det handlar om utseendet. En är inte nöjd med näsan, en annan inte med underlivet.

Jag tycker inte det är värre med underluvet bara fför att det sitter mer nerver där. Jämför det definitivt inte med stympning. Stympning görs inte för att man vill bli snyggare där nere, det har ett helt annat syfte.

emeliiiiieee
1

Usch vad hemskt. Jag vill faktiskt operera mig där nere men då ska jag kolla upp allt mycket nogrant. Och jag tycker inte att en op där nere är konstigt. Är man inte nöjd eller likt mig har problem så tycker jag att man kan få rätta till det.