Utebliven mens.
Hej
Jag äter p-piller (Zoely) och min mens kom inte förra månaden fast den hela tiden har varit regelbunden. Min första tanke var att det berodde på stress och att jag mådde psykiskt dåligt den månaden så då tänkte jag inte mer på det och var inte särskilt orolig. Men denna månaden har den inte heller dykt upp så nu är jag lite orolig. Jag har gjort 2 grav test och båda visade negativt så jag kan ej vara gravid.
Vad kan det finnas för orsaker som kan göra att mensen försvinner?
Kan mensen försvinna om man har gått ner mycket i vikt på kort tid och att man har börjat röra mer på sig? Jag har gått ner ca 13 kg på mindre än ett år. Äter väl inte riktigt lika mycket som jag borde heller (har ingen ätstörning men jag slarvar mycket) och jag mår väl inte direkt jätte dåligt psykiskt, men jag får lätt ångest över saker och kan lätt stressa upp mig över olika saker (har social fobi och panikångest)
Någon som vet om min nya levnadsstil kan vara orsaken till att mensen har upphört, eller kan det vara något annat?
En del kan få utebliven blödning med tabletterna.
Om du inte blivit underviktig tror jag inte ditt leverne ska påverka mensen.
Men eftersom du brukar få mensen skadar det ju inte att kolla upp dig hos gyn.
Tack för svaret. Har nyligen varit hos gyn för att lämna cellprov, berättade då att mensen inte hade kommit som vanligt och frågade om det var vanligt att den kunde försvinna av stress, oro mm. Då sa hon att det var vanligt, så jag får väl bara vänta och se, men fortsätter det såhär så känner jag att jag måste kolla upp vad det är för fel. Och att jag är sjukligt orolig när det gäller rädsla för att ha sjukdomar gör ju inte saken bättre 😕
Glömde skriva att stress och oro kan påverka mensen.
Ju mer du tänker på det ju större är risken att den uteblir.
Zoely som bara har fyra sockerpiller gör så att en del kvinnor blir blödningsfria. Precis som du gjort så skall man ändå första gången det sker ta ett gravtest.