Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: menscykeln-och-mensskydd
Läst 1045 ggr
SegerSims
0

Hur riklig kan den bli?

Är 42 år och har haft en menstruation som inte har varit så speciell utan normal. Nu dock så känns det som att jag töms på blod. Kommer hur mycket som helst och rinner verkligen över. Brukar använda tampong i storlek normal men det räcker inte nu då det läcker och jag har blod överallt. Hur normalt är det att det blir så här? Ont har jag inte men bara lite mer molande. Mina barn har nu fått för sig att det är slutklämmen för mig, vilket jag inte kanske tror. Känns lite konstigt att det blir så nu när jag är 42 och det har varit mindre innan.

Karmatarerskanise
0

Mensen kan variera stort genom livet. 

Använd större tamping och binda om det behövs.

Dina barn kan ha rätt. Men hoppas inte för mycket. Min mamma är snart 60 och har fortfarande mens ibland ;)

Intehärutandär
0

Absolut kan det vara klimakteriet som knackar på. Min mor började med det runt 40, nu har hon fibromyalgi som gör att det kan hända tidigare. Hon är nu 52 och krånglar med konstiga blödningar ännu. Sedan finns det andra faktorerer såklart som preventinmedel/hormoner. Stress osv. Ta upp det med BM. Kan vara cystor t ex.

SegerSims
0

Jag blev bara så överraskad då jag inte varit med om det innan då det är ovanligt mycket denna gång. Barnen tycker väl att jag är lastgammal och borde bli av med den. Jag vet att det kan ta tid men visst hade det varit skönt att bli av med den. Men det tar den tiden det tar. :-)

SegerSims
0

#2 Såg att jag missat ditt inlägg.

Fibromylagi får jag själv för mig att jag har ibland då jag får värk lite hur som helst på kroppen samt mår psykiskt dåligt. Men det är ju inget som säger att jag har det för det dock.

Mensen försvinner när den gör det och när det blir får jag ta det då.

Har bara kopparspiral och den har har inte orsakat något innan så den tror jag inte att det är.

Stress … ja jag är väldigt stresskänslig … kan ju vara så ..

Tack för svaret. :-)

Anonym
1

Tycker absolut att du ska höra av dig till Gyn. Hade sådana problem med mensen och då fick jag provera och tog två kurer med en månads mellanrum och då rättade det till sig och höll sig bra i ett halvår, sedan fick jag göra om det hela, men så hittade de förändringar i livmodern, så till slut fick de operera bort den.
Din husläkare kan skicka dig på provtagning, för att se om du kommit i klimakteriet.

SegerSims
0

#5 Ok tack, men jag väntar och ser om det är så här nästa gång och tar tag i det då. 🙂