Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: psykisk-hälsa
Läst 1522 ggr
Anonym
0

Svårt att acceptera sig själv..

Jag vet inte riktigt hur man ska förklara det egentligen. Men jag har under de senaste 2-3åren inte riktigt kunnat acceptera den jag själv är eller hur jag ser ut. Mår ofta otroligt dåligt över min kropp och kan bara stå och gråta över saken. Var gång jag påpekar något över min kropp för andra får jag alltid höra att att jag verkligen inte har något att oroa mig över då "jag ser riktigt bra ut". Mycket blev värre då mitt ex tyckte vi skulle göra slut, då jag fick höra både det ena och det andra. Vilket tyvärr fått mig att inte våga ta steg att försöka bygga upp mitt förtroende igen att jag många gånger sagt nej till underbara killar pga. Min dåliga självbild.. Hur kan man egentligen få sig själv att hitta "tillbaka" igen? Står inte riktigt ut med detta längre..

OlgaMaria
0

Det första du ska göra är att sluta tala negativt om dig själv. Säg aldrig något nedvärderande om hur du ser ut, inför vänner t ex. Med tiden kommer det att påverka hur du känner inför dig själv.

Öva dig på att ge komplimanger till andra för det du tycker om hos dem. Om du får någon komplimang tillbaka, säg absolut inte emot. Säg tack. Detta kommer också leda till att du börjar fokusera på det vackra i andra och också dig själv. Det finns något vackert i alla. Om du kan se det i andra kommer du till slut förstå att du också är vacker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus