Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 4626 ggr
MsSofieG
2

Hormonfri men skyddad?

Hejsan. Som rubriken lyder så har jag börjat tröttna på att käka p-piller och vara lite av en emotionell virvellvind. Så jag undrar vad det finns för hormonfria anlternativ som fortfarande funkar lika bra. Kopparspiral är något jag inte kan/vill använda. 

Så vad har ni för ideer och erfarenheter av hormonfria skyd? 

Tack på förhand!

Mitralis
4

Kondom fungerar utmärkt, gärna med en klick Klick 🙂

MsSofieG
3

#1 Jo kondom är ju ett självklart skydd men jag bor ihop med min sambo och det blir välldans dyrt med komdomer i längden då vi båda är relativt sexuella människor :)

Timmorn
0

P datorerna är ju helt hormonfria, dock har jag inte testat dem.
Jag är lite intresserad av att se ifall det gör skillnad att ha naturligt östrogen. 99procent av pillrena är ju artificiellt östrogen.

http://www.bayer.se/ebbsc/cms/sv/nyheter/Bayer_Norden_Nyheder/arkiv_2009/SE2009_07.html Quira 

http://www.msd.se/press/pressmeddelanden/zoely-nu-i-sverige-nytt-effektivt-p-piller-med-en-kombination-av-hormoner-som-liknar-kroppens-egna-/ Zoely

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Underbarn
0

Avskyr kondomer, sexlusten försvinner haha. Jag har funderat på kopparspiral men jag har inte vågat ha i en än. Annars finns P-ring. Mindre dos av hormoner och hamnar inte i kroppen/tas inte upp i blodet på samma sätt. P-dator, kanske inte helt tryggt och säkert samt dyrt inköpspris.

Karmatarerskanise
0

Pessar

MsSofieG
0

Jo pessar har en av mina vänner. Men det känns så stökigt att behöva springa iväg innan och sätta i sen i med fingrarna efteråt när det är geggigt och få ut den. P-ring har jag redan provat och det funkar inte riktigt för mig :/

P-dator har jag faktiskt funderat på men känns lite osäkert om man skulle vara förkyld eller sjuk och stöka till sin "statistik" riktigt ordentligt.

Karmatarerskanise
0

6 p ring innehåller samma hormoner som p piller. Så är det hormonfritt du var ute efter är det inte ett alternativ. Pessar kan man ha inne några dagar har jag för muf.

Ladydragon
1

Femcap heter ett Pessar man kan ha in längre tid googla gärna om du vill veta mer om det

Karmatarerskanise
0

4 p ringen påverkar som p piller gör. Bara ett jämnare utsläpp.

MsSofieG
0

Ni som haft pessar. Tar det lång tid att lära sig vart den ska sitta och påverkas skyddet något om man har en kille som bottnar relativt lätt och kanske kommer att komma åt pessaret en del?

Åsa S
0

Har bara testat femcap (som kan sitta inne i 48 timmar) och får man den bara utprovad så man får rätt storlek så sitter det fast även vid stötar, hoppar det loss är det för stort eller för litet. (+pessar funkar inte för alla det beror på hur man ser ut inuti.

Var lite krångligt i början få det på plats men man får snabbt in snitsen.

Jaguar_
0

Hmm jag har bara testat p-stav hittills och det fungerar utmärkt. Vet att det finns en hel del där ute men är inte så insatt i det om jag ska vara ärlig…men du frågade ju vad vi andra använder så det kunde jag ju svara på iaf 😃

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

MsSofieG
1

#11 Aah men det kanske skulle vara något att testa då ändå ^^ Har bara en väldig rädsla till att bli gravid så vill verkligen ha så liten chans som möjligt till snesteg.

#12 Haha ja p-stav har jag haft men det funkade inte alls för mig då jag fick konstant mens i 8 månader. Inte en dag utan så när jag gick in på 8 månaden och de sa att jag skulle ge det någon månad till så var det nog för min del. Har aldrig varit så trött på mens som då 😂

Jaguar_
0

#13 Usch då! Haha förstår dig. Hade en kompis som satte in samtidigt som mig och hon var likadan som du. Vet inte vad hon gick över till sen faktiskt. Men hon höll typ ut i ett halvår sen tog hon ut dom. 😛

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

MsSofieG
0

#14  Haha ja man blir ju lite sliten efter ett tag. Det var efter den historian jag kände mig klar med experimenten och gick tillbaka till mina gamla hederliga p-piller 🥵

CelsiusT
0

P-piller är ju ett av dom "värsta" hormonpreparaten. Jag förstår verkligen om du vill ha ett hormonfritt alternativ för jag har själv haft stora problem, men det är svårt. I princip bara pessar eller kondom som gäller då. Annars kan det ju vara ett alternativ att testa hormonpreparat som är kända att ge mindre biverkningar. Och det finns ju även p-piller/mini-piller som är kända för mindre biverkningar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

MsSofieG
0

#16 Jo det skulle ju vara jätteskönt att få vara så naturlig som möjligt och slippa hormoner. Jag har redan provat allt annat med hormoner på marknaden utom spiraler och tyvärr är det bara p-piller som funkar på mig utan att ge några större biverkningar.

Men pessar kan kanske vara värt att åtminstonde prova :)

PogoPedagog
0

Jag använde den äldre varianten av pessar. För min del fungerade det fint men killen kände av lätt skav mot den så vi slutade med den. Däremot skulle jag gärna prova Femcap som ju är mycket mindre och sitter på ett annat sätt. Problemet var att mitt landsting inte subventionerade Femcap o när jag var på jakt efetr preventivmedel var jag ganska fattig.

Mitralis
1

#2 Länkar till Kondomkungen så har ni i alla fall ett stort utbud av kondomer till bra pris tills ni har kommit fram till en annan lösning 🙂
http://www.kondomkungen.se/

MsSofieG
0

#19 Jag har nästan ett år p-piller kvar så det är lugnt på komdomfronten åtminstonde ett år frammåt ;)

Anonym
0

#20 Klarar du av att gå ett helt år till med p-piller? Hehe.. då kan det inte vara så otroligt stora problem du har av dom. Min sambo hotade att lämna mig om jag inte slutade bums ;P

MsSofieG
0

#21 Jag har gått på dom i nära 4 år redan. Som sagt så vill jag ju byta för att bli hormonfri och slippa vara så emotionell som jag blivit. Nja min sambo önskar väll mest att det fanns ett p-piller för killar så han kunde "ta över" istället för att jag ska behöva vara ledsen en och en halv vecka varje månad 😂

Anonym
1

#22 Jag gick på p-piller i 8 år, fick käka antidepp. När vi insåg vad det var så tvingade sambon mig att sluta ;P Jag hade nog inte överlevt annars heller, hade nog tagit livet av mig annars.. Men det är ju bra om du klarar dig på dom.

Jase
0

#22 Det finns p-piller för män, men det anses vara för stora biverkningar, ta för lång tid att verka osv och godkänns därför inte. Kort sagt tycker industrin att det är mer lönsamt att sälja till kvinnor.

MsSofieG
0

#23 Aah nej fy. Jag gick på anti depp en snabbis men nu räcker det bra med piller mot pms som jag tar en vecka innan mens och sen nästan hela veckan med den. 

Vilken tur att du hade pojkvännen du har. En att hålla hårt i 😉

MsSofieG
0

#24 Jo har hört att de finns sånna med inpricip samma biverkningar som för oss tjejer men att de inte vill sälja dom för de tror inte att det ska bli lönsamt nog, skam tycker jag då det skulle hjälpa en massa människor :/

Skogshumblan
4

Här är det sterilisering för mannen som gäller. Jag tål inte hormonet, vi har de barn vi vill ha så han tog steget frivilligt.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Rutan_
0

#27 Det ska min sambo också göra så småningom.

MsSofieG
1

#27 & 28 Men banne mig vad skönt!! :D Hade vi inte fortfarande varit så ung och inte hunnit starta familj ännu så skulle det defenitivt finnas på kartan 😉

Skogshumblan
3

Ok, ja det är skönt. Och kladdfrittb;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

mollyt
1

Jag har slutat med mina p-piller nu för att gå över till att använda en P-DATOR

Jag har en mycket nära vän som använt LadyComp i flera år och rekommenderar den varmt. Så nu (i och med att jag bestämde mig för att sluta med hormonerna själv då flera av mina vänner gjort det och berättat om hur fantastiskt det var) så läste jag på ännu mer.

P-datorn som mäter basaltemperaturen är säker till 99,3% alltså mer än mina tidigare p-piller (Cerazette). De har använts mycket utomlands men är än så länge ganska okända i Sverige. Då jag pluggar på Karolinska Institutet så kommer jag åt databasen med artiklar via skolan och har läst massor av dessa. Verkar otroligt bra på alla sätt!

Det enda negativa är att de är dyra till inköp - men de ska hålla 10 år.

MsSofieG
1

#31 Ja P-dator har jag varit ruskigt intresserad av :) Och det blir troligen en sån om några månader ^^

PogoPedagog
1

#31 Vad kostar de? Jag har regelbunden ägglossning så något sådant skulle kunna fungera för mig.

MsSofieG
0

#33 Mellan 3500-5000 beroende på vilken av datorerna man använder och vart ifrån man beställer ^^

Timmorn
1

Måste fråga Pdator ni som använder det. De dagar ni är fertila, är ni inte som mest kåta då? av naturliga skäl. De dagar ni är fertila väljer ni då att inte ha sex eller ha med kondom? Hur många dagar i månaden kan man egentligen ha sex utan kondom och det fortfarande är 99,3 säkert?

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

PogoPedagog
0

#35 Jag är tvärt om. Inte sugen alls kring ägglossning eftesom jag får ett sju jävla humör då och bli väldigt öm i äggstockarna. Naturligt p-medel:)

mollyt
0

Det går att ha annat sex än penetration, och vill man ha vaginalt sex under ägglossningen så får man komplettera med kondom :)

Timmorn
0

Det är klart att det går att ha annat sex. Men det är ju trevligt att ha vaginalt om man är som mest kåt då. 🙂Och jag tänker att rent naturligt så borde man vara som kåtast då… Men det är ju såklart olika. Om man har ont så är man inte direkt sugen… 
Fasiken ska kanske investera i en sådan. Trist bara om man upptäcker att det inte fungerar. Har inte så stora problem med mina ppiller, men är ju trevligare att vara hormonfri. 

Så vitt jag har förstått det så tar man temperatur varje dag. Men om man har feber och annat då? Borde den inte ta fel då?

mollyt
0

#38 Jag kände lite så jag med, jag har egentligen inte några större besvär av de p-piller jag ätit i nio år. Men när fler av mina väninnor berättat om hur fantastiskt det var att sluta med hormonerna - och jag ändå visste att jag är emot att äta hormoner så kändes det som ett bra beslut när jag väl bestämt mig! 

Nu har jag inte ens varit utan en månad - men hej vad glad och pigg jag känt mig! Inga "biverkningar" alls. Dessutom tycker jag att det känns så häftigt att låta kroppen fungera som den ska. Då mina p-piller ska förhindra ägglossning så vet jag inte ens om jag haft någon ägglossning de här nio åren… så grymt häftigt att känna hur det känns nu!

Sen tror jag att det är individuellt hur man mår vid ägglossning. jag känner nog både de som mår toppen och är kåta eller de som mår dåligt och inte alls vill ha sex! Så det kan man nog inte "bestämma" i förväg. Men så som jag känt nu så hade jag inte direkt någon sexlust någon period alls under månaderna när jag åt p-piller. Alla dagar var liksom "det samma". Så jag tycker att det är rätt härligt att känna att kroppen BEGÄR sex på ett annat sätt. Alltså, jag har alltid haft regelbundet sexliv när jag ätit p-piller - men mer för att jag vet att det är skönt att ha sex, inte så mycket för att jag känner mig "djuriskt kåt" direkt.

tigre
0

Jag använder en typ av p-dator som preventivmedel, fast det är ingen egen mackapär då utan en app i telefonen. Har köpt en termometer som mäter med två decimaler som man använder varje morgon, samt betalar en mindre summa varje månad för appen. Funkar väldigt smidigt. Den visar enbart gröna dagar om man med 99.nåt % säkert inte är gravid. De dagar som är röda använder jag bara kondom. 

Man ska inte mäta temperaturen på morgonen om man sovit ovanligt lite/dåligt, är sjuk eller har druckit alkohol.

tigre
0

Att man inte är fertil, menar jag såklart (inte gravid alltså). Hehe :)

mollyt
0

Det låter ju lite likt min P-dator! :) Det viktiga är mest att ha en känslig termometer (min P-dator möter i hundradelar av grader). Vad kostar din app som du använder? Betalar man alltid varje månad eller kan man köpa den för engångssumma? :) Jag använder också en app separat (WomanLog PRO) som jag för in temperaturen osv. Väldigt fint med grafer osv ;)

tigre
1

Ja, det är rätt likt. Den visar också grafer och statistik över follikelfas, lutealfas, ägglossning osv. Super för en statistiknörd som jag ;) Den kostar 35 kronor/månad just nu eftersom jag signade upp för ett antal månader på en gång, tror man måste prenumerera på den. Så i längden blir det ju inte billigare än en p-dator, som man ju använder i många år förhoppningsvis. 

Det är häftigt att lära känna sin kropp och veta hur den funkar. Dessutom, den dagen man väl vill bli gravid, så har man ju stenkoll på sin cykel och dessutom ett bra graviditetstest i form av temperaturen (den sänks inte vid graviditet, som den ju gör när mensen börjar annars).

nlinds
0

rekomenderar femcap :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

mollyt
1

Jag håller verkligen med dig #43 Jag har aldrig haft såhär bra koll på min kropp och jag tycker att det är FANTASTISKT hur häftig den är när jag nu själv börjat förstå vad som händer, haha! Sedan tänker jag, precis som du, att det är en GRYM kunskap att ha den dagen vi planerar på att skaffa barn :)

IngridSvensson
0

Pessar och billingmetoden!

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor