Hatar att vara tjej?!
Då menar jag att jag HATAR mens, kan aldrig sova första natten för det gör för jävla ont och typ bara rinner. Detta gör att jag såklart dagen efter är väldigt trött och eftersom det gör ont då också kan jag inte koncentrera mig ordentligt. Problemet är ju då att vi har nationella prov direkt på morgonen idag och jag är helt slut… Måste bara få ur mig detta, FYFAN VAD JAG HATAR ATT VARA TJEJ! Finns det något sätt att göra så man inte har mens? :/
Kolla upp om du har endometrios eftersom det gör såpass ont.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Finns rätt mycket det här kan bero på men viktigast är att du inte ska ha så ont eller blöda så mycket. Vänd dig till ungdomsmottagningen eller en barnmorska på kvinnohälsovården i den vårdenhet du tillhör (vårdcentral eller motsvarande). Hoppas det går fort att ordna för dig och lycka till på nationella proven!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Det gör inte så ont så att jag spyr till exempel som jag sett att det gör för vissa stackare och jag har bara ont första dagen + första natten, sen så är det inte alls lika, då kan det göra ont i någon minut och sedan gå över direkt men det är just första dagen+natt. Lyckades i alla fall sova 3 timmar inatt. Tack!
#3 Tar du ens några värktabletter? Sen är värmedyna guld värd.
#4 Gjorde det inatt men brukar inte det för kan inte svälja och de som smälter i munnen spyr jag nästan av så måste tvinga i mig. Ska testa värmedyna!
#4 Gjorde det inatt men brukar inte det för kan inte svälja och de som smälter i munnen spyr jag nästan av så måste tvinga i mig. Ska testa värmedyna!
#6 Om man har riktigt ont så brukar man bli kreativ. Min vän brukade "krossa" värktabletter för att sen skölja ner det med vatten. Sen finns det ju jättebra värktabletter som är pytte pytte små (jag brukar ta sådana). De är jättelätta att svälja men om det ändå är knepigt - ät lite mat tillsammans med det?
Det är inte meningen att du ska gå omkring och ha sömnlösa nätter på grund av värk, speciellt om värktabletter fungerar.
Sen om du blöder mycket och det är jobbigt så kanske tamponger vore något för dig om du inte redan använder det? Jag brukar använda det och det är så befriande. Jag önskar att jag hade börjat på med det mycket tidigare.
Det är inte lätt att vara kvinna, tyvärr, så det gäller bara att acceptera läget och hitta lösningar som underlättar vårt vardagliga liv.
Jag har många gånger hatat att vara tjej. Jag känner så igen känslan.
Tips för att svälja piller är att tippa huvudet bakåt så man tittar i taket och vänta med att svälja vattnet med pillret tills man känner pillret i svaljet, då brukar de gå ned med vattnet rätt bra. Dvs ta vatten i munnen, tippa huvudet, pilla in tabletten och vänta tills den sjunker och sedan svälja. Man kan även dela dom i halvor om man vill ha dom mindre.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Det finns brustabletter man kan ta, men vet inte om det finns brustablett som hjälper mot mensvärk. Jag brukar ta brustabletter om jag tex har ont i huvudet för jag kan inte heller svälja tabletter.
Mvh Linn
Ipren funkar bra mot min satansmensvärk. Man kan krossa och blanda i en matsked yoghurt eller så om man inte kan svälja. Annars är ett tips att försökas välja tabletten (dela den först) utan vatten och skölja ordentligt efteråt. Så lärde jag mig ta tabletter. Senr ekommenderar jag menskopp om manblöder mycket. Behöver inte tömmas lika osta som man byter tampong och kan vara bra omm an tillexempel ska vara i skolan och ha nationella prov och inte får gå ifrån hur som helst. Kan dock krävas lite träning för att få den rätt.
"På natten är alla katter svarta"
Ja menskopp är bästa ever säger jag!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Tamponger är min räddning men har en menskopp som jag verkligen vill använda och har försökt några gånger men får inte in den hur jag än viker :/
För mig är det enda som har fungerat mot mensvärken minipiller och ipren. Jag brukade ha fruktansvärt ont i tre dagar och fortsatt mindre ont i ytterligare 4 dagar. Med mina minipiller så brukar jag på min höjd få lite ont första dagen och sen är det lugnt, brukar räcka med en ipren första dagen. Får mig att känna lite mindre bitterhet över att vara kvinna, haha!
Har även jag svårt att svälja tabletter, det som jag brukar göra är som Cahira nämnde, jag tippar huvudet bakåt och sväljer. Dessutom så delar jag de tabletter som jag kan dela och brukar ha något ätbart i närheten (en banan, macka eller liknande) så om jag känner att tabletten inte vill åka ner så tar jag en tugga så följer tabletten med maten ner! :)
Jag kan verkligen känna igen mig i att hata att vara tjej, att hata mens! Första dygnet är värst och ont gör det, blir bättre med ipren men är ändå inte borta. Lägg till varm vetekudde så känns det bra, men det kan man bara ha hemma… Ingen aptit, dålig sömn, dåligt humör.
Och oregelbunden är den så jag vet aldrig när den dyker upp. Det gör allt värre. Och jag är 24 nu, så det är inte att mensen är oregelbunden i början. Det är så här det är. Och idag känns det som mensen kommer komma när som helst och jag som har nakna planer imorgon :(
Hatar mens!
Jag tycker att det är lättare att svälja tabletter om man sköljer ner det med tex filmjölk, youghurt än med vatten.
Multi vad?
p-piller?
Ska testa det där med youghurt! Finns det p-piller som gör att det blir mindre mens också?
#17: alla p-piller (såklart med individuella skillnader hur man reagerar) ger minskad blödningsmängd och ofta minskad smärta. Dessutom kan man göra så att man bara släpper fram den mensliknande blödningen varannan till var tredje månad.
Testa Cerazette! Hade det precis som du, olidlig smärta! Sedan började jag med Cerazette och nu får jag varken mensvärk eller mens överhuvudtaget! 😃
Åh vad skönt det låter!! Ska väl försöka samla mod till mig för att prata med mamma
#20 Ja gör det! Det funkar inte för alla, men i alla fall 1 av 10 slipper mens, så det är en väldigt vanlig bieffekt :) Sen är du väl född 98? Då är du ung nog att få pillerna gratis eller väldigt billigt beroende på var du bor. 🙂
Japp, född 98 är jag. Kan man få dem utan att göra någon undersökning?
Då p-piller inte ska ges till personer som har ökad risk för t.ex. bröstcancer och blodpropp (kombinerade minipiller är dock bättre då de har mindre hormoner men innebär fortfarande vissa risker) så måste du gå dit och gå igenom eventuella sjukdomar i familjen, ta blodtryck m.m. Men det brukar gå rätt så smidigt ändå! :)
Men man behöver inte göra någon typ gyn-undersökning?
Det har inte jag behövt av den anledningen iallafall så det tror jag inte att du kommer att behöva. :)
#24 Gynundersökning behöver du inte göra för att få p-piller. :)
Mvh Linn
#24 Det är helt onödigt för att få p-piller utsrivet, så det ska du inte behöva. Min läkare här i Danmark är dock en idiot och vill tvinga på alla tjejer gynundersökningar bara för de vill ha p-piller (så jag ska byta läkare)…. Men det har jag aldrig behövt i Sverige. 🙂
Okej! Ska prata med mamma ikväll!
Okej! Ska prata med mamma ikväll!