Nu kunde jag stått här i askan..
_Jag sitter i chock just nu, jag måste bara få prata lite..
_
Jag och sambon stressade iväg på middag ikväll. Vi hade jätte bråttom och hann knappt få med oss katterna. Ett tag var det till och med så att jag började tvivla på om jag ens fick byxorna på mig.. Så att jag inte sprang nerför gatan i långkallingar…
Efteråt kör vi hem, glada och nöjda. Parkerar bilen och tanken slår mig att vi har en hel myskväll framför oss nu när sambon är ledig imorgon.. Sen kommer mardrömmen. Vi öppnar ytterdörren och emot oss kommer en tjock rök..
Vi rusar in i vårat rökfyllda hem. På spisen står en kastrull och tjuter på en stekhet platta..
Jag, hade glömt att slå av spisen, så nu är vår hyreslägenhet rökskadad… Grannarna har jag inte vågat knacka på hos ännu, så jag vet inte hur deras lägenheter klarat sig.
Självklart är det en lättnat att det inte gick ännu längre och tog eld, men jag känner mig så fruktansvärt.. Jag är i chock..
Jag ser hur allt vi byggt upp bara försvinner och hur vi får kasta ut allt. Sanera, betala för sådant vi inte kan betala. Betala för andras skit som vi heller inte kan betala för. Hur vi blir fattiga och snipp snapp slut, så var sagan slut.
Och det var jag som glömde på spisen..
Jag kan inte ens tänka mig hur det känns att gå igenom en sådan här sak. Jag hoppas verkligen att det löser sig, att ni tar er ut från den största krisen. Glad att ni har varandra, i alla fall.
Låter verkligen hemskt, jag hoppas att allt löser sig. Lycka till!
Obehagligt! Tur ni inte låg och sov.
Men ni har väl hemförsäkring?
Tack för erat stöd.. Konstigt nog känns det skönt med någon som kan säga så som ni gör just nu. Min sambo säger att det var jag som hade ansvaret, så jag känner mig så.. som att det var mitt fel. Jag vet att det inte var det, jag brukar aldrig glömma plattan på det är ju sambon som brukar göra det men tack vare att jag är hemma så stänger jag ju av efter honom. Men nu, en gång när jag glömde så blev det så här..
Men jag förstår att han är arg, men jag blir så ledsen..
Det stinker rök här och vi har ingen vi kan sova hos så vi får stå ut inatt.. Vi har haft dörrarna på vid gavel ett tag så att röken for ut men i och med att vi har innekatter så fungerar det inga långa stunder, så nu är bara fönstren på glänt. Ca 7 grader här inne har vi nu. Vanligtvis värmer jag mig hos sambon under täcket om natten, men inatt ligger vi nog på varsin sida av sängen…
Och jo, vi har hemförsäkring.. Vi ska ringa dem direkt imorgon bitti. Men man är ju så fasligt orolig ändå, och allt arbete som kommer behöva göras, det vill jag inte ens tänka på..
Låter inte alls bra. Bor ni i hyresrätt borde ni kunna ringa jouren för att få akutboende. Eller ring försäkringsbolaget. Ibland får man ta in på hotell.
Han kommer ju inte vara arg för alltid, det löser sig!
Vi har djur här hemma också, de brukar inte vara välkomna på hotell :/
Allting känns så himla jobbigt just nu att jag inte orkar ta tag i något alls ikväll.. Jag vill bara gråta åt allt.
8 De flesta hotell har rum där djur är välkomna.
Förstår att det är jobbigt, men det är varken hälsosamt för er eller djuren att andas in lukten.

Usch så hemskt! När.jag läser sånt är jag glad för min OCD. Jag jollar alltid sådant otroligt noga, fotar spisknapparna med mobilen så det verkligen är av.
Det här hände oss också en gång, men konsekvenserna blev inte så allvarliga som tur är.
En gång när jag var påväg hem: Hade precis nått parkeringen som är precis utanför vårat bostadsområde. Då hörde jag ett tjutande nånstans ifrån. Ett konstigt ljud som jag inte kunde identifiera. Tänkte inte så mycket på det. Förmodligen var det ett bil-larm eller nått så jag ryckte bara på axlarna och gick hemåt.
Då märkte jag att ju närmare vårat hus jag kom desto högre blev det där tjutande ljudet och när jag kommit fram till grinden fattade jag. Det var brandlarmet från vårat hus som lät!!
Tog snabbt som ögat fram nycklarna, öppnade dörren och möttes av ett moln av rök och ett jäkla tjutande från brandlarmet. Trodde först hela stället brann, men det var som tur var bara en kastrull med bönor som glömts kvar på spisen…
Blev ju att snabbt öppna alla fönster , ta med sig djuren och slå sig ner i trädgården tills röken var borta.
Det stank i flera veckor efteråt och folk kom till och med fram till mig och frågade om jag hade cigaretter lol, men värre blev det som tur var inte.
Jag är bara glad att jag kom hem i tid.
Nu blev det här en lång kommentar, men det jag ville påpeka var bara att sånt här händer. Alla gör misstag och tyvärr är vissa misstag värre än andra, men det finns inget man kan göra. Det man kan göra är att se det positiva: det började inte brinna iaf. Det var så vi fick tänka.
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Tack för att ni svarar och pratar med mig. Det är lugnande.
Jag har inte fått sova mycket inatt pga att det stinker något så fruktansvärt. Normalt brukar jag ligga och snarka högt vid den här tiden (07:00) och kliva upp vid 12 på dagen.
Försäkringsbolagets telefontider öppnar kl 8:00 så nu sitter jag och väntar på klockan. Under tiden som jag väntat har jag surfat runt och googlat i detta ämne och hittat att försäkringsbolagen vid rökskador brukar bistå med en mojäng som kallas ozonapparat. Denna mackapär fungerar tydligen som en fläkt som ska stå och surra i lägenheten några dagar och dra i sig lukten innan allt sätter sig i textiler.
Kanske kan vi få liknande hjälp och att det inte blir mycket värre än så… Men då behöver vi ju också ett tillfälligt boende under tiden. Ozon är ju gas, kanske inte så trevligt att bo här då…
Nu står det en ozonapparat i lägenheten och puttrar för fullt. VI har fått tillfälligt boende på annat håll och imorgon ska det tydligen vara bort och klart för oss att flytta in igen..
13 Vad skönt :)
#14 Den behövdes bara i 24 timmar så idag har vi kopplat bort den. Nu luktar hela lägenheten istället badhus. Vi vädrar ut för fullt och förhoppningsvis kan vi flytta in på söndag.
Tur att jag är ledig i veckan för allt behöver tvättas, ALLT.
Oj, stackars er, men tur i oturen!
En olycka händer så lät, jag vet, och att vara den skyldige är jättejobbigt även om partnern inte anklagar en. Han var väl mest chockad och hoppas han tröstar bra, det behöver du. En liten gest 🤗 från en olycksdrabbad, dock inte av rök/eld.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Tur att det inte var värre och att det löstes lätt. :)
Min fasters kylskåp exploderade bara ett par minuter efter att hon åkt till jobbet på morgonen. Otrolig tur i oturen att hon skulle upp och jobba! Tyvärr brann både katt och hund inne och hela huset brann sönder. Jätteläskigt. :(
"På natten är alla katter svarta"
#17 Men fy så hemskt! Aldrig hört talas om att kylskåp kan explodera?!
Idag har vi flyttat in och skurat från topp till tå, golv, skåp, hyllor dörrar och varenda liten list. Tvättat massvis med maskiner.. Sen kom bakslaget.
En frän bränd röklukt. Den hade inte försvunnit vid ozoneringen…
Imorgon bitti ringer jag till saneringsföretaget som var här och gjorde behandlingen. Antingen kommer dom hit med mojängen åter igen och vi får flytta ut några dagar till. Eller, så blir det sanering av alltihopa.
Fasen också!!!
Vi hade en granne som aldrig städat under/bakom sin kyl/frys.. pga allt damm började det att brinna 😮.
Multi vad?
#19 Nu blev jag nästan lite… Ja, jag måste nog fram med kylen och städa där bakom! Och spisen med!
Idag är de här från saneringsföretaget och "målar" väggar, tak, skåp och ja, allt! Skönt att det åtminstone går fort men det är en enda röra här hemma just nu….
Ja tydligen är kylskåpet en vanlig orsak till brand. Man ksa damma där bak med jämna mellanrum. Väldigt obehagligt. :/
"På natten är alla katter svarta"