Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: gynekologsnack
Läst 14921 ggr
[ElisabethToll]
4

Herpes?? Ont att göra "nummer två"

Hej.. 

Jo det är så här att på lördag var det två veckor sedan jag och min pojkvän hade analsex första gången, och nu har jag fått problem efter det.. Jag tror att jag har blivit smittad av herpes av honom (visste inte att han hade det). Jag har en massa blåsor sen måndag/tisdag förra veckan i underlivet och i rumpan. eller det är inte så jätte många blåsor. Men jag märkte faktiskt inte blåsorna för än en vecka efter vi hade analsex. Men de började liksom med klåda på tisdagen efter vi hade haft, och sedan någon dag efter det när jag skulle gå på toa och göra #2 så sved det och brännde som tusan! Jag kunde verkligen inte göra det.. Så nu har jag gått sen dess och inte vågat bajsa, så jag har blivit förstoppad. Och det svider fortfarande när jag försöker göra nummer två och gör ont, och det här är verkligen jätte jobbigt, det gör verkligen jätte ont! Det är liksom inne i analöppningen det gör ont. Jag köpte Xylocain idag för att testa om det blev bättre, men nej… 

Jag vet inte vad jag ska göra.. känns så pinsamt att gå till ungdomsmottagningen eller vårdcentralen.. Men jag ska givetvis göra det om det inte blir bättre snart! 

Jag undrar bara om det inte finns något snabbt man kan göra åt förstoppningen..? Någon som har något förslag, för jag vill bara få ut det.. 😢 

Ursäkta för det här rätt otrevliga ämnet, men det här börjar vekligen bli jobbigt.. Och jag vill att det ska sluta svida! För jag v¨gar verkligen inte göra nummer två D: 

Tack i förskott!

P.S ni behöver inte svara om ni bara ska skriva att jag borde gå till sjukhuset för som sagt ska jag göra det om det inte blir bättre snarrttt.

Tack igen :))

Jase
0

Mot tillfällig förstoppning finns en del olika medel man kan ta som finns receptfritt på Apoteket. Exempel är Movicol som är ett pulver man blandar med vatten för att dricka och Mikrolax som är ett lavemang.

Och drick mycket vatten.

[limitedZ]
2

Det kan absolut vara det. Har haft turen att nästan oftare få utslag just där, och jodu, visst gör det ju ont att göra nummer två… Men det måste ju göras. Xylocain är jättebra, och skoven varar sällan längre än 5-7 dagar.

Klart du ska kolla upp ifall du är smittad! Är du säker på att din partner har herpes? Har du pratat med honom om det? Kollar du upp ifall du har det så kan dom skriva ut tabletter till dig som gör skoven mildare, men det kommer fortfarande svida lika mycket, tyvärr. Det är där krämen hjälper.

Anonym
0

Första gången man har ett herpesutbrott är det vanligt stt man blir sjuk i en, två veckor. ..med kraftiga influensasymptom. Men jag vet inte…alla kanske inte får så. . När jag känner att ett herpesutbrott är på gång börjar det pirra, dunka och klia lite i läpoen (det är där jag har det får mina blåsor+ibland i underlivet) Jag har haft det ganska länge och har lärt mig känna igen symptomen. .så fort jag känner att ett utbrott är på gång tar jag L-lysin från hälsokosten som är en aminosyra. Om jag tar den innan det kommer blåsor förhindrar den ofta ett utbrott. Annars kan den förkorta antalet dagar. Mitt tips är alltså l-lysin om det är herpes du har.

Karmatarerskanise
2

Gå och kolla upp det direkt så du vet vad det är.

PogoPedagog
0

Mot förstoppning fungerar katrinplommon fint. Sätt i dig en bunt torkade eller köp en burk mosade från barnmatshyllan.

bohan85
0

Finns mediciner att få mot herpes som förkortar utbrottet.

[ElisabethToll]
0

Tack för alla svaren! Angående att man kan bli sjuk första gången man får herpes stämmer in på mig.. Jag känner mig hängig och har fått svullna lymfkörtlar under käken och i ljumskarna..¨

Och jag är inte säker på om min pojkvän har det för nej vi har inte pratat om det. Men jag kan ju inte ha blivit smittat av någon annan ifall det nu är herpes.. 

Tack för alla tips mot förstoppning :D ska pröva!!

PogoPedagog
2

#7 Jo, om du har haft något slags sex innan kan du ha blivit smittad långt tidigare. Herpes kan ligga latent under många år och bryta ut plötsligt. Det kan smitta trots kondom eftersom det bara behövs hudkontakt.

[ElisabethToll]
4

Jo, det förstår jag! Men min nuvarande pojkvän är den enda jag någonsin har haft sex med 🙂

Jase
0

Hur går det för dig?

Fialialej
0

Mot förstoppning kan det hjälpa lite att lägga sig ner på rygg, slappna av och massera magen också.

"På natten är alla katter svarta"

Ison
0

#8 fast det stämmer absolut inte!! Herpes överförs inte om du använder kondom. http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Konssjukdomar-och-hiv/Herpes/ TS jag skulle lägga rejäl vikt i att kolla upp vad det är för något.

Karmatarerskanise
3

12 herpes kan visst smitta trots kondom. Man kan ha vårtor på omroden som kondomen inte täcker.

PogoPedagog
3

#12 Precis som det står på RFSU:s sida och som Hera säger, (båda stämmer) Kondom är det bästa skyddet MEN det skyddar inte helt eftersom det smittar via direktkontakt och blåsorna kan finnas utanför kondomen (oftast gör de dessutom det). Klantigt formulerat av RFSU tycker jag för man får intrycket av att kondom ger 100% skydd.

Fialialej
0

Fast det står iofs bara "skydd", inte kondom.

"På natten är alla katter svarta"

Anonym
0

Släng i dig ett paket tuggummi under en kort intervall (typ en timme) så ska du se att magen sätter fart.. skulle väl tro att det finns laxerade mojs på apoteket också.

Har haft herpes i underlivet och kunde varken kissa eller bajsa på flera dagar. Hemskt var det verkligen.

[ElisabethToll]
6

Tack alla! Det har gått över helt nu och har inga problem med att göra nr2 längre haha :D

exitingsvillemo
1

Enligt läkarn jag träffade vid mitt första utbrott, kan man få herpes utan att direkt blivit smittad. Man kan ha smittan latent i kroppen, ärva den från föräldrar osv.

Vissa får herpes på munnen (munsår) och andra får det i underlivet. Stress kan utlösa ett skov.

Har man haft ett utbrott så får man det oftare sen. Jag kanske haft har haft 3-4 utbrott, tar medicin direkt när jag känner av det, så går det tillbaka direkt och hinner aldrig bli blåsor som svider.

Lia
0

#17 Skönt att det gått över! Men om det nu är herpes så håller det på så i skov - det kommer och går. Jag tycker att du ska gå till UMO ifall det kommer tillbaka.

[ElisabethToll]
0

Jadå det ska jag verkligen göra, jag kommer nog inte stå ut om det kommer tillbaka en gång till haha!

Anonym
2

#20 Lyckligtvis är första utbrottet i princip alltid mycket värre än nästa. Fast även ett litet utbrott är inte så trevligt, men du kommer nog skita som du ska iallafall 😃