Navelsträngen?
Hej! Jag går i bebis tankar men det skulle inte bli av på några åt då jag först måste gå ut skolan mm. Men hur som helst så undrar jag det där med navelsträngen: om jag fattat det rätt så sitter mamman ihop med barnet (pga navelsträngen) tills den klipps/snöras av. Men vad händer sen då? Ska man behöva gå omkring med en lång sträng emellan benen:P? Eller hur fungerar det? Tacksam för svar!
Den kommer väl ut samtidigt som moderkakan tror jag. (dvs efter att bebisen har fötts och moderkakan måste ut.
Hänger inte moderkakan med ut när barnet föds? (Dvs strängen också)
Barnet sitter fast i någonting som kallas moderkakan via navelsträngen. Moderkakan lossnar och kommer ut tillsammans med resterna av navelsträngen en liten stund efter bebisen är född.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Precis som 3 skriver då kommer den oftast ut eftrr födseln. Har ni inte fått veta sådan information i biologin?
#4 nope /mee

alltså, mamman sitter inte ihop med barnet på det viset genom navelsträngen. navelsträngen går från barnets navel och sitter fast i moderkakan (kallas även placenta, som en liten bonusinfo :P) moderkakan fungerar ungefär som en sluss för näring och syre. på ena sidan finns mammans blod och på andra sidan barnets. mammans blod och barnets blod blandas aldrig, och det är moderkakans uppgift att se till att näring och syre kan passera från mammans blod till barnets blod. efter att barnet fötts kommer mamman få nya krystvärkar och krysta ut moderkakan, och eftersom navelsträngen sitter i moderkakan, inte fysiskt fast i mamman, följer den med ut.
#6: Jättebra förklarat!
När min dotter föddes frågade personalen om vi ville se moderkakan efter att den kommit ut och den ser ut som en stoooor köttklump, typ. Man brukar klippa av navelsträngen medan moderkakan fortfarande är inne i mamman, så man klipper den först och en stund senare kommer moderkakan ut. Navelsträngsstumpen som blir kvar på bebisens mage trillar av efter ungefär 1 vecka och under den sitter den vanliga naveln :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
jag fick faktiskt också reda på för typ nått halvår sedan (är 25 år) detdär med moderkakan om att man typ krystar ut den efteråt.
Så mina lärare måste ha missat det (elelr så tyckte jag det va så läskigt då, precis som nu att jag inte riktigt lyssnade 😇)
Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com
Instagram: @metnalized
Jag måste bara säga att jag är totalt chockad över att det finns människor som inte vet sådant här… Det är ju sådant här man brukar veta redan i ung ålder. Jag har hand om barn som är 9 år gamla och även de vet om det där. Oo
Ja det är faktiskt sjukt!
Jag personligen har väl inte brytt mig om att ta reda på kunskap om det då.. jag tycker det är skitläskigt med barn och allt som handlar om det.
Men å andra sidan hade ju sexualkunskapen i skolan kunnat vara lite bättre än den va när jag gick i skolan också..
Vi får inte glömma föräldrarna! Dom har också ett ansvar.
Självklart! De har det största ansvaret!