Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 2402 ggr
Officielle
0

Rengöring m.m

Jag har alltid haft rätt mycket finnar och haft lätt för att få dem. Jag visste inte vad det berodde på förrän för några veckor sedan. Min hudterapeut sa att jag troligen inte tål parfym som finns i många ansiktsrengöringar och krämer. Jag gick hem och läste på alla mina burkar och flaskor, och alla innehöll parfym.

Nu behöver jag köpa en ny ansiktstvätt och ansiktskräm som ska vara parfymfria. Jag har rätt torr hy och föredrar produkter utan parabener. Vore ett plus om man kan köpa produkterna på butiker, t.ex apoteket! 

Kom gärna med tips! Glad

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
1

Kanske inte det du är ute efter men du kan testa örtte på rölleka.

l'm back

[Forest]
1

Har du vart o tittat vad dom har på apoteket? annars tror jag dom har en del oparfymerade krämer mm

Officielle
1

#1 Ska jag dricka det eller ha det i ansiktet? (blond)😂

#2 Tänkte göra det imorgon, tänkte bara höra här först. 🙂

Officielle
0

När jag letar produkter mot finnar är de både mot oren och fet hy, har inte hittat en enda för oren och torr hud. Det är det största problemet, jag har använt tiotals olika krämer för fet/oren hy och jag har bara fått fler finnar och knastertorrt ansikte.

Jgef
2

Jag tycker du ska sluta leta efter produkter som du smörjer in/torkar ut huden, alternativt att du köper en bra återfuktande kräm som du smörjer in ansiktet med eller problemområdena efter varje dusch. När du använder produkter som torkar ut så kan det bli den motsatta effekten och huden svarar genom att bli ännu fetare. Jag hade väldigt stora problem med fet hy och mycket finnar i ansiktet och ibland på ryggen (är kille), mitt bot mot problemet var att börja sola mer, smörja områdena med återfuktande kräm samt äta mer zink och vitamin b5 i högdos (pantotensyra, finns att köpa på bland annat vitaminvaruhuset under varumärket "Great Earth").

Jgef
1

Såg nu att du skrivit att du har torr hy, men svaret mitt tycker jag fortfarande kan stämma in rätt bra ändå då krämer du smörjt med innan kan ha gjort huden ännu torrare.

tlover
0

#3 ha det i ansiktet, även om du kan dricka det som örtte men då hjälper det mot värk inte finnar.

l'm back

OlgaMaria
2

Tvätta ansiktet med saltvatten (lite salt+vatten) och smörj in med kokosolja (finns på större mataffärer).

Sen tycker jag du ska pröva dig fram med kosten tills du inte längre får några finnar. Jag blev av med min akne då jag slutade med mjölkprodukter. Det värsta jag kunde äta var mjölkpulver som ofta finns i kakor/choklad m.m. Det man också ska se upp för är dåliga oljor, som härdat vegetabiliskt fett som finns i godis, kakor m.m. I chips och popcorn och andra snacks och pommes m.m. finns också oljor som kommit till skada och bildat transfetter som lätt ger upphov till finnar.

Sen började jag med LCHF och då kunde jag äta mjölk utan att få finnar, men då blev det ju inget gluten, säd, socker, mjölkpulver, härdade fetter och transfetter.

Kan dock få nån finne ibland ifall jag fuskat och ätit något onyttigt. Så det är väldigt lätt att märka vad man inte kan äta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Officielle
0

#6 Så man ska bara smörja in ansiktet, inte tvätta det? :)

Officielle
0

#8 Har testat sluta med mjölkprodukter och socker men det hjälpte inte alls. Om man tvättar ansiktet med saltvatten, kan man smörja sig med en kräm efteråt istället för olja? :)

OlgaMaria
0

#10 Ja, det kan du.

[Devya]
0

Jag slutade använda alla rengöringsprodukter och ansiktskrämer. Istället började jag med att tvätta ansiktet med bara vatten och sen smörja in mitt ansikte med bepanthen. Det var det enda som tycktes hjälpa. Det fungerade inte att ändra på kosten eller att ta zinktabletter, vitamin b tabletter osv.

Jag har ännu små finnar kvar som vill inte riktigt försvinna, typ två små envisa jäklar men de kan jag leva med. Resten av eländet har åtminstone försvunnit. :)

Jgef
0

#9 Smörja in efter du duschat osv, för mig fungerade det inte att använda någon rengörande produkt för att sedan tvätta av och smörja in, utan för mig var det "skölja av ansiktet > smörj in", samt hög dos b5 och zink som sagt.

Officielle
0

Alltså nu är det inte så att jag har enorma besvär, har kanske 10-15 mindre finnar. Men jag vill försöka få bort de :)

Caroline L
2

Jag tvättar mitt ansikte med honung å socker. Det rengör som bara den (honungen är antiseptisk och sockret skrubbar bort) och huden blir väldigt mjuk efteråt. Billigt och bra. Smörjer sedan in mig med en parfym och alkoholfri kräm. Jag har aldrig finnar längre, vet inte om det beror på att jag kommit ur hormon-perioden eller att jag slutat med tvålar som torkar ut.

Officielle
0

#15 Vilken kräm använder du? :)

Caroline L
0

Aloe soothing day Cream från Body shop :)

OlgaMaria
0

(En bra) honung kan man använda för att smörja in utsatta områden också. Det läker ut infektioner och inflammationer.

Officielle
0

#18 Har just nu bara Ica's flytande honung hemma, kan den funka?

OlgaMaria
0

#19 Nej den ska du nog undvika att ha i ansiktet. De flesta av honungens nyttiga egenskaper försvinner då den hettas upp över 45 grader och det har de flesta honungssorter från större märken gjort. 

På mitt Ica Maxi finns flera bra honungssorter att välja på, bland annat en från en lokal biodlare som jag brukar köpa. Sen ska man ju inte använda den i te om man vill ha nyttigheterna. Jag tar en sked och mumsar i mig då och då. Men honungen är som sagt också jättebra för sårläkning och andra problem på huden.

[Forest]
0

Här köper jag honung från lokal odlare jag känner att på så vis har jag mer koll på att det är äkta honung :)

tlover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21 Sverige har ganska starka regler om honung och hur det säljs. Vi är också duktiga på att hitta falsk honung. Så till största sannolikhet är det riktig honung man köper i Sverige.

Däremot så är i princip all honung som säljs i affär pastöriserad (men pastöriserad honung är fortfarande riktig honung)

Däremot är det ju alltid bra att köpa direkt från biodlarna, då kan man ju ta reda på hur bina har det, tex köpa "omärkt ekologisk honung" osv (endel biodlare håller bin på ett ekologiskt sätt men har inte sökt tillstånd om att ha ekomärkning)

(såklart menar jag inte att opastöriserad honung är dåligt, pastöriserar inte vår egen honung än tex)

l'm back

Majskiii
0

Har du funderat på att göra egna ansiktskrämer, mm? Fungerar superbra och du behöver inte läsa igenom alla innehållsförteckningar.

Jag använder sockerskrubb för händerna dagligen, helt otroligt resultat. Innehåller bara en blandning med strösocker, olivolja och citron, bevarat i en burk. Har även en version för ansiktet med florsocker istället, och olivolja. Smörj helt enkelt in ordentligt, skölj och sedan torka av. 

Skulle personligen kolla på apoteket för att hitta parfymfria produkter.

Officielle
0

#23 Jo, men funderar om det är svårt att göra och om man måste göra ny varje gång man ska använda.

Hur gör man ansiktsrengöring, ansiktsmask och kräm? :)

Miniland
0

Inte läst hela tråden, men jag har väldigt känslig hy själv. Ingen rengörings eller kräm har funkat tills jag köpte Lumene - Sensitive touch. 

Jag tvättar mitt ansikte med Sensitive touch cleansing emulsion varje kväll och det har gjort att mina finnar försvunnit och nästan ingen rodnad längre. Sedan använder jag Sensitive touch både dag- och nattkrämen vid behov. Jag är väldigt nöjd och kommer inte byta. Det är inte det billigaste, men jag tycker det räcker länge! 

Det innehåller inte parabener eller doftämnen.
Sedan står det även att det har tagits fram i samarbete med Allergi- och astmaförbundet i Finland. Sen är det över 80% naturliga ingredienser. 

Finns på lindex och åhlens :)

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Officielle
0

#25 Kan du lägga in bilder på dina produkter från Lumene? Googlade och fick fram minst 20 olika produkter. 🙂

Majskiii
0

#24 Nej, jag förvarar de i burkar och de är oftast mycket simpla.

Miniland
0

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~