Oskyddat sex
Hade oskyddat sex idag och nu är jag svinrädd för att bli gravid.. Killen kom inte i mig men ändå..
Fick för mig just då att jag såklart hade pstaven i vilket jag inte har så då blev det oskyddat.. Vad ska jag göra?
Självklart tar jag konsekvenserna av det som hände om det nu skulle bli något…
Dagenefterpiller = apotek
be inte om hjälp om du inte vill ha den
precis som Leon säger så är det bättre än att få ännu mer problem senare
du kan gå till ungdomsmottagningen och be om dagenefterpiller om du är orolig.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Tack! Hade inte ens tänkt på det. Nackdelen är att ungdomsmottagningen inte är öppet när jag slutar jobbet. Vad kostar det på apoteket?
Väger du under 75 kilo? Ja, ta då ett dagen-efter-piller i morgon! På apoteket kostar ett runt 150 kr.
Enligt bipacksedeln så kan jag nog inte alls ta norlevo. Får helt enkelt ringa ungdomsmottagningen imorgonbitti.
#7 Är du allergisk mot något ämne?
Nej, men enligt bipacksedeln så står det "Kliniska studier visar att NorLevo har lägre effekt hos kvinnor som väger 75 kg eller mer och saknar effekt hos kvinnor som väger mer än 80 kg. "
rätt dåligt medel då om man är lång eller/och har mycket muskler :/
9#
http://www.umo.se/Sex/Skydd-mot-graviditet/Akut-p-piller/
På umo finns tabletter om man väger över 75 kg, och de är gratis 🙂 (så länge du är ung nog såklart, men det antar jag)
Tack! Får hoppas att jag hinner till umo imorgon, även om det är 1% chans att jag hinner.
Ring i förväg. De kanske kan ge dig recept via telefon? Om inte annat kanske du ska sjukanmäla dig? Det är otroligt VIKTIGT, viktigare än en dag på jobbet skulle jag säga.
Ska ringa och höra efter imorgon. Brukar de ge ut recept per telefon?
#14 Jag har faktiskt ingen aning. Jag har en väldigt "nära" relation till min gynekolog - vilket betyder att han vet precis vem jag är och min situation, så det är lättare att ge mig mediciner via telefon - så för min del funkar det ju. Och sen har jag alltid gått till gyn, och inte umo. Men att ringa och fråga skadar ju inte. Vill de se dig och din legitimation först så ska du nog gå dit. Och man ska ju ta tabletten inom 72 timmar, MEN ju tidigare man tar den, desto större chans är det att den fungerar, eftersom procenten för hur bra den fungerar försvinner varje timme. Men det är ju en bra försäkring. Så som sagt, hellre efter 48 timmar än efter 72. Och ännu tidigare är ännu bättre.
#12 - Prioritera.
Bestäm dig för vilket som är viktigast, en sjuk dag och lös detta problemet eller så bestämmer du dig för att det inte är ett problem och låter det som händer hända, det är som sagt inte säkert att du är gravid heller ju.
Kram på dig.
#16 "det är som sagt inte säkert att du är gravid heller ju."
Bara för att klargöra en sak. Akut-p-piller är inte någon form av abort då man inte är gravid dagen efter samlag. Denna medicin orsakar ingen abort om man redan är gravid. Pillret är endast till för att ägget inte ska fästa. Så nej, det är inte någon som helst risk att du är gravid, men du kan bli. Om du inte tar pillret så kan ägget fästa vilket leder till graviditet. Tar du pillret så minskar risken stort att ägget fäster, och då blir du med största sannolikhet inte gravid.
Jag säger detta för att inte alla vet det, och en del av dessa använder sig inte av pillret då de tror att de genomgår en abort om de gör det. Och många är ju emot aborter. Men eftersom man inte är gravid redan så är så inte fallet. Och det är väldigt viktigt att veta så att alla alltid har möjlighet att skydda sig så bra det går.
Var till um, fick piller och bokade tid för att prata om prevmedel. Blir nog bra tillslut.