Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: off-topic
Läst 4788 ggr
Anonym
0

Snabba svar ang blåsa på hälen!

Hej, igår hade jag försmå skor och fick skavsår. En vatten fylld blåsa stor som en 10 krona fanns på hälen. Men alldeles nyss sprack den och en blandning mellan blod varmt vatten och något annat lite gulaktigt rann ut. Jag har precis tvättat med antibakteriell tvål om såret. Hela hälen är röd och svullen. Så vad ska jag göra för att få det att läcka fortare? Plåster/inte plåster?

sisela
0

Jag skulle nog täcka det med ett stort plåster så det inte kommer in bakterier i det. Håll noga koll på det röda och svullna området. Rita med en bläckpenna på huden där gränsen för det svullna går, så ser du om det blivit större eller mindre imorgon bitti. Om du får feber eller området blir större så åk in akut (eller ring, beror på hur det funkar där du bor). Det kan vara en infektion som behöver antibiotika. Jag hade ett skavsår som jag gick med några dagar. Det gjorde inte ens ont. Fick världens infektion och hos läkaren blev foten indränkt i alsolsprit och ombandagerad och jag fick två slags penicillin. Kunde inte gå på flera dar. Det behöver ju inte vara så illa men man ska absolut hålla koll på såna sår, speciellt om det blivit svullet.

sisela
0

Om det röda blir mindre tills imorgon kanske du inte behöver åka till akuten, men ring och snacka med dem ändå. Tvätta rent och byt plåster ofta. Lufta eventuellt om du är hemma och går runt barfota.

Lia
0

Tänk på att inte använda plåster för länge (även om du byter). Plåster hjälper absolut mot bakterier, men det håller även såret fuktigt och hindrar bildning av sårskorpa, och då tar läkning längre tid. Jag skulle använda plåster i 1-2 dagar, nytt varje dag samt tvätta med alcollösning, och därefter badda med alcollösning ytterligare någon dag tills en skorpa bildats. Sen är det bara att hålla koll på det och använda rena strumpor när du väl måste använda det. Det är normalt att det är rött flera dagar efteråt, så lägg inte för mycket vikt vid det. Sårvätska förekommer också. Men är det någon mer tjock vätska så tvätta noga och håll koll på det. Lycka till med det! Känner du dig osäker så kan du alltid ringa 1177, och kom ihåg att vården hellre ser att du ringer vårdcentralen eller distriksköterskan innan du tar dig till akuten - det är ju i detta skede inte akut.

mollyt
1

Var försiktig och håll koll på såret

- jag lyckades få en allvarlig(!) blodförgiftning efter ett skavsår på lilltån. Fick gå på flera antiiotikakurer på rad samt lyckades få en viss vävnadsdöd på lilltån efteråt… Var fan inte roligt!

sisela
1

#4 usch vad läskigt! Jag var nog nära blodförgiftning. Läkaren misstänkte stafylokocker/streptokocker(osäker på vilka som är vilka). Halva min fot var svullen och det stack och gjorde ont. Så ja, jag har också lärt mig att hålla noga koll på såna sår.

Anonym
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det ser ut såhär nu: Varning för känsliga! - - - - - -

MalinMalvina
0

En vanlig blåsa tycker jag det ser ut som :) Har det blivit bättre eller sämre? Jag skulle försöka under tiden som du är hemma att tvätta såret med bakteriedödande och hålla det öppet så mycket som möjligt :) 

Inget plåster, inga strumpor :) 

Har du skor på dig eller är på jobbet/i skolan så plåster under strumpan! Bort med det och tvätta ingen samt lufta när du kommit hem :)

sisela
0

Ja det ser inte så farligt ut. Det ska nog läka snabbt.