Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: skönhet-och-mode
Läst 32439 ggr
love-love
18

Svarta hårstrån under naveln

Jag blir så trött..

För ca 1år sedan har jag börjat få många svarta hårstrån precis under navel..

Jag rakade bort det eftersom jag tycker det va pinsamnt.. jag ser ut som en kille ..

Men det är så jobbigt att raka bort det hela tiden.. och man ser svarta prickar.. och det är inte heller kul..

Någon som kan hjälpa mig? kan man få bort det på något sett? :(

Aviendha
1

Äh, några sådana har jag med :) Jag bryr mig inte särskillt mycket alls, men att noppa kanske skulle vara bättre? Då ser man ju inte svarta prickar dagen efter som man gör med rakningen? Bleka dem? :P

love-love
0

Jag har riktigt tjocka svarta..

och noppa gör riktigt ont^^.. men hur bleker man det?=)

Sweelin
0

Raggarsträng? ;) Man ska helst bara låte dem vara :D

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

love-love
0

yes.. men det ser hemskt ut.. tänk sen på sommaren..:/..

cillisw
4

#4 Vaxa bort den, så fort den växt ut igen så vaxa bort den igen och fortsätt så hela tiden så blir hårstråna färre, tunnare och ljusare och tillslut är strängen borta. :) Köp Veet vaxremmsor som är till för armhållor och/eller bikinilinje dom funkar jättebra och kostar runt 50 kr.

Aviendha
0

Bleka - det borde ju gå att köpa sådana där färgpack som man har för att färga ögonbrynen.

Sweelin
0

Om man tar bort det så kan håret börja växa inåt istället. Har jag hörtFörvånad

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

elyse
1

Kyl med en isbit och ta bort med pincett. Jag har då aldrig upplevt att håret börjar växa inåt där på magen.

StickyKitten
1

Äsch, jag har också lite raggarsträng. Visst, det är inte särskilt "kvinnligt", men det är inte hela världen och jag nopprar bort det bara. Gör inte så värst ont om man gör det snabbt Glad

Maria
2

Jsg har alltid haft "raggarsträng" men noppat och det håller sig ganska länge. Jag har även några svarta hår som kommer runt värtgårdarna på brösten men de noppar jag också bort.Flört

/Maria

regskylt
0

jag har en ganska grov. den rakar jag bort :P

Bunn
0

TS: Jag har samma problem som du, men för mig handlar det om undervikt. Kroppen producerar mer kroppsbehåring för att hålla värmen eftersom jag saknar underhudsfett.

Varför du har det är svårt att säga, men det kan vara hormonellt.
Gå till en gyn.monttagning och be om att få göra ett hormonprov.

Jag har inget supertips om hur du ska "bli av med" dem, men att strunta i dem, noppa/raka bort är några alernativ.

fotokrafs
0

#12 Oj, får du såna grova hårstrån pga av undervikt? Har hört att man får lanugohår vid svält, men som sagt inte androgent/terminalt hår.. Hur fick du reda på det? Hos gynmottagningen?

Har själv lite raggarsträng, inget snyggt på mig iaf. Försöker noppa bort ibland, för är man envis så borde de försvinna tillslut.. hår har ju inte hur många hårcykler som helst även om det är jobbigt många i detta fall (?).

Bunn
0

#13 Ja, på grund av min låga vikt får jag grova, svarta strån både runt bröstvårtorna och under naveln. Trodde först att det var något fel på hormonerna eftersom också mensen strular, så jag tog ett hormonprov hos gyn. som då konstaterade att det berodde på vikten.

lanugohår och androgent/terminalt hår vet jag inte vad det är. Har aldrig hört det tidigare.

fotokrafs
0

#14 Så då beror min hårighet säkert på undervikt också… Lanugohår, tunt fint hår som spädbarn har. Det andra var grövre hårstrån som man får av könshormon.

Så då borde smala vara hårigare än tjocka, eller?  Obestämd

Bunn
0

#14 okej, tack.

Jag vet inte, men eftersom kroppen producerar hår för att hålla värmen då det inte finns något fett så borde det väl vara så, men säkert finns det undantag. Att man har mycket kroppsbehåring kan ju bero på andra saker än undervikt också.

fotokrafs
0

#16 Har som sagt aldrig hört att undervikt skulle ge ökad pubesbehåring, så jag hoppades bara att du skulle hjälpa fylla mina luckor i ämnet.. därför frågade jag. Hoppas att du inte tyckte jag var jobbig…

Glad

Bunn
0

#17 Hurvida könsbehåringen ökar har jag faktiskt ingen aning om. Själv har jag inte upplevt det så. Förstod inte riktigt att det var könshåret du menade.

Nej då, tycker absolut inte du är jobbig.

fotokrafs
0

#18 Aha.. okej! Kanske missuppfattat TS men jag tänkte att det gällde grövre svarta hårstrån och inte mörka "fjun". Aja.. Skönt att jag inte var jobbig Tungan ute

Bunn
0

#19 Du har fattat det rätt, det gäller grova, mörka strån. Dock är (i alla fall inte mina) så grova som könshår.

[Ai-chan]
0

Jag har hårutväxt på dom flesta ställen pga jag hadde PCOS.
Jag har under naveln o går rätt så långt ner. Den har blivit rätt så bred med, eftersom jag rakat den så blir den mer o mer allt eftersom har jag märkt. Något sätt o få stopp på det utan att behöva lägga ut en massa tusenlappar för att få bort den?

Och sen så i anstiktet. Hakan rätt så mkt och lite på överläppen. Det på överläppen klarar jag mig. Men det på hakan blir jätte mkt ibland.

Har även mkt mellan benen på höfterna och bak i på höfterna.

Det är jobbigt! Och vet inte vad jag ska göra me all hår utväxt. Jag rakar o rakar. Men jobbigt att behöva raka hela tiden. och känns inte så kvinnligt. Och det verkligen tär på självförtroendet.

hus-musen
0

#21 Rakning kommer inte att hjälpa, utan satsa på att vaxa/noppa eller spara pengar till en laserbehandling. Hårborttagningskrämer (om du tål det) kan ibland göra så att håret är mjukare vid utväxt oxå.

Qui dormit, non peccat

[Ai-chan]
0

Hårborttagningskrämer… Vart kan man köpa såna? Och vilka tipsar ni om? Har inte testat något sånt. Kanske man ska testa?

[Golgadoth]
0

jag har hår under naveln också, men de är mer som otroligt tunna fjädrar :/ de är väldigt ljusa också, tror att de bara är jag som lägger märke till dom, men jag gillar dom inte! >___<

love-love
0

Puh.. Jag trodde aldrig att det va så många som har samma problem som mig .. känns skönt :)

Tack för all hjälp och stöd

Många kramar till er alla ;)

M_a_r_i_a
11

nu kommer jag lite såhär efter 4 år och lägger en kommentar haha, men jag har också en sån här kallad raggarsträng , men jag har börjat använda ett blekmedel som är till för att bleka hår på kroppen, vart dom helst, och du funkar toppen! har använt de på armarna och nu under navel, blir jättefint och naturlig färg, inte orange utan blont så de inte syns! Jag var också jäätteosäker förrut, jag var bara 14 år när jag fick problem med mycket behåring, nu är jag 17 och funkar toppen som sagt :)

M_A_R_I_A 🌺

PogoPedagog
5

Uppenbarligen är det så hel-tokigt att kvinnor oxå har kroppsbehåring. Hör och häpna! :P 

Vi har ju för fanken massa hår på hela kroppen, vissa har mkt lite men vääääldigt många har faktiskt en rejäl behåring. Det är bara det att det aldrig pratas om det så folk blir alltid oroliga o känner sig udda om de har mustash/ raggarsträng/ hår runt bröstvårtorna.