Bästa mot järnbrist?
Vilket "Järntillskott" skulle ni rekommendera vid järnbrist?
Sitter och kollar runt lite på nätet och det verkar som att järntillskott i huvudsak ger smärta och problem med magen :(
Då jag i hela mitt liv redan fått kämpa med förstoppning så är något stoppande det sista jag vill ha!
Har kollar lite på "Hemofer" som tydligen ska vara skonsamt mot magen. Något ni har provat?
Tacksam för alla svar :)
Har du järnbrist eller vill du förebygga?
Ha en bra dag! // Pernilla
#1 Jag är 99.9% säker på att jag har järnbrist "/
Har du en gjutjärnsstekpanna, så använd den!
Har du ingen, så investera i en sådan.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Gå och kolla upp det först så att man får veta hur pass allvarlig den är. Det är även något som man ska följa upp så att amn hittar en bra nivå.
Har man bara lite "mindre bra" hb värde så är det enklast att rätta till med en bra kost. Tex grönkål, nässlor, inälvsmat, jordgubbar, persilja osv i samband med c-vitamin kan göra stor skillnad.
Ska man ta kosttillskott ska man se till att det innehåller Fe++ och inte bara Fe. Jag äter Niferex som min läkare skriver ut när jag har mens. Det finns även att köpa receptfritt på apoteket.
Men börja då med att gå till läkaren om det är så. Själv får jag järnbrist då och då p.g.a. riklig mens. Jag tål inte tabletter(kräks), har svårt pga min ADHD att få till en balanserad kost och få i mig järn så jag får dropp med järn när järnet har sjunkit så pass att jag börjar bli påverkad av det. Ringde vårdcentralen förra veckan om att jag misstänkte järnbrist p.g.a. krypningar i benen, blekhet och trötthet. Fick komma samma dag, kollade hb med ett stick i fingret som visade lågt. Fick lämna blodprov på en gång som visade slut på järndepåerna och igår redan fick jag första droppet.
Ring vårdcentralen och be att dom kollar ditt hb. Sen tror jag nog att du kommer bli tvungen isf att prova med tabletter först. Dom skriver nog inte ut Venofer, alltså det där droppet(kallas järnsprutor av någopn anledning), förrän det är konstaterat att du inte kan äta tabletter. Annars käka mycket broccoli, blodpudding, paprika och lever tror jag det är mycket järn i och köp blutsaft. Blutsaften smakar illa men vill man förebygga är det bra att ta. Annars kan du ju köpa typ Vitamin Kvinna och testa för att underhålla järnet.
Men misstänker du rent järnbrist ska du kolla upp det. Järnbrist kan vara riktigt jobbigt. Det som händer är att du inte får tillräckligt med syre i blodet till musklerna. Man kan bli deprimerad och ha problem med minnet och allt möjligt av järnbrist och det är så himla lätt åtgärdat. Så kolla upp det. =)
Tror inte läkarna nekar dig ett hb. =)
Förstår inte varför alla hela tiden envisas med att gå till läkaren för minsta lilla…
För vissa är det kanske BARA ett litet prov, men för mig är det som att vandra över Mount Everest, typ.
Finns inget som får mig att må sämre än läkare och prover, bokstavlingen. Och för varje gång jag går dit så mår jag ännu sämre.
Avskyr läkare, svenska vården, VC och allt vad det heter! Har inga positiva upplevelser där ifrån.
Ska jag in hädanefter så ska det krävas ambulans! Eller iallafall vänta tills min syster är färdigutbildad sköterska och kan hjälpa mig.
Det finns receptfria järntabletter av en anledning. Att ta ett prov kanske inte skadar, men det är väl inte så att man dör om man tar järntillskott om man inte har stor järnbrist?
Både min syster & mamma har haft järnbrist, mina symtom stämmer på det och tidigare misstänkte det.
Allt jag bad om var att få tips om medicin/tillskott.
Tack för era svar, men är trött på att få tipset om läkare för småsaker.
Vi är människor och klarar mer än vi tror!
Jag gillar inte vården heller och är absolut ingen som springer till läkaren stup i kvarten men järnbrist kan vara allvarligt och kan leda till flera komplikationer. Det kan även vara symptom på att något är fel i kroppen. I mitt fall så visade det sig att järnbristen var symptom på underaktiv sköldkörtel.
Det är därför man bör kolla upp hur lågt hb man har.
Och ja, det kan vara farligt att få i sig för mycket järn. Det kan bland annat påverka leder och man kan lättare drabbas av förstoppning, inte "jag har lite svårt att gå på toa" förstoppning utan "jag behöver läggas in på sjukhus" förstoppning.
Så järn tillskott är något man ska vara försiktig med. Att öka järnet i sin kost däremot är näst intill ofarligt. Att få i sig så pass med järn från mat att det skulle orsaka skada i kroppen är tämligen osanorlikt.
#7 Jag har aldrig fått höra att det skulle vara farligt att ta en järntablett om dagen. Jag ger blod var tredje månad och har ett hb på 145 och de rekommenderar ändå mig att ta en järntablett om dagen trots mitt höga hb.
Så länge man inte stoppar i sig 5 järntabletter på en dag så är det ju inga problem. Det är ju meningen att man ska följa dagsrekommendationen - läs alltid vad det står på förpackningen.
#7 Är det något allvarligt fel med min kropp så skulle jag nog vara död nu då jag misstänkt detta länge "/
+ skulle de vara något fel med mig så skulle nog inte mina värden vara så sjukt bra som läkarna påstår.
Jag vet vad förstoppning innebär. För typ 7år sen låg jag bara någon dag från min dödsbädd pga det.
Jag är född med trög mage och inte förrän jag blev runt 17 år började den fungera okej, och det är med hjälp av regelbunden medicinering.
Jag vet om att "Är något fel så åk till läkare för att få rätt medicinering".
Men jag har tappa min tillit till läkare helt.
Jag blev dumförklarad för att jag åkte in med andningsproblem.
"Ta alvedon tills febern går ner" blev rekommenderat.
Bara några timmar senare åkte jag in igen pga bröstsmärtor som höll mig vaken.
Blev hemskickad snabbt igen med svaret "Konstigt du inte fick antibiotika innan, men fortsätt med alvedon eller Ipren".
Jag kan skriva fler läkarhistorier som hänt det senast halvåret då jag bl.a nekades medin som räddat mitt liv pga ekonomi, men det är inte detta handlar om.
Vill bara ha tips om järntillskott :(
Du har fått många bra tips. Blutsaft, alla gröna grönsaker, jordgubbar, gjutjärnspanna att alltid laga maten i, jordgubbar, blodpudding, kött och ägg… Det kan vara bra att veta vad man har för utgångsvärde för att veta hur mycket möda man behöver lägga ner för att få upp värdet. Dock inget måste. Läkare tar inga blodprover, det gör sköterskorna så för den sakens skull bokar man inte läkartid utan en tid för provtagning. Känner du dig tryggare med din syster som är ssk så fråga om hon kan ta ett prov på dig.
Nä jag förstår att det kan vara en stor grej för en del, att ta prover och gå till en läkare.
Men jag tycker att eftersom du har dom problemen du har med magen kan det vara klokt att få lite extra hjälp eftersom du ändå är nästan helt säker på att du har järnbrist också. Då måste du ju ha fysiska problem som får dig att misstänka järnbrist. Att gå till läkaren är ändå ganska fort gjort och du får bra hjälp förhoppningsvis, istället för att kämpa på själv med preparat som riskerar göra dig förstoppad och kanske ändå inte hjälper. Beror ju på hur lågt ditt järn är. Och varför du har järnbrist också. Det är inte säkert att det räcker med en tablett om dagen som dessutom kan ge dig värre komplikationer.
Om man säger såhär då, vad är det som gör att du misstänker järnbrist?
#11 Jo jag förstår vad du menar…
*Trötthet, är nästan ständigt trött.
*Orkeslös, orkar inte ta tag i saker.
*Blek.
*Blir lät anfådd.
*Koncentrationssvårigheter.
*Känner mig hängig och "gammal".
*Har vita fläckar på naglarna.
Det är väl dom främsta symtomen jag har.
Sen att familjen har haft problem med det minskar ju inte risken direkt.
Är det inte järnbrist så är det säker psykiskt då jag är arbetslös sen en tid tillbaka och redan lider av ångest.
Ja jag har också varit med om idiotiska läkare men det är ju lite så också att behöver man hjälp får man kräva det. Det är inte alltid så lätt att stå på sig men numera måste man nästan det. Tycker ALLA klagar på sjukvården och jag håller helt med. Det är så vansinnigt svårt att få rätt vård nu. Vårdcentralerna är underbemannade.
Jag brukar tänka som så att jag betalar ju ändå för besöket hos läkaren och vill jag att de ska ta ett test eller kolla upp något annat så ska de bannemej göra det. Det är deras jobb. Inte ska de få betalt bara för att lyssna på mig och sen skicka hem mig med en alvedon. Då kan man ju lika gärna skippa besöket.
Kräv litegrann.
Jag vet faktiskt inte vad du ska ta för järntabletter som är bra.
Men eftersom du är så negativt inställd till vården så ändra kosten isf. Käka sånt som innehåller mycket järn och se om du mår bättre. Tycker inte att du ska experimentera själv med olika järntabletter p.g.a. din mage. Räcker det inte med förändrad kost skulle jag ändå tycka att du borde ringa vårdcentralen.
Det finns rötägg givetvis överallt i alla yrken. Ibland måste man bara ha tur att träffa på rätt person. Så var det för mig iaf.
Ännu viktigare då att du tar itu med järnet eftersom du har problem psykiskt också. Det spelar jättestor roll. tro mig, jag har varit där. ÄR där. När jag får dåligt järnvärde så går jag ner mig totalt psykiskt. Orkar inte göra någonting och blir deppig och får ångest.
Jag lovar att du kommer bli som en helt ny människa om du får upp järnvärdet ifall det nu är det som gör att du mår som du gör. Men mår du dåligt psykiskt ska du heller inte lägga en massa energi och tjorva på med åtgärder för järnet på egen hand. Det tar en massa tid och energi av dig som du behöver till annat
Gör dig själv en tjänst och gå till läkaren trots att det är jobbigt. Stå på dig.
Ta reda på först och främst innan vad som är problemet innan du börjar med en massa själv-behandlingar. Det är en sak att ta järn i förebyggande syfte när man fungerar normalt, men du har sämre förutsättningar och dessutom kan det vara så att ditt järn ligger väldigt lågt och då räcker kanske inte förändrad kost.
Jag fick reda på av en slump i samband med en provtagning för något annat att järnet var sjuuuuukt lågt. Min läkare jagade mig på telefon för att se så jag tog järntabletterna. Förstod liksom inte då värdet av ett okej järnvärde för jag mådde så dåligt psykiskt. Men järnet påverkar väldigt mycket och då du dessutom mår dåligt psykiskt kan järnet ställa till det ännu mer för dig i det psykiska. Man har liksom inte så mycket att spela på. Du behöver ett bra järnvärde så du har energi att gå igenom dina andra besvär.
Ta hand om dig själv!
#13 Det är sjukt!
Man MÅSTE verkligen stå på sig :(
Mår man dåligt och man åker till en läkare så vill man ju få hjälp. Dom är läkare och vet bäst, men det verkar som att dom inte orkar ta tag i saker. Dom får sin lön ändå liksom…
Hade jag inte bytat läkare i sista stund då för 7 år sen så hade jag inte suttit här idag. Så allvarligt var det, och det var endast pga en "lat" läkare.
Höll på att trilla dit igen för bara några månder sen då jag nekades vård. När jag väl fick träffa en sköterska så fick jag KRÄVA ett recept.
Medans jag väntade på vård fick jag ligga hemma och ge mig själv levemang och DYR receptfri magmedicin för att kunna äta utan att må illa.
Men tack så mycket för svaren iallafall :)
Jag körde med Blutsaft när jag hade låga järnvärden, fungerade bra. Brukar finnas på Coop/Ica vid vitaminhyllan. Trevligare än att svälja tabletter tycker jag.
När det gäller järn är det inte så fördelaktigt att ta järntillskott om man bara har lite brist. Då är det bättre att ta c-vitamintillskott och äta mindre mjölkprodukter för att tillgodogöra sig järn bättre.
Själv tycker jag det är rysligt gott med spenat och försöker äta det ofta för att hålla en bra järnnivå. Fryst hackad spenat kan man blanda i de flesta rätter. Och det stoppar ju inte upp i magen! :)
Ska du ta ett tillskott tror jag Blutsaft är rätt bra och skonsamt. Men blir dyrt om man vill ta tillskott i längden.
Du kan också ta ett bra B-vitaminkomplex med B12 och andra b-vitaminer. B12-brist är väldigt vanligt vid trötthet. De flesta B-vitaminer kan inte direkt överdoseras och de som kan överdoseras är det mindre doser av i preparaten så det är lugnt att ta dessa tillskott även om man inte vet att man har brist. En vanlig anledning till järnbrist är dessutom att man har för lite b-vitaminer (dessa krävs för bildandet av röda blodkroppar). Järnbrist är som sagt bäst att komma åt på omvägar - rätta till orsaken till bristen.
Sen om ni har järnbrist i familjen är det kanske så att ni är känsliga mot gluten. Gluten förstör då tarmen och gör att näringen inte tas upp ur maten på bästa sätt. Då uppstår flera näringsbrister. Att du lider av förstoppning är ju ytterligare en anledning att pröva att minska på all mjölmat.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Tack för alla svar :)
#17 Jag äter dagligen vitaminer (till kvinnor) som ska innehålla B12. Men spenat kanske vore något att prova :)
När jag var yngre gjorde jag otroligt mycket prover och tester av alla möjliga slag (bl.a pga magproblem) och där kollades även gluten, men det var inget jag var allergisk mot :)
#18 Gluten är dock ett problem för många fler än vad som syns på vårdens tester.
Ditt vitaminpreparat lär väl innehålla en del järn då också.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Här har du bra tips annars på vad man kan äta så man får i sig järn via mat http://www.bravardag.se/artikel/sa-hojer-du-ditt-jarnvarde
Håller med folk som säger att öka delen järn i maten istället för onödiga tillskott, samt att gå till en läkare och få hjälp!
Vem som helst skulle kunna titta på mig och säga att jag minsann måste ha järnbrist eller vitaminbrist! Jag menar, vissa dagar måste jag sova upp till 18 timmar - och ändå är jag så fruktansvärt trött och orkar inte ett dugg. Då var det ju tur att jag gick till läkaren! För det hade ju kunnat vara förödande för min hälsa om jag hade börjat självdiagnosticera och medicinera mig.
För jag hade ingen järnbrist. Eller vitaminbrist. Allt var och har hela tiden varit perfekt. Jag tar prover ofta, så jag vet att det aldrig varit dåligt. Inga prover var dåliga trots att jag mådde och mår så dåligt. Samtidigt fann man anemi, blodbrist. Trots att det inte fanns och finns någon direkt anledning till det. Så nu utreds jag för diverse reumatiska sjukdomar som orsakar blodbristen, så att jag kan få hjälp, och framför allt RÄTT medicin.
Hoppas det går bra, och våga gå till läkaren. Spara dina pengar tills du vet va du ska lägga dem på.