Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmammarollen
Läst 1134 ggr
Anonym
7

Orolig för framtidens generation...

Vet inte hur jag ska förklara detta på bästa sätt :/
Är 20 år och drömmer som så många andra om barn.
Dock inget jag kommer skaffa på snart framtid heller!

Men ibland tänker jag såhär "Jag vill att mina barn också ska sitta och rita, leka med dockor och vara ute och leka" så som man själv gjorde som liten på 90-talet.
Idag sitter ju varenda unge hemma med surfplatta, mobil och dator.

Det är självklart upp till föräldrarna, men känns ju lite fel om ett 1 av 20 barn är ute och leker med sin barnvagn när resten sitter inne och lär sig dagens teknik :/

Någon annan som kan känna likadant?
Vart är tiden påväg….

PogoPedagog
4

Kan slå vad om att det var livsfarligt med böcker en gång i tiden, sedan blev det radio o skivspelare, sedan tv och när är det datorer eller plattor som skadar barnen. Som jag ser det finns det ingen motsättning mellan fysisk lek och mer stillsam lek med elektroniska leksaker. Man hinner lätt med båda på en dag.

[Devya]
5

"Vart är tiden på väg.."eller den andra frasen som jag har ofta fått höra under hela min uppväxt: "Det var bättre förr." Det är nog sådant som människor har sagt i alla dess århundranden.

Så länge man som förälder sätter gränser tror jag att det går riktigt bra. Däremot ser jag alltför ofta föräldrar som oroar sig över sina barn som tillbringar alltför mycket tid framför datorn. Istället för att göra något åt saken så står de där och ojjar sig, som om de har glömt bort att de är föräldrar och kan faktiskt göra något åt saken.

Men precis som #1 säger, det finns tid för båda. Det gäller bara som förälder att sätta gränser.

Min systerson är nog ett utmärkt exempel på att det fungerar. Han älskar att vara ute och leka men under de mera regniga och tråkiga dagarna kan han sitta inne och spela litegrann för att sen övergå till att leka någon annan lek med sina legobitar och bilar. Sen springer han ut trots att det regnar för han blev så trött på att vara inomhus hela tiden.

Anonym
0

#2 Det kan jag verkligen hålla med om :)
Jätteofta man hör föräldrar klaga på att barnen klättrar, förstör, inte uppför sig osv osv, men det beror ju näst intill alltid pga bortskämdhet "/
Ofta dom skyller på "Han är så liten och förstår inte". Dom kanske inte förstår allt, men dom bör ju kunna förså ett "Nej".

[Rumpstek]
0

#1 Det var det, böcker sågs inte med blida ögon.

Intehärutandär
1

Det handlar inte om teknisk utveckling, utan slappa föräldrar. Jag växte upp på 80-talet och då kom tv-spel och vhs mer och mer. Varken eller var något man fick sitta vid mer än lördagar kanske. Visst fanns det föräldrar som lät vhsen vakta barnen också.

[Devya]
0

#5 Jag vet inte om jag skulle vara så snabb med att säga "slappa" föräldrar. I vissa fall är det är ju så att föräldrarna jobbar otroligt mycket och får dåligt samvete och sen går med lite på det ena och det andra sen.

Anonym
0

Jag håller helt med. Jag vill inte heller att mina egna framtida barn ska sitta inne med teknik.. Hela världen är ju utanför!

Det finns så otroligt mycket att uppleva och leka istället för att sitta framför internet hela tiden. Och för att inte tala om social träning osv som barnen lär sig av att leka utomhus. Vad lär sig barnen om livet och världen genom att sitta vid nätet? Där sker ju egentligen ingenting. Kanske lär de sig vad super mario är, eller om historien. Men ska barn verkligen behöva kunna historia så tidigt i åldern… Är det inte bättre att öva fantasin, knyta vänskapsband till grannbarnen, lära sig hyfs respekt och att man inte får slåss, svära eller spotta på andra.. Som man får i spel..

[Rumpstek]
3

#7 Tror du inte barn kan lära sig skillnaden på att hoppa på sköldpaddor i spel och göra det i verkligheten?

Anonym
0

#8 Jo

[Forest]
0

Här har barnen varsin dator,mobil en surfplatta finns med. Tv med många kanaler. Men ändå har vi aktiva barn som gillar vara ute o göra sig av med energin. Jag tycker mig se stor skillnad mellan dotterns vänner ett par kompisar är inne barn medans två andra gärna är ute o leker trots att dom är 11 år så gick dom till största snöhögen dom kunde hitta för gräva o leka. Så jag tror att även vilka vänner som skaffar sig spelar in. 

Sen ska man väl se lite vad har hänt sen du gick i skolan på 90 talet? Idag gör dom prov redan i 2a klass då är det bla läs prov som är på skala 1-9 det är ofta man går på fritis eftersom föräldrar jobbar barnen är helt slut när dom kommer hem o sätta sig o slappa framför datorn eller tvn anser jag helt okej.