Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 4377 ggr
Eostra
0

P-piller - någon som jag?

Jag har ätit p-piller ca 1,5 år nu men kommer troligen behöva byta sort nu snart, för tredje gången. *suck*

Började med först Yaz - humöret blev sämre dvs. deppig och lättirriterad, fick mellanblödningar efter kanske 6 mån. Började istället med Yasmin - humöret blev extremt dåligt, verkligen alltså. Men mellanblödningarna slutade.. Slutade med Yasmin och åt Yaz igen några månader, inga mellanblödningar denna gång och humöret blev bättre, men inte bra fortfarande.

Sen i somras äter jag Qlaira - mår bättre, men efter några månader började mellanblödningarna igen och har nu kommit exakt samma dag i kartan varje gång + den vanliga mensen på det. Så jag känner att det inte funkar, men vill inte heller börja må sämre igen om jag börjar med "starkare" p-piller..

Någon som råkar ha haft samma erfarenheter med dessa piller som har hittat något som funkar? 😇

Har funderat på p-ring också men är rädd att den ska ramla ut under dagen, eller att jag får mellanblödingar med den också..

Lia
0

Jag kan inte äta tabletter alls eftersom jag får allergiska reaktioner. Men angående p-ring, kom ihåg att du måste bekosta den själv och inte får den gratis av sjukvården, som du får av piller.

viktoria91
0

Jag hade inga mellanblödningar med p-ring, trillade ut gjorde den inte heller.;) Tappade dock sexlusten helt så nu skiter jag i det! =P

Hoseok
1

Jag skulle annars rekommendera p-stav. Snabbt, smärtfritt, håller i 3 år.

viktoria91
0

Jag hade konstanta blödningar i ca 5 månader av p-stav innan jag gav upp. Vet många andra som också fått det. Men funkar det för en är det toppen!=)

Karmatarerskanise
0

En p ring som är korrekt isatt trillar inte ut. Har aldrig hänt mig under alla år som jag använt dom. Och trillar kan dom inte.  Men sitter dom fel ka  man med hjälp av slidmusklerna pressa ringen till öppningen. 

mellanblödningar är ofta personliga.  Jag har aldrig fått mellanblödningar när jag tagit ut ringen som vanligt. Däremot har jag fått mellanblödningar när jag skjutit upp mensen några månader.

mollyt
0

Jag har valt att sluta med mina p-piller nu då de efter många år gett mig konstiga blödningar igen (småblödde då och då hela tiden senaste månaderna). Men efter 9 år med p-piller tyckte jag att det räckte och vill inte äta hormon längre.

Jag har valt att sluta helt och börjat med att använda p-datorn LadyComp och hålla koll på sekret och livmoderhalsens placering för att veta när jag är fertil och inte. Ligger som vanligt utöver veckan före ägglossning.

Anonym
0

P-piller har inte fungerat för mig, iallafall inte tre sorter jag testat och nu vill jag inte testa fler.. Nevoletta gjorde mig deppig, Cilest torkade ut mitt underliv så jag fick friktionsskador och Zoely tog mig 10 kg upp i vikt på bara 5 månader. Fått en miljon bristningar av att kroppen inte hängde med för fem öre. Snacka om knäckt självförtroende.

P-ring hade jag. Inga mellanblödningar, dock massor med flytningar så jag fick ha trosskydd på mig jämt. Kanske hade flytningarna upphört efter några månader då jag inte orkade mer än tre månader. Ringen ramlade ut när man satt på toa och skulle göra nr 2 (dvs när man behövde trycka till lite…), jag behövde ta ut den när jag skulle ha sex och glömde alltid att sätta in den igen (att ha sex med den i var sjukt avtändande och ibland ramlade den ut) och att ta ut den var aldrig skoj när den var superkladdig och luktade illa.. Nej usch för p-ring. Enda som var bra var att mensen var sjukt punktlig. Kunde räkna ut ungefär vilken tid på dygnet mensen skulle dyka upp. 

Jag har p-plåster nu men är inte helt nöjd med det heller. Enda stället jag kan ha dem på utan att de trillar av är armarna. Måste vara försiktig när jag tar av och på tröjor samt får inte använda något som luddar för mycket för de fastnar i plåstret.. Men iallafall bästa jag testat hittills. I början blödde jag tre veckor i sträck, lite jobbigt men sedan dess har jag aldrig haft problem med blödningar utöver mensen. Ingen mensvärk heller i princip.

Karmatarerskanise
1

#7 Det ska inte lukta om en Pring!
att din ring åkte ut vid nr 2 beror på att du inte fått in den rätt. 

Flytningar får en del. Jag har inte mer än innan ringarna. Och jag har då aldrig behövt ta ut ringen vid sex.

Anonym
0

#8 Men det gjorde det iallafall. Eller ja, det var ju flytningarna som klistrat fast sig som luktade.

Den satt rätt, kan jag garantera. Men vi är olika allihopa.Men det var också en negativ grej, tog ett tag innan man lyckades sätta den rätt.. i början var det svårt, fick tom hjälp av gyn ^^ 

Jag tog ut den vid sex framförallt för att både jag och min pojkvän fann det avtändande att det satt en gummiring i mig (eller om det var plast, minns inte haha). Sedan behöver ju inte alla vara lika virriga som mig och glömma bort att sätta in den igen när sexet är klart.

Karmatarerskanise
1

Flytningar ska inte heller lukta.

Och nej, en p ring som ligger rätt påverkas inte av slidmusklerna och åket ut vid ansträngning.

Anonym
0

#10 Well, det gjorde mina iallafall ;) och innan du säger att jag nog hade bakterier eller sjukdom - nej det hade jag inte.

Karmatarerskanise
0

Det räcker med obalans för att det ska lukta :) Och det är lätt åtgärdat med receptfritt på apoteket.

[kerstinthemilklover]
0

#11 P-ringen kan faktiskt vara orsak till obalans.
Gör vad du känner är bäst :D

Anonym
0

#12 Du tror inte jag kollade upp det? Både testade få bort det samt snackade med barnmorska om det? Alltså du får leka bäst och försvara p-ringen om du vill, men för mig fungerade den inte. Vi är olika och reagerar olika på olika p-medel.

Ska testa plåstren ett tag till. Vet inte vad jag gör annars. P-stav känns läskigt, men man kanske ska överväga det ändå. Spiral känns ännu läskigare.

[Rumpstek]
0

Har du testat pessar? Eller p-dator?

Karmatarerskanise
0

14 Säger mest om dig när du skriver "du får leka bäst". Det är ingen lek.

Självklart fungerar det inte för alla.  Men problem som i själva verket handlar om saker man kan åtgärda bör noteras.

MsSofieG
0

För mig är det bara Prionelle som funkat och det har funkat jättebra förrutom att jag kan bli lite "lycko känslig" en vecka innan sockertabletterna, då har jag lättare att bli glad och ibland gråta bara för att jag är så lyckligt lottad (a)

[Rumpstek]
0

#10 Fast lite ska flytningar lukta. Lite lätt surt sådär.

Karmatarerskanise
0

18 Självklart har flytningar en lukt.  Men det ska inte lukta illa.