Oregelbunden mens
Hej! Jag fick min första mens år 2013, under hösten. Jag blödde i 7 dagar sen slutade den. Två månader senare fick jag min mens igen. Så har det hållit på. Någon gång kom den när den skulle, men annars så brukar det gå två månader i mellan. Den har alltid varat 7 dagar. Men den här gången varade den 4 dagar. Jag är 12 år gammal. Är det normalt att den är såhär? Tack på förhand!
Ja det är ganska normalt att den är så under första åren. Det tar ett par år ibland innan det rättar till sig. Du är så pass ung ännu så det är inte alls konstigt att menscykeln inte hittat rätt än.
Om den är så "knasig" fortfarande när du är 15-16 så tycker jag du ska prata med någon. Men än så länge är det inte konstigt och tycker inte du ska oroa dig!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#1 okej, tack så jättemycket!
Förresten så är det normalt att mensen varar länge när man får den för första gången, eller efter ett längre uppehåll. Har man mens varje månad regelbundet så är det inte normalt att den håller på i 7 dagar varje gång. Så när du får mens i 4 dagar så är det på väg åt rätt håll! När mensen varar längre beror det antagligen på att du inte haft mens på ett längre tag. Inte alls ovanligt att mensen varar 7 dagar de första gångerna man har mens. Kanske har din menscykel rättat till sig nu. Det var i alla fall ett gott tecken att den bara varade 4 dagar den här gången. :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Det är absolut ingenting du behöver oroa dig över :) För mig tog det 3 år innan mensen hittade en cykel som den höll sig till. Det är även normalt när man har en stabil cykel att mensen kan vara några dagar tidig eller sen, samt att den kan variera i antalet dagar. Det händer inte så ofta, men det är ändå inte alls ovanligt :)