Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 1449 ggr
Anonym
0

Jobbig förkylning :(

Precis som alla andra som blir jag förkylning ibland. Inget konstigt med det.
Men sen förra året så har min vanliga förkylning ändrats en aning.
Förr satte sig alltid infektionen där den brukar (vet inte om det är bihålorna) men jag blev ju snorig och så som dom flesta.

Men som sagt så har det ändrats. Numera sätter sig min förkylning i luftrören/halsen. Så istället för att bli snorig så blir jag väldigt slemmig i halsen (som är väldigt svårt att få upp) och kan även få tung andning.
Otroligt jobbigt och irriterande!

Var på akuten i två omgångar pga detta men det visade sig bara vara infektion. Fick ingenting emot det.
Har funderat på att skaffa någon sådant "slemlösande" på apoteket, men det är ju i stort sett mot hosta. Någon hosta har jag inte :/

Någon som känner igen detta och kan ge tips?
Brukar få smörja in mig med "vick" på kvällen för det lenar lite iallafall. Borde kanske ånga upp det och andas in istället?

bohan85
1

du skulle be läkare om Acetylcystein, det ä ren brustablett och är slemlösande om du har stora bekymmer. Annars så kan säkert de slemlösande på apoteket eller andra mixturer egentligen avsedda för hosta (slemlösande, inte de som dämpar hostan) som läkare kan skriva ut hjälpa.

AkaiTsuki
0

Jag tog Acetylcystein när jag inte kunde sova sist jag var sjuk, kunde inte andas ordentligt då det va så slemmigt och hade så grov hosta. Efter jag tog det 2 nätter irad blev jag så småning om friskare

//Joanna

sisela
0

Slemlösande är ju just precis för segt slem som är svårt att få upp. Prova det och drick mycket vatten eller te.

Anonym
0

Tack för era svar :)
Har precis suttit och andats in lite "Vick" då jag varit väldigt slemmig idag. (Löste upp lite i varmt vatten och andades in ångorna)
och jag tycker faktiskt det känns lite bättre :) Iallafall för stunden :)

OlgaMaria
0

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus