Alla med många djur!
Hej, jo här hemma har mina broshor skaffat djur igen.. Gerbiler och hamster. Men dom vill inte sköta om dom så det får jag göra, mina föräldrar säger att om inte "vi" gör det så avlivas djuren. Jag vill inte det så jag sköter, läxor, hamster, gerbiler, min hund och maten varanandag. Så ni som har mycket djur, hur hinner ni med? Jag orkar inte mer sena kvällar för att plugga inför nationella proven…
Om det är deras djur så är det deras ansvar att ta hand om dom ifall dom vill ha kvar dom. Prata med din mamma och se om bröderna är villiga att omplacera djuren om dom tröttnat annars får dom ta sitt ansvar.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vad orättvist av dina föräldrar. :( Tycker inte det är ditt ansvar men ger ändå tips med utgång ifrån att det ändå är du som kommer ta hand om det… Med med rätt inredning bör inte burarna behöva städas mer än en gång i veckan (kanske två gånger om djuren skitar ner mycket). Och sen är det mat+vatten+kel en gång om dagen, som jag ser det Så rent teoretiskt tar det kanske en halvtimme om dagen och en extra halvtimmef ör att städa burarna i veckan. Du kanske kan försöka ha som rutin att nör du går upp på morgonen byter du vatten och ger mat. Kollar hur buren ser ut och tar bort sånt som är äckligt. Nör du kommer hem från skolan gosar du en stind. Onsdagar och söndagar, tillexempel, städar du buren. Du och dina syskon kanske kan ha en vecka var? Eller iallafall försök få dem att hjälpa till?
"På natten är alla katter svarta"
Gå hem och sätt dig direkt vid läsning och ditt där och fokusera enbaret på det. Närdetärklart kommermmer nästs steg. Planers vem som gör vaf. Någon får passs djuret medansenannan tömmer burarna. Någon fåransvara för tvättav dom och sedan får någo inredaburenigen. Hjälps man åt gåt det fort.
tfå
Man prioriterar. Även om det var dina bröder som skaffade djuren är det föräldrarna som har ansvaret om de är under 18. Omplacera annars djuren. Det är inget fel med det.
Jag har ett mindre zoo. 15 marsvin, 4 kaniner, 1 hund. Två barn, hus, gubbe & xtra hundar. Den 1/6 startar jag eget hunddagis & pensionat. Sen bakom allt har jag två kroniska sjukdomar som innebär svår smärta dygnet runt.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Prioritering helt enkelt 🙂
Djuren är mitt liv, jag som valt att skaffa dem, då måste jag ta mig tiden också. Skaffar inte på mig mer än vad jag orkar/kan.
Har 2 hundar, 2 katter, 6 kaniner, 6 marsvin tillsammans med sambon men jag har huvudansvaret för majoriteten av dem.
TS: Om dina brossor är under 18 har dina föräldrar huvudansvaret. De ska ta sitt ansvar som föräldrar. Att avliva är inte ansvarsfullt djurägarskap när djuren är fullt friska. Omplacera är enda alternativet i detta läget tyvärr om ingen vill ta ansvar för dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Det är dina föräldrars ansvar att ta hand om djuren om dina bröder är under 28 år, dina föräldrar är inte ansvarsfulla och borde inte skaffa djur.
Annars priotering! Jag klarade av gymnasiet med en egen häst, tillridningshäst, sköta hushållet själv alltså all disk, tvätt, städning plus 2-3 katter utan problem. Med kronisk sjukdom som blir värre med smärta och sömnproblem hela tiden.
#6 Tryckfelsnisse? 18 år är det som gäller.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Haha, varför ska 1:an och 2:an sitta bredvid varandra?! ;)
När jag var 13 år så fick jag två undulater från morsan att ta hand om. Jag tog på mig ansvaret med att byta underlag i buren och byta mat och nytt färskvatten. Och att dom fick vara ute och flyga när dom ville i lägenheten. Men morsan var såklart glad på mig att jag kunde ta på mig ett sånt stort ansvar över om att ta hand om dom. När jag var i skolan, så tog morsan och farsan hand om dom.
Gerbiler är ganska lättskötta annars. Jag har fem stycken och ska skaffa en sjätte. Gerbiler äter inte så mycket så ca 1dl i veckan är fullt tillräckligt. Plus godis. Stänger kan man ha hängande i buren också. Om de har en ordentligt stor bur som är välfylld behöver du inte städa varje vecka heller. Hamstrar vet jag däremot inget om. Men jag har hunnit haft måååånga gerbiler (alla mina små änglamöss…mamma saknar er 😢)
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Lite krasst så ta inte på dig saker för att dina bröder är lata. Ja, djuren kommer kanske avlivas, men om du tar ansvaret så lär du dem att de kan skaffa djur och skita i dem utan att något händer.
Och det kommer ju inte alltid vara sant, för ni kommer inte alltid bo ihop.
Plus att det låter som en kvinnofälla, att fäder/bröder/makar lägger över det ansvar de borde ha tagit själva på kvinnorna i familjen, och de vet att de kommer undan med det för att kvinnorna inte kan se djur eller barn lida.
Svaret på det är att det är deras eget ansvar, det är de som hotar med avlivning, och om det går så långt ska det vara de som är där när djuret dör.
#11 Fast det är väldigt grymt om djuren ska behöva drabbas på grund av hennes bröder. I så fall ska djuren omplaceras, inte avlivas. Såvida djuren inte är sjuka så tycker jag inte att det är rätt att avliva dem.
#12 Avlivning är upp till ägarna att besluta om, ibland är det det bästa, så lär sig grabbarna att man inte bara kan skyffla över problemen på andra.
#13 Visst är det så men jag har blivit tvungen att avliva djur för att de är sjuka, det har aldrig känt rätt att vara tvungen att behöva göra så. Vad ger mig rätt att ta kontroll över liv och död, "leka Gud". Det är minst lika oansvarigt att ta till avlivning direkt som att inte sköta dem ordentligt. Första steget borde fortfarande vara att omplacera. EFTER att föräldrarna tagit SITT ansvar och fått killarna att ta hand om sina djur. Hot om avlivning är inte direkt rätt väg att gå. Hot överhuvudtaget är tveksamt.
"Visst är det så men jag har blivit tvungen att avliva djur för att de är sjuka, det har aldrig känt rätt att vara tvungen att behöva göra så."
På vilket sätt är det fel att avliva sjuka djur?
#15 Därför att det har vart att leka Gud. Det har vart enormt svåra beslut att ta. Inte har det vart beslut jag har tagit med lätthet och lättsinnigt. Men när de vart så sjuka att det inte är schysst att låta det fortgå så har jag inte haft något val. Personligen har det vart lättare de gånger de har självdött, då vet jag att jag inte kunde ha gjort något. Det har hänt tillräckligt många gånger det också.
Jag tycker fortfarande att det är fel att avliva djur bara för att man inte kan ta hand om dem. Då är det bättre att överlämna dem till någon som vill och kan ta hand om dem. Jag har tagit över djur bland annat. Just nu är det vare sig möjligt eller aktuellt men de kan ju alltid fråga på både Gerbiler i Fokus och Hamster i Fokus. Slår vad om att de hjälper till.
#16 Själv tycker jag att man är en djurplågare om man låter sina djur självdö eller väntar med att avliva dem tills de med sina ögon ber om att få slippa lida mera.
Vi tar på oss ett väldigt stort ansvar när vi skaffar djur, kan vi inte ta det ansvaret så skall vi inte ha levande djur.
#17 Vad vill du att jag ska göra när jag plötsligt hittar dem döda utan tidigare tecken på sjukdom? Tror du jag tyckte att det var roligt att förlora ett djur efter det andra utan att kunna göra något? En av dem dog i min hand sent en natt utan att jag kunde göra något. Tror du att det är lätt? Man försöker hjälpa dem men det kommer till en punkt där man inte kan göra något. Givetvis har jag avlivat dem när det kommer till det men när de springer omkring och verkar allmänt pigga. Hur lätt tror du då att det är att försöka avgöra vad som är rätt? Jag tänker inte acceptera att du kallar mig djurplågare för att jag försökt göra det bästa för mina djur! Jag har älskat alla mina små och jag har behövt se dem försvinna en efter en. På bara ett halvår gick jag ifrån åtta djur till tre! Och innan dess hade jag förlorat ännu fler! Så bane mig om jag accepterar att bli kallad för djurplågare.
Givetvis har vi ett ansvar men i det ansvaret ingår också att inte döda ett djur bara för att man tröttnar på det. Det är bara hänsynslöst.