Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2005 ggr
gickan87
0

Mens slutar inte

Jag har nu haft mens i 4 veckor, den varierar. Ibland är den riklig med klumpar och ibland bara några droppar/dygn. Men den har inte slutat någon gång. Jag har alltid haft oregelbunden mens men aldrig haft den såhär länge. Jag börjar bli orolig men är rädd för att söka vård också. Så finns det några hemmaknep för att bli av med den? Äter inte P-piller och är inte gravid.

MVH Erika :)

MsSofieG
1

Du borde höra av dig till gyn eller ungdoms mottagningen ganska omedelbart. Att blöda över en månad utan att vara påverkad från preparat är inte helt normalt. 

Skulle nog vara bra om en läkare fick ta en titt på dig.

gickan87
0

Det är ju det att jag har sådan fruktansvärd sjukhus och doktorskräck. :(

OlgaMaria
0

Hur mår du i övrigt? Någon lätt feber? Ont?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

gickan87
0

Normal temp. Ingen värk mer än att det hugger till i vänster sida ovanför höften ungefär men antar att det kan vara träningsvärk då jag börjat träna lite.

I övrigt känner jag mig frisk.

[sessie98]
0

Du skulle ju kunna bara ringa och prata med en läkare och beskriva samt då säga att du har sån skräck och då kanske de kan komma på någonting du kan göra utan att behöva gå på ett besök.

Karmatarerskanise
0

Du måste kolla upp det. Trots din skräck. är något fel och du går med det ett längre tag kan du ju tänka dig att det sen kommer krävas ännu fler läkarbesök.

OlgaMaria
1

Tycker du ska ringa 1177 och prata med dem. De kan ge bra råd och berätta vart du ska vända dig om det behövs. 1177 är ingen tidsbokning eller så (fast de kan boka tider ibland också) utan bara rådgivning.

MsSofieG
0

Om det skulle vara något är det ju bättre att fånga det tidigt än sent :) Och det är ju alltid som läskigast innan man är där ^^

gickan87
0

blir väl illa tvungen att kontakta gyn på måndag.

Men vad säger man egentligen när man ringer? :/

Karmatarerskanise
0

Att du vill kolla upp din ovanliga blödning.

gickan87
0

Jag tror jag bara krånglar till allt för mig själv.

Måste man göra gynundersökning?

Karmatarerskanise
0

Antagligen vill dom kolla så allt ser bra ut för att kunna utesluta att blödningen beror på något i slidan och livmodern. Kommer ju vara ganska svårt att utreda utan en koll.

gickan87
0

Var rädd för det. Tycker det är så pinsamt det här

Ikajo
1

Tro mig, du vill kolla upp det här. För tre år sedan hade jag liknande besvär och jag är väl fortfarande inte helt på det klara. I mitt fall så handlar det sannolikt om en hormonrubbning som kommer sitta i hela livet. Så jag skulle rekommendera kontakt med gyn så snart du kan. Om inte annat så riskerar du järnbrist (blodbrist) och det är inte heller kul.

Jag tycker definitivt du ska kolla upp det om du har ont. Träningsvärk brukar inte hugga till på det sättet. Det kan ha göra med äggstockarna och du ska du verkligen kolla.

Varför är du så rädd för sjukvården egentligen?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Karmatarerskanise
1

13 Försök släppa det. Det är absolut inte pinsamt.

gickan87
0

#14 Vet inte varför jag är rädd egentligen. Säkert bara ett dumt påhitt av min hjärna. ska ringa och boka tid nästa vecka.

gickan87
0

Kan man boka tid hos barnmorskan? Har ingen gyn på min VC

Karmatarerskanise
0

Jag hade ringt en gynekolog som kan kvinnor.

gickan87
0

Ok. Kan man ringa VC och få remiss kanske?

Karmatarerskanise
0

19 Du behöver ingen remiss för att gå till en gynekolog.

gickan87
0

Nej, men jag behöver en kallelse eller remiss för att åka sjukresobussen.

Är 8 mil till närmaste gynekolog.

Karmatarerskanise
0

21 Ring då vc.

Ikajo
0

#21 Både Gävle och Uppsala har utmärka bussförbindelser till sjukhuset, det är där gynmottagningen ligger nämligen. Du kan boka tid via nätet, "Mina vårdkontakter". Du behöver alltså inte ens ringa någon för att be om en tid. 8 mil är inte så där jättelångt och det finns bra förbindelser som sagt. Du kan ju se till att få en tid på eftermiddagen.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

OlgaMaria
0

#21 Du kan nog be gyn skicka en kallelse till dig :)

gickan87
3

Tack alla för svar! Nu har jag skickat in förfrågan om tidsbokning. Nu finns ingen återvändo.

Karmatarerskanise
0

Lycka till.  Håll oss gärna uppdaterade.

[silkesnosen]
0

Jag har haft något liknande, där jag blött i stort sett ett halvår och sedan ett år. Jag kollade inte upp det förrän i slutet av det där året och då sa han att ägglossningen kan hänga upp sig om man är stressad. Det hela slutade med att jag "tömdes" rejält med stora klumpar, som om kroppen hade försökt att få ut allt men inte lyckats tidigare och så slutade det. Det var hur som helst inget farligt. Det är dock viktigt att kommunicera med gyn.

Åsa S
0

Man brukar få riktigt snabbt en tid hos gyn ifall mn har problem med blödningar enligt min erfarenhet. Det brukar vara en av de första frågorna de ställt mig då jag ringt och bokat tid, har man svarat ja så letar de efter en tid samma dag eller följande dag. Man brukar inte behöva förklara något mer om vilka problem man har. Det kan ta något längre tid få en tid ifall man inte godtar en manlig gynekolog dock.

När jag har ringt har jag faktiskt mest velat få hjälp för mina problem och då har jag inte brytt mig om vem jag fått som gynekolog, har dock haft turen få samma trevliga äldre man från något sydamerikanskt land, han är väldigt försiktig och förklarar noga på ett enkelt sätt utan en massa svåra ord.