Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 6315 ggr
Anonym
5

Ser hemsk ut i smink

hur kan folk va så fina i smink?! jag ser hemsk ut när jag försöker ha nåt.. är de för jag suger så grovt på att sminka eller passar jag inte i de? skulle jätte gärna vilja använda smink mer ser så hemsk ful ut i de?!

molam
0

Kanske är du bara inte van att se dig själv i smink ^^ men om du inte passar i smink som du säger varför kör du inte en Naturlig look? Även fast man vill ha smink så är i min mening inre skönheten den vackra, utsidan är bara ett plus, jag är själv en tjej 20 år har aldrig någonsin sminkat mig… nää nu ljög jag jag har sminkat mig 1 gång och det var till  skolans nobelfest i nian ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Anonym
0

#1 ah kanske de. jag vill inte se ut som jag är 10 år 😛 Om jag tex använder maskara blir öronfransarna aslånga och inte alls fina.

[Glitterregn]
1

Jag skulle råda dig att gå på någon sminkkurs på kicks eller liknande. Dom väljer ut produkter som skulle passa just dig. Denna kurs är typ en timme och kostar runt 500 (ganska dyrt jag vet), och då får du välja ut produkter till nästan hela det priset tror jag. Du får även välja om du vill lära dig fest eller vardagssminkning :)

molam
1

Men långa ögonfransar är fint ^^ men om du inte vill ha de, köp en mascara med mindre volym då, en som bara för ögonfransarna mörkare så att säga inte förlänger eller ger volym ^^

Och om du vill ha en som förlänger/ger volym använd lite mindre ^^

Officielle
0

Om du bara är 10 år behöver du verkligen inte sminka dig men du kanske vill det ändå. Vanligtvis har man superfinhy och allt när man är 10 ändå. Du kanske ska testa en genomskinlig mascara som "håller fransarna" uppe men inte gör de så mycket mörkare. 🙂

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Anonym
0

#3 nja.. jag vill inte använda för mycket smink, bara något enkelt och jag har nästan inge pengar. 😉

Anonym
0

#4 ja, de blir lite för långa tycker jag

Anonym
0

#6 nej jag är inte 10 men ser ut som de. jo jag vill ha de svarta men inte så långa som de är, har lixom redan långa ögonfransar

[Glitterregn]
0

Då skulle jag ha färgat ögonfransarna på salong om du känner att du har råd med det. Det blor väldigt fint och håller ganska länge dessutom :)

Anonym
0

#9 men tänk om jag inte gillar det? och de håller länge 😮

molam
0

Men välj somsagt isåfall en Mascara som bara gör ögon fransarna mörkare och inte ger ögonfransarna volym eller förlänger de ^^

Anonym
0

#11 ah ok :) men allt annat då? Kan nästan inget om smink och sånt men vill typ ha hipster style, tycker det är rätt fint

mimåne
0

Jag är också en sådan som passar att vara mer naturlig och inte hårt sminkad. Många gånger, speciellt när man var yngre kom väl tanken att man skulle vilja sminka sig mycket som andra. Men smink är ju egentligen inte bra på något vis för din hy. Det är dyrt och den naturliga skönheten är ju vad många strävar efter. Jag tycker du ska vara stolt över att vara naturligt vacker.

Jag brukar köra på mycket lite av varje. Lite foundation, lite solpuder, lite uppfriskande rouge och ett läppbalsam på läpparna. Jag har lite ojämnheter i mina ögonbryn så det brukar jag fylla ut mycket försiktigt. Det är min dagliga look.

I tonåren hade jag mycket svårt att se mina ögon sminkade, jag har tagit det steg för steg och "vant" mig. Nu tycker jag att jag kan vara fint sminkad där också.

Jag började med lite brun eyeliner vid fransrötterna, som jag sedan bytte ut till en svart. Nu har jag även börjat kunna använda lite mascara. Längst in vid rötterna för annars blir de så himla långa och klumpiga. Ser så onaturligt ut men för mycket.

Pröva dig fram försiktigt. Och tvätta inte av dig sminket direkt utan ha på det ett tag när du är hemma. Ibland inbillar man sig att "nej gud jag passar inte alls i det här" Bara för att det är så ovant.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Anonym
0

#13 okej! Men de blir så pinsamt om mina föräldrar ser mig i smink ju :# har inte alls bra självförtroende när det gäller mode och smink och sånt..

va är bra saker att köpa då? vilket märke? ge mig gärna tips 🙂

mimåne
0

Känn det inte som något pinsamt, se det som något kul bara som du testar dig fram med.

Du kanske inte är ute efter något hållbart, lätt, naturligt osv just nu? Min erfarenhet är att de bättre är också lite dyrare.. Eftersom att du inte känner dig så bekväm i smink för tillfället så kanske det är bättre att pröva köpa något lite billigare och känna sig för. Märker du att du gillar det så kan det ju vara värt att satsa på något dyrare då?

Så att det inte går åt massa pengar som aldrig används tänker jag.. :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Officielle
0

Testa billigt smink, t.ex H&M's egna smink ifall du inte vet om du kommer använda det. Onödigt att göra av med en massa pengar om sminket inte kommer användas! 🙂

Anonym
0

okej 😊

Officielle
0

Jag har den här mascaran från H&M (http://www.hm.com/se/product/24445?article=24445-A), funkar helt okej för det billiga priset. Slår dock inte min favorit från Benefit men den är som sagt helt okej! 😃

PogoPedagog
0

Jag har oxå långa ögonfransar och om jag sätter mascara på hela fransarna under ögat ser det knäppt ut. Jag brukar bara dutta lite längst upp vid ögat.

Anonym
0

#18 de står ju VOLYMmaskara haha?

Officielle
1

#20 Den ger ingen volym eller längd alls, fransarna blir bara svarta. 

Man ska inte tro på allt som står. 😉

idailsk
3

Jag fick inte använda smink före jag var 16 år, det var en bra regel tycker jag.. Jag tycker personligen inte att väldigt unga tjejer ska använda smink, ni är så otroligt vackra ändå och ni kommer vara vuxna så lång tid sedan i alla fall. Ha inte bråttom med att växa upp..

Kram Mila Kär

Anonym
0

#22 de är det att jag nästar är 16 så 😉Men jag tycker också att tjejer använder det för tidigt.

en fråga kan man bara ha eyeliner och ingen maskara eller ser det konstigt ut?

idailsk
0

Aha 😉

Visst kan du det, det är många som har. Jag kör med bara svart kajal, för jag tycker det är så jobbigt att tvätta bort mascaran ;) Kör på! Testa dig fram 🙂

Jag suddar kajalen lite så den ser tjock ut, ända ner till franskanten :)

Kram Mila Kär

Anonym
0

#24 OK men va ska man köpa för eyeliner då ?🙂

TjockaBerta
0

Jag känner två personer som inte kan ha mascara. De ser verkligen konstiga ut då. Eftersom jag själv sålt kosmetika trodde jag inte på den första personen som sa det till mig. Jag kom med goda råd och tips tills hon till slut satte på sig mascara och jag förstod vad hon menade. 

Alla passar inte med  mascara. Gör det som känns mest bekvämt för dig.

>>>Malum domesticum<<<

Thaeri
1

Om du verkligen vill lära dig hur man sminkar sig så finns det två grejer man ska tänka på:

1) Huden. Fixa foundation, concealer och puder som går ihop med din egen hudton när du använder dem tillsammans. Och det är inte helt lätt att hitta rätt kombination, men tumregeln är att det ser bättre ut att använda för ljusa grejer än för mörka.

2) Glöm inte ögonbrynen! Att använda maskara på ögonfransarna och inte göra så mycket mer ser oftast skitdumt ut om man inte redan har hyfsat mörka ögonbryn. De flesta svenskar har rätt så ljusa ögonbryn och behöver fylla i dem lite med ögonbrynspenna när de har maskara.

idailsk
0

#24 En med bra kvalité, inte billigt skräp. Jag brukar fråga tjejerna på Kicks, fick bra tips sist men nu minns jag inte vad den heter. Ska se om jag kommer på det ;-) Jag använder hellre kajal men det är en smaksak :-) Lycka till!

Kram Mila Kär

Anonym
0

#26 okej de kanske är de då

#25 men jag har rätt ljust hår och passar inte i de.. eller så är jag inte van med de. men ibland fyller jag i dem aslite

#28 okej. tror ja vill ha "liquid eyeliner". tack.

[A.Frank]
1

När jag började sminka mig såg det ut som "hej-kom-och-hjälp-mig" men jag färgade faktiskt mina ögonfransar och ögonbryn, det för stor skillnad och man ser fräsh ut, sedan använde jag en dagskräm med lite färg i som jag köpte på apoteket. Den finns inte kvar då det var så längesen men de krämer som kallas BB cream är exakt samma sak. Som en ansiktskräm med lite färg i så man ser piggare ut. Testa dig fram men det är i alla fall något som jag rekomenderar :)

Anonym
0

#30 okej 🙂 

men när jag har msakara ser jag hemsk ut men om jag typ kommer ur duschen är de ju super fint för någon anledning… de är ju nästan som man har maskara haha…

michelle_
2

(A.Frank, gjorde ett nytt konto)

Att färga ögonfransarna ger inte samma effekt som mascara.

Mascara bygger på själva fransen så att de blir ett lager och fransarna blir fylligare och tjockare medans om man färgar ögonfransarna blir fransarna, inte blir tjockare.

Så om du färgar och sedan använder en ögonfransböjare (om du nu behöver de, eller om du har underbara böjda fransar naturligt)

så öppnar de upp ögat på ett naturligt sätt.

Ögonfransarna växer fruktansvärt snabbt och färgen bleknar tillslut bort, så om du känner att de inte är något för sig så försvinner den efter ett tag. Märket Depend har ju deras "40 dagars mascara" som de kallar den, men den färgen har aldrig suttit mer an ca 2 veckor på mig, sen bleknar den.

Men om du gillade hur ögonfransarna ser ut efter duschen så finns det genomskinlig mascara som bara formar fransarna och kan ge liiiite lite mörkare resultat, finns till ögonbrynen också, superbra om man inte vill måla i eller skugga utan bara forma och de håller hela dagen, kan rekomendera elf's: http://eyeslipsface.co.uk/en/restofworld/mascara/wet-gloss-lash+brow-clear-mascara/invt/2201

Superbra pris och funkar till 100% :)

[Thiah]
0

Jag använde en himla massa smink när jag var tonåring och jösses så det såg ut. 

Nu använder jag bara en färgad dagcreme /bb cream och mascara till vardags. Duger riktigt bra åt mig som är ljus och  har en helt okej hy.

Thaeri
0

#29, ljust hår och halvmörka ögonbryn ser betydligt bättre ut än mörka ögonfransar och ljusa ögonbryn😉

Ögonbrynsfärg och hårfärg hänger inte ihop helt och hållet, medan kopplingen mellan fransfärg och ögonbrynsfärg är mycket större. Och om du kollar blonda tjejer på film och TV så är det sällan de verkligen har lika ljusa ögonbryn som hår.

OneSound
0

Kan tipsa om HMs ögonbrynspenna i "light brown". Har väldigt glesa, ljusa ögonbryn och det blir fint med den färgen. 

Sen Isadoras mascara för typ en hundring separerar ögonfransarna, men gör de inte längre. Du kanske ska testa en svart/brun mascara? :) Mörkbrun eyeliner är fint och ger inte ett lika hårt uttryck som svart kan göra. Man kan ha en snedställd borste och en ögonskugga som man sminkar med vid fransrötterna. Det brukar se bäst ut om man har mer i utkanten av ögat och ingenting längst in mot näsan. Fint att ha någon ljus, typ nån nyans ljusare än din hudton, längst in mot näsan :)

Om du har helt ok hud, skippa foundation och sånt. BB cream kan man ju använda för de är bra med lite solskydd (om den har de vill säga.) Men använder man något sånt kan de vara bra med lite solpuder eller rouge för att inte se typ "platt" ut :)

Var rent ut sagt kass på smink förut. Men man lär sig med tiden. Youtube är jättebra att kolla genom för sminktips!

Aut viam inveniam aut faciam

Anonym
0

tack för all hjälp

imsuchadiva
0

För de första känns det som att du verkligen inte är redo att sminka dig. Du vill inte se ut som tio men du klarar inte av de markerade dragen som smink är till för. 
Du vill inte att dina föräldrar ska se dig i smink. 

JAG tycker att du först och främst ska prata med din mamma om smink, hon är den som kan hjälpa dig allra bäst.

Lycka till! :)

Anonym
0

vi pratar inte om sånt. vi är inte en "öppen" familj och pratar inte med nån om nästan något. iallafall inte jag

imsuchadiva
0

#38 Då bör du börja göra det :)

Anonym
0

men känns så konstigt att göra det nu för jag är inte 12 (eller när folk brukar börja sminka sig…) så jag känner mig rätt efter

Xristina
0

#40 Ge det ett försök :) Jag tror inte att någon dömer dig. Det är bara naturligt att vara nyfiken. Sen är du inte så himla efter tycker jag. Jag började först sminka mig i gymnasiet, och jag tycker väl själv att det inte är sååå himla länge sen.

Anonym
0

okej men hur ska man börja?

Xristina
0

Börja smått. De flesta börjar med mascara, just för att det framhäver ögonen. Jag kan förstå om du inte vill ha för mörka ögonfransar, men du har fått flera jättebra tips.

Du kan ju alltid kolla in några bra kanaler på Youtube. Där kan du få superbra tips! Några jag själv följer är Shaaanxo, Karissa Pukas och Lauren Curtis

Anonym
0

#43 ok. jag har börjat vant mig med att ha lite maskara…

men jag menade hur jag ska säga till min mamma

Anonym
0

har ju liksom inte nåt eget smink just nu så…

Xristina
0

#44 Du kan ju börja med att fråga henne hur hon först började med smink :) Vad hon gjorde, vad hon använde. Be om tips :) Jag tror att hon skulle bli glad om du kommer till henne för råd. Du börjar ju bli stor nu, så jag tror att hon kan bli jätteglad av att känna att du fortfarande behöver henne

Anonym
0

#46 ok! ska jag bara säga att jag vill ha en eyeliner eller? kommer hon tycka jag är konstig 😐 och får ju typ inte av sminket om jag har  maskara eller något! de blir svart runt ögat efter…

Anonym
0

kommer det inte vara konstigt om jag bara tar av hennes maskara oxo om jag vill ha det till skolan…

Xristina
0

Du kan ju fråga om hon vill hjälpa dig att hitta en mascara och eyeliner :)

Dessutom bör du skaffa sminkborttagningsmedel. Och ta alltid bort sminket på kvällen (Tro mig, du kommer ångra dig senare om du inte gör detta till en rutin… rynkor kring ögonen när du är 25 är inte kul alls)

Anonym
0

har typ redan rynkor under ögonen😕

Xristina
0

Alla har lite linjer :) Det är absolut ingenting du behöver oroa dig för i din ålder. Så tänk inte på det.

Anonym
0

#51 ingen annan har ju de… iallafall inte så mycket

Xristina
0

#52 Sover du tillräckligt? Dricker du tillräckligt med vatten varje dag? Sånt kan påverka linjer kring ögonen jättemycket. Då du bara är 15 (antar jag utifrån  vad jag har läst i tidigare inlägg) är du inte tillräckligt gammal för att det ska vara åldersrelaterat iaf :) Men är väldigt svårt att veta vad det beror på, när vi inte kan se det

Anonym
0

jag tror jag överdriver för man brukar se sina egna fel mycket lättare än andras

Thaeri
0

En grej som är rätt smart är att sminka sig på eftermiddagen eller kvällen för att liksom prova ut vad som ser bra ut och inte. Blir det inte bra är ingen större skada skedd, medan om det blir bra kan man använda det nästa gång den stilen av smink passar.

Vardagssminkning och festsminkning brukar inte vara samma, oftast kan man vara kraftigare sminkad på kvällen utan att det ser överdrivet ut för ens generella stil.

Men ja, eftersom det är så så är det bäst att testa vardagssmink när det det fortfarande finns dagsljus.

Oroa dig inte för att det blir för dyrt, man ska inte ha samma grejer för länge för det kan bli bakterier och skit i det (särskilt maskara), så man bör byta ut sitt smink hyfsat ofta. Oftare än man tar slut på det även om man använder det varje dag i de allra allra flesta fall.

Och ja, tvätta alltid av dig sminket innan läggdags, ju mindre tid du har smink på dig under dagen ju bättre för ditt ansikte. 8-9 timmar total tid med smink för skolan, tvätta bort, experimentera i en timme och sen tvätta bort är mycket bättre än 8-9 timmar för skolan och sen skita i det hela eftermiddagen och kvällen för att du inte orkar ta bort det förrän du ändå gör dina kvällsbestyr.

Ytterligare ett tips: hitta en crème/lotion med enbart vegetabiliska oljor istället för mineraloljor som du smörjer in ansiktet med efter varje gång du tvättar det. Vegetabiliska oljor ersätter inte hudens naturliga fetter (det som kallas fukt på reklamen) utan kompletterar dem, så hoppar man över dem en dag eller två är det inte så farligt, medan om man använder lotion med mineraloljor blir man torr på en gång.

Problmemet här är att crèmer och lotioner med mineraloljor är billiga medan de med enbart vegetabiliska är dyra, riktigt jävla svindyra. Jag har faktiskt dragit ner på mitt sminkande just på grund av det, så jag slipper tvätta ansiket lika ofta. Men samtidigt vet jag att det är lättare att göra det när man är 20+ och inte har en viss typ av jobb än när man går på högstadiet och gymnasiet. (Jag hade aldrig drömt om det då.)