Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1457 ggr
Anonym
0

Enorma moderskänslor

Hej, jag har verkligen enorma moderskänslor. Klarar knappt av att titta på småbarn utan att känna mig sådär, "mammig". Mår sämst hela tiden. Vet inte var jag ska göra av mig:( /mee

OlgaMaria
5

Du kanske kan skaffa ett djur så länge.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[gossi15]
0

fanns en rätt så likadan tråd ..här väldigt nyligen! titta runt lite. :)

Medda
0

Nu vet jag inte hur gammal du är. Men när man kommer upp en bit i åldern (behöver inte vara så mycket äldre än 30) brukar biologiska klockan ticka rätt högt. Tror att det är kroppens överlevnads instinkter som tar över och tycker att man ska föra vidare sina gener =/

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

[Forest]
0

Jag blir ofta sugen på våren, är över 30 själv och jag älskar sniffa på allt som luktar bäbis. Vi har redan barn yngsta är 12 år och börja om är jag inte alls sugen på. Så här vart det hund, sen hund igen och katt 😉 Jag har även behov av att göra något, träna, pyssla gissa osv djur har jag alltid haft så hund var för oss bra svar dessutom mättade min mamma känsla ändå fjantar jag inte utan hund är hund 🐩. Är du redo för barn så ser jag inget hinder till att man ska avstå skaffa barn. Finns hjälp att få om man inte är i ett förhållande. Jag anser väl att barn behöver 2 föräldrar men ofta rycker mor/far föräldrar in som bonus. Hur gammal är du ta hur ser ditt liv ut? Vad är möjligheterna för att få en bra framtid?

Anonym
0

#4 jag är 17 och jobbar på en 4h gård för tillfället. Att prata med pojkvännen(19) om barn ska jag göra.. Så speciellt stor lägenhet har jag inte. Känns bara lite tidigt när man är 17.. Men oandra sidan så orkar jag int e vänta…

[Devya]
6

#5 Du är bara 17 år gammal. Om du är tillräckligt mogen kan du också vänta en liten stund till, åtminstone tills du är myndig, eller?

Det är också andra saker man måste tänka på innan man skaffar barn - hur länge har du och din kille varit tillsammans? Bor ni ihop så att ni vet hur ni fungerar tillsammans? Har ni båda arbeten? Hur är er ekonomi osv.

"Orkar inte vänta" låter inte precis som en tillräckligt bra orsak till att skaffa barn innan man ens är myndig. Jag skulle nog ifrågasätta om du faktiskt är mogen om du bara "måste" ha barn. Om man verkligen är mogen och bryr sig om barn så vill man att de ska växa upp under de bästa omständigheterna och det kan betyda att man kanske måste vänta lite.

Det är tidigt för en så ung person som dig att börja längta sig sjuk efter barn. Du har ingen orsak till att stressa eller?

Jag har haft stark barnlängtan som har kommit och gått och jag är bara glad att jag inte har fallit för den längtan de gånger jag har fått den, med tanke på var jag befinner mig just nu i mitt liv.

StickyKitten
1

Alltså, på många ställen i världen får man ju barn innan man ens är 20, så det är egentligen ingenting konstigt. Däremot passar det inte så bra in i vårt samhälle, eftersom man gärna ska ha en någorlunda stabil grund innan man blir förälder. 

Sen är det väl en bra idé om du tänker igenom varför du vill det så himla mycket. Är det bara en stark längtan eller något annat? Typ att man tror att man kommer bli lycklig av ett barn, eller laga ett trasigt förhållande, eller något annat som kanske inte alls blir så.

OlgaMaria
1

Jag tror inte man behöver överanalysera varför man längtar så mycket efter barn. Jag tror det är ganska hormonellt och olika för oss alla. Själv har jag längtat som en tok efter barn sen jag var typ 15, men blev gravid första gången när jag var 23. 

Om det är för tidigt och dålig tajming att skaffa barn, så försök hitta på något annat att fokusera på, t ex ett djur eller något annat slags "projekt" man kan försvinna in i lite grann.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Forest]
0

Är du bara 17 så visst kan man få barn då, själv var jag 20 när jag fick min son oplanerat och framtidsplanerna fanns inte. Själv vart jag snabbt med sonen men hade en hel familj med många syskon som backa upp mig. Jag ångrar inte min son inte en sekund har jag ångrat att jag fick barn då trots att vi har haft en del motgångar i ekonomin. Jag ger trots detta rådet att vänta ett par år till att låta sig skaffa ett stabilt jobb att se möjligheten med att skaffa större boende och längre förhållande så allt blir stadigt som det bara kan bli, det är inte lätt att vara ung mamma alla gånger :)