Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 3235 ggr
iwilldie
0

gravid och rädd minderårig.......

Olästa | Bevaka | Bokmärk 2014-02-28 15:21 iwilldie För en månad sedan ganska precis träffade jag min kärlek. Vi har spenderat VARJE dag med varandra och kanske sovit hemma 3ggr under hela denna tid. Jag avgudar verkligen honom, och tja.. Jag fyller 18 näst nästa månad och han 25. Problemet är, att jag tja. Inte fått min mens, den är 5 dagar sen, och jag är så orolig.. gör INGET annat än att kissa, klagar konstant om hur ont jag har i magen och brösten. Och är verkligen SVINOROLIG eftersom han har sagt att han vill att jag gör abort om jag blir gravid. Och nu tycker säkert ni att jag får skylla mig själv, men jag är verkligen 100% emot abort, och har inga ppiller pg av risk för blodproppar då båda mina mostrar haft problem med det, och nästan dött. Och andra previtinmedel skrämmer mig, (har gått ner ca 30 kg och är livrädd för bli tjock igen..) Vet verkligen inte vad jag ska göra, varken han eller jag har jobb heller för den delen, men.. jag vill verkligen inte förlora honom..men inte heller tvingas till döda ett foster. Snälla, hjälp mig, Ge mig råd…vad ska jag göra? Hur ska jag berätta det för honom? Ska jag kämma fram krokodiltårar eller få fram det på ett roligt och skojigt sätt?? Har gjort två test, ett var neg och ett postivt.. så är väldigt förrvirrad om och osäker.. :(

Chestnut
2

Gå till ungdomsmottagningen är mitt råd!

Dels för att få reda på om du är gravid eller inte och sen också få stöttning i hur du ska göra framåt av utbildad personal som säkert har träffat andra i liknande sits.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar
Chess

Ikajo
4

För det första, det finns mängder till orsaker för mensen att utebli (jag har inte haft mens på flera månader, inte gravid). Att du har ont i magen kan helt enkelt bero på att du känner dig stressad och orolig vilket kan ge fysiska besvär. Spända bröst kan likväl vara pms som något annat.

För det andra, kondom är ett alldeles utmärkt preventivmedel som inte bara skyddar mot graviditet. Det skyddar också mot sjukdomar. Såvida du inte är allergisk så finns det i stort sett inga biverkningar av kondomanvändning. Vill din kille inte använda det. Ha inte sex.

För det tredje, OM du skulle vara gravid måste du komma ihåg att det är din kropp och ditt barn. Han har inte rätt att tvinga dig att göra abort och om du känner att du vill behålla barnet så har du all rätt att göra det. Blir det så att du måste välja mellan honom och fostret så måste du göra det som känns mest rätt. Du ska inte känna dig tvingad till att göra abort för att göra honom till lags. Sticker han för att du vill behålla barnet, ja då var han ingenting att ha i vilket fall och du kan göra ett bättre val i framtiden.
 Om du INTE är gravid. Prata igenom era olika ståndpunkter. Han måste möta dig lika mycket som du möter honom. Vill inte du göra abort om du blir gravid, då måste han acceptera det. Det är aldrig någonsin under några som helst omständigheter okej att han tvingar dig till en handling du inte vill. Om han försöker det spelar det ingen roll hur mycket du gillar honom, det är bara att gå vidare och hitta något bättre.

Du måste inte göra som han vill. Han har inte rätt att bestämma över dig. I ett förhållande så måste bådas vilja komma fram. Är du inte gravid den här gången, se över vilka alternativ som finns för prevention. Vill inte han ha barn så har han lika mycket ansvar som du att se till att det inte blir så.

(Kondom, eller femidom, vilket som, är och förblir det just nu det bästa preventivmedlet.)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Karmatarerskanise
15

Man går inte upp i vikt med kondom! Så det är ju ypperligt att använda om man har en partner som inte vill ha barn samtidigt som man själv inte vill göra abort!

Med sex kommer ansvar. Är man inte redo att ta det så ska man inte ha sex.

Du får helt enkelt gå till gyn och kolla om du är gravid och sedan tala om det för din partner om du är det.

Lexie82
0

Tänk på att OM du är gravid, så ska du inte göra abort om enda skälet är att du inte vill förlora honom. För då måste du tänker så här: Om han tvingar dig att göra abort, hur kommer du se på honom sedan? Jag tror att risken är stor att du kommer bli bitter mot honom, och det med all rätt.

Dessutom är det ju faktiskt hans ansvar också, om han har haft sex utan kondom. Abort är inte ett preventivmedel! (Jag är dock inte emot abort, jag är bara emot killar som försöker tvinga sina tjejer till det ena eller andra).

Karmatarerskanise
10

4 Fast det handlar oftast inte om att försöka tvinga utan om att man inte vill ha barn. Det är ju knappast rätt att skaffa barn om man inte vill ha ett. Inga bra förutsättningar för barnet. Och ja, skydd borde prioriteras.

Lexie82
1

#5  Så klart handlar det om att man inte vill ha barn, men om man som kille har oskyddat sex med en tjej som inte äter p-piller så har han ju själv satt sig i den sitsen. Personligen tycker jag då att man som kille inte har mycket annat att göra än att ta sitt ansvar och gilla läget oavsett vad tjejen bestämmer sig för. Han är ju ändå 25 år och därmed vuxen.

Karmatarerskanise
10

6 lika mycket som hon då kanske får leva endam med barnet eftersom hon hade oskyddat sex med vetskapen om att han inte vill ha barn.

Lexie82
2

Absolut. Vill han inte ha med barnet att göra kanske hon får uppfostra det själv. De är båda vuxna människor som får leva med konsekvenserna av sina misstag.

Karmatarerskanise
0

Precis.

Medda
7

Jag förstår att det är en jobbig situation. 

Som jag ser det så gäller att sätta barn till världen gäller det att inte utgå från sina egna behov, eller partnerns.

Mitt råd hade nog varit att först och främst tänka på om du har de bästa förutsättningarna för att ha barn om du är gravid. Ok alla som har barn har säkert inte alltid haft de bästa förutsättningarna men ger barnen ett bra liv ändå, dock är det ju kanske bra att födas till en trygg och stabil grund med båda föräldrar närvarande. 

Sen absolut är det kvinnans kropp och kvinnan som tar det slutgiltiga beslutet, men hur är det för männen? 

Har de inget att säga till om? Är det rätt att "tvinga" en person som inte vill bli förälder till att bli det? Eller är det rätt att sätta ett barn till världen som riskerar ha en pappa som inte vill ha något med barnet att göra? 

Det är väldigt svåra frågor och väldigt stort dilemma. Samtidigt som att göra abort är jätte jobbigt. Jag har själv varit i liknande situation och kände då att det inte var rätt av mig att sätta ett barn till världen utan att ha de bästa förutsättningarna som möjligt, ok att det kanske blir annorlunda när barnet är fött som ex att man separerar om man haft ett stabilt förhållande eller blir arbetslös men då har man iallafall försökt se till att barnet har så bra förutsättningar som möjligt. 

När det gäller preventivmedel så finns det en del som har betydligt mindre el inga hormoner alls. Kolla med din gyn el en barnmorska om vilket som skulle passat dig bäst. Lycka till

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

Ikajo
1

#10 Har de inget att säga till om? Är det rätt att "tvinga" en person som inte vill bli förälder till att bli det?

Förutom att detta redan sker på sjukt många ställen i världen? För att inte tala om att det finns ett nytt parti i Sverige vars enda fråga är att tvinga en person att bli förälder. Givetvis handlar det om abort. Men det är märkligt att män kan få köpa sig fria medan kvinnor tvingas bli mammor över hela världen och har gjort det genom historien. Just saying.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Medda
6

Det är inte rätt att tvinga någon till att bli förälder, vare sig det är kvinnan eller mannen. Så det ena gör inte det andra "mer rätt".

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

iwilldie
0

Han är fullt medveten om att jag inte äter p-piller, och för min del spelar det ingen som helst roll att det inte är något liv ännu. Jag och han har pratat nu, men inte kommit fram till något beslut utan tänker avakta, han tog det bra och vi skrattade bara lite åt det och fortsatte spela. Och en av dom största skälen till att jag bestämt mig för att inte äta något preventinmedel är ju att han är asexuell och jag inte heller har något stort behov av att ligga med honom längre. Jag vet inte riktigt hur vi ska göra, vet bara att vi kommer fatta rätt beslut tillsammans. Och om vi beslutar oss för bli föräldrar så är pengar det minsta problemet, han kommer från en väldigt rik familj och även jag.

Karmatarerskanise
5

13 En assexuell har inte sex. Då saknar man sexlust. Varför tar/tog ni inte ansvar med kondom?

Fialialej
0

1. Gå till ungdomsmottagningen och gör ett grav.test. Ta eventuellt med din pojkvänn är du gör testet så får han vara delaktig (om det känns bra för dig). 2. A) Om du är gravid - berätta för 'pappan' och/eller nån kompis/förälder/annan person som kan stötta dig. 2 b) om du inte är gravid; prata med människan på ungdomsmottagningen om preventivmedel. 3. Om du är gravid; tänk över hur du vill göra. Det är din kropp och ditt liv det handlar om så det är helt och hållet ditt beslut. MEN ta gärna hjälp av pojkvän/famil /vänner för att få olika syn på saken (om du vill). Lycka till :) #10 pappan måste inte erkänna faderskap även om han gör det kan mamman få ensam vårdnad, så att man lägger ansvar på någon annan för att man väljer att behålla barnet är inte sant. Det är högst frivilligt från, i det hör fallet, pappans sida. Jag tror dessutom att ett barn klarar sig alldeles utmärkt med en förälder. Ofta finns det andra personer i barnets liv som blir lika viktiga som en förälder; mormor och morfar eller mammas syskon eller vänner tillexempel. Tycker det är helt vansinnigt att mans kulle göra abort, om man är starkt emot det, för att pappan inte vill ha barn.. Vafan, liksom…? Där har man ju verkligenen. Fråga om ansvar, speciellt när det gäller vuxna människor som i det här fallet. Han fattar (förhoppningsvis) att som kvinna blir man ibland gravid om det inte används skydd. Deal with it. Punkt.

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
0

#14 att använda kondom funkar bara förebyggande, så i det läge hon är nu med eventuell graviditet hjälper det föga att använda kondom. ;) Men i framtiden kan det ju va bra att änka på. Men det får hon väl starta enan man tråd om isåfall.. :)

Karmatarerskanise
1

16 var påstod jag annat? Jag ställde en fråga.

Fialialej
1

Jag menar bara att det är svårt att ta förebyggande ansvar nu i efterhand….

Karmatarerskanise
3

Åter igen, har jag påstått något annat? :)

Mixxy
6

Det finns ju faktiskt ett till alternativ och det är adoption :)

[Thiah]
9

Hur TS än väljer att göra så måste hon ju göra något. Att de sitter på och spelar samtidigt som de talar om sådant här gör mig lite fundersam. Detta är en allvarlig sak som ska tas seriöst.

iwilldie
2

Precis som jag svarat i dom andra så gillar han närhet även om han är asexuell och ja, vi har haft sex fler än en gång trotts allt. Han ÄR asexuell och vi har för nuvarande inget sex alls vilket är helt okej för min del eftersom jag tycker om honom och inte heller har särskilt stort behov av sex. Dom enda gångerna vi har haft sex har varit efter första dejten och när vi har varit påverkade av diverse olagliga preparat. Och ville bara bekräfta att det inte blir någon bebis, började blöda tidigare idag och fick bekräftat att det var missfall. Men inte hans barn. Och ja, jag har gått ner mycket i vikt men inte förlorat min mens, och är nästan helt frisk från min atypiska anorexi.

Karmatarerskanise
13

22 Tråkigt med missfall. Men med tanke på att ni använder droger var det antagligen inte rätt tid för att sätta ett liv till världen just nu. ordna upp era liv,; skydda er och skaffa sedan barn när tiden är mogen.

Lia
5

#14 Jag måste bara säga en sak. Asexuella kan absolut ha sex, precis som vem som helst. Bara för att man saknar sexlust så betyder inte det att man är oförmögen till att ha sex. Jag är asexuell. Många gånger är det bara VIDRIGT för mig att ens tänka på sex. Men inte alltid. Ibland är det varken positivt eller negativt för mig, det här med sex. Så jag skulle aldrig få för mig att ha sex, för att jag skulle vilja, för det finns inte där. MEN, nu är jag i ett treårigt förhållande med en kille som älskar sex. Så när jag inte känner något alls inför sex så ha vi det ändå ibland, eftersom jag vill göra det för honom. Typ som en kram, men mer ansträngande Lipar Men jag älskar honom. Dock skulle jag aldrig ha sex när jag känner mig äcklad av det.

Jag har sex med honom för hans skull, men han gör mycket annat för mig. Vad har han för nytta av att massera mina fötter, tex? Nja, ingenting egentligen. Men han älskar mig, och vet att jag tycker om massage, så det gör han för min skull!

imsuchadiva
4

TS det verkar som du behöver ta kontakt med en psykolog med tanken på vad du skriver i dina trådar. Hoppas du tar tag och ordnar upp ditt liv nu.

pernillaa
0

Nu har jag inte läst alla kommentarer här.
Tycker absolut att du borde gå till ungdomsmottagningen för ett definitivt svar och också lite rådgivning i situationen om det skulle kännas bra för dig.
Vad gäller din pojkvan kan han inte tvinga dig. Han precis som du vet hur barn blir till och har varit medveten om risken då ni inte skyddat er.  Så vill du behålla barnet ska du göra det.
Kondomer fungerar ju alltid, om än det kan tyckas tråkigt.
Risken att han tar avstånd från dig om du nu väljer att behålla ett eventuellt barn finns ju men det kan ju också bli så att han kommer tillbaka när han har vant sig vid tanken. Jag tycker du borde berätta för honom att du misstänker graviditet och säga att du tänkt gå till ungdomsmottagningen. Förbered honom då också på att om det är en graviditet så kommer du behålla barnet, istället för att säga det efteråt.
Ge honom tid också.

Ha en bra dag! // Pernilla

Karmatarerskanise
0

26 läs 22

pernillaa
0

Oj, jag beklagar! =/ Vad tråkigt att det blev så.

Ha en bra dag! // Pernilla

[Rumpstek]
4

#22 Har du sex med flera personer? Du skrev att det inte var hans, menar jag.

iwilldie
0

#29 Nej, jag träffar enbart honom. Barnet blev till med mitt ex uppenbarligen.