Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 5321 ggr
mimåne
0

Hitta sin kroppstyp

Hej alla härliga kvinnor!

Jag satt härom kvällen och tittade på trinny och susannas program på tvn där dom stilar om folk. De pratas mycket om vilken kroppstyp deltagarna har och därefter kläs dem. Pelare, strut, timglas…. Ja ni har säkert hört om det och vet vad jag menar.

Jag har ingen aning om vad jag själv har för kroppstyp måste jag medge, men det skulle vara roligt att ta reda på! Vet ni någon hemsida eller något där man kan kolla upp det så skulle jag vara tacksam! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karmatarerskanise
0

Tycker namnen på formerna säger ganska tydligt vad som är vad.
Pelare är att man är rak. Strut innebär att man är smalare nedtill och bredare upptill. Timglas att man är smal, bredare över höfterna, smal midja och lite bredare axlar.

Här finns små bilder.
Här är någon typ av test med tips på kläder.

mimåne
1

För mig är de inte lika tydliga.. Jag hittar inte en enda form som passar mig. Men jag tycker heller inte att jag har någon ovanlig kropp förutom att jag har långa ben så är det inget som sticker ut. Jag är smal med kurvor, inget som är bredare än det andra. Varken platt där bak eller där fram men inga överdrivna storlekar heller.

Däremot har jag väldigt svårt att hitta storlekar som passar mig. Allt är alltid för kort även om jag är normal lång 1,70. Till viss del är det nog pga mina långa ben. Vid vader och lår skulle det behövas XS-S medans jag om höfterna skulle behöva kring M. Längden skulle behöva vara i XL… 🤦‍♂️

Trosor får jag alltid sy om..

Bhar är det enda lätta att köpa. 75C och inget annat.

Det enda jag vet det är att jag absolut inte är ett päron, eller en tegelsten…

Karmatarerskanise
0

Då har du nog en kroppstyp som passar i det mesta. Men det låter jobbigt med byxor.

Det finns ju välsorterade jeansaffärer som syr efter mått och som har stor variation i utbudet.

mimåne
0

Men vad kallas den kroppstypen?

Jag hade gärna fått jenas sydda efter min egen kropp, men kan tänka mig att det blir extra kostnader för detta och det finns det inte plats för just nu. Jag har lyckats hitta ett blått, och ett svart par jeans. De är för korta i benen men vad ska man göra. Jag bär likfärgade strumpor under så syns det inte lika tydligt.

Karmatarerskanise
0

#4 Är även de byxor som är längre för korta? Kappahl eller en liknande affär har sådana.

Passar du in på någon av de r?

mimåne
0

Om jag skulle utgå från den länken så ser jag ut som ett timglas. Det stämmer bra med att vikt fördelas jämt över kroppen. Men bilden jag har fått av ett timglas är att man ska vara så herrans kurvig. Jag har ju en proportionerlig överkropp så det stämmer, men mina ben är ju inte proportionerliga till överkroppen då dom är långa.

Karmatarerskanise
0

Timglas behöver inte innebära att man är jättekurvig. Tror du är timglas med långa ben helt enkelt.

Det var förresten Kappahl som har byxor med lång ben. Hade du testat dom? http://www.kappahl.se/article/jeans_june_long

mimåne
0

Kappahl hittar jag aldrig kläder på, storlekarna är ju så mycket större där. Inte bara på längden utan runt om också, så då blir det hemskt pösigt :/

Karmatarerskanise
0

Men du kan ju köpa mindre storlek?

mimåne
0

Inte mindre än den minsta dom har…

Karmatarerskanise
0

Jasså du behöver mindre än den minsta storleken.

Här finns långa byxor; http://www.tallvibes.se/

och härfinns långa byxor http://eu.longtallsally.com/c/tall/jeans

mimåne
0

Tack för tipset! Ska ta och kika om jag ser något intressant 👍

[VampireGirlElvira]
3

Timglas är det rätta ordet för mig (fast jag är inte så jättekurvig). Jag gillar inte mina höfter, men jag är glad för min kroppsform ialla fall, gentemot när jag var yngre. Då hade jag Anorexia och önskade stort att jag ville gå upp till en hälsosammare vikt. (Jag vägde som minst 45 kg.) Och nu kan jag stolt säga att jag väger 62 kg! ^-^ Weeee till mig!

Glorious
0

Måste slå ett slag för Asos (Tall). Länken går till Asos, avdelning Tall - alltså för lite längre personer. Där lär du hitta jeans och byxor som passar. Asos har mycket snygga och trendiga kläder tycker jag, blandade priser och fri frakt till Sverige :) riktigt bra! För korta finns också Asos avdelningen Petite, där jag handlar ;)

[Thiah]
0

Hm har ju 34 i längd på sina jeans och de är nästan lite långa på mig som är 174cm lång och det mesta av det är ben. 

Sen syr väl JC in jeansen gratis  om man köper där. Gjorde de förut iaf. 

Jag har ingen aning om min kroppstyp, planka skulle den säkert kunna heta. Lång, smal  och platt överallt 🤪

LinaLj
0

Jag har formen strut. Jag har alltid problem med att försöka undvika att se ut som en amerikanskfotbollsspelare med enorma axlar. 

Likaså kan jag inte ha klänningar med skärning i midjan eftersom min midja inte är helt definierad. Så då ser det ut som att midjan sitter på fel ställe och min överkropp ser bara mysko ut.  

Dessutom har jag stor byst så emireskärning ser sällan smickrande ut. Vilket kan göra det till en utmaning att hitta en snyggt sittande klänning som inte har smala axelband.

akittehmonster
0

Jag har formen timglas, har mycket former. Och väger ju för mycket så har lite med det att göra men killar och tjejer är ju attraherade av min kropp och jag mår bra så orkar inte ändra nått.