gravid 14 år
Jag förlorade oskulden med en kille runt 20 för ca 4 månader sen
Tog ett gravid test förra veckan och det visade sig att jag var gravid. Vi använde kondom men han kom i mig. Jag vet inte vad jag ska göra är helt förstörd, det är försent att göra abort. min mage har börjat buckla sig men ibland blir min mage spänd så jag har inte tänkt på det.
iom att min mens är oregelbunden har jag inte brytt mig om det heller. har inte berättat det här för någon och jag är rädd att min mamma ska tycka att jag är hopplös för det här.
vi har ingen bra relation men fan att det blev såhär :'(
vad ska jag göra???? :'(
Är det enda gången ni haft sex för 4 månader sedan?
Jobbigt läge att kondomen gått sönder.
Prata med Ungdomsmottagningen?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Prata med ungdomsmottagning eller barnmorska direkt!

Har du ingen annan du kan prata med först som kanske kan hjälpa till att berätta eller vara med/finnas som stöd?
Blev också ofrivilligt gravid trots preventivmedel som ung och hade som du en väldigt dålig relation till min mamma, oväntat nog så var hon det största stödet och tog det riktigt bra. Nu hade jag möjligheten och gjorde valet att göra abort men mamma lät mej ändå göra valet alldeles själv. Jag hoppas det löser sej lika bra med din mamma!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Det går att söka om tillstånd att göra sen abort fram till vecka 22. Om man är väldigt ung brukar det väga ganska tungt i beslutet om man får eller inte får beviljat. Fram till vecka 18 är det fri abort. Minns du datumet så kan du räkna ut ungefär vilken vecka du är i.
Ring och pratade med UM, de brukar vara snabba i sådana här ärenden så chansen att du får komma in snabbt är stor.
Hoppas att det löser sig för dig.
Ingen rolig situation. Håller med dem som råder dig att göra abort. Visste killen om att du bara är 14 år? Det är liksom inte lagligt att ha sex med en minderårig. Och gick kondomen sönder eller hade han den inte på sig hela tiden?
Din mamma kanske tycker att du inte var så väldigt smart, men hon kommer säkert att stödja dig. Det är det minsta man är skyldig sitt barn!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Det är inte för sent att göra abort!
/Christine
Om du vill göra abort måste du göra det snarast. Men låt ingen annan bestämma det åt dig. Livet kan fortsätta och bli bra vilket du än väljer.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
1 2 jag tycker det är skitjobbigt att prata med människor och kommer säkert börja storböla
3 jag vet inte kanske min storasyster, hon stöttar mig alltid men just nu är hon deprimerad och jag vill inte vara en belastning för henne
4 jag vet inte datumet exakt men jag vet att det har gått några dager/nån vecka mer än 4 månader
5 ja det visste han och han hade på sig den hela tiden
6 hoppas inte det får försöka hitta någon um so fort som möjligt
7 får sen vad som händer, jag har alltid älskat barn iallafall
ska man boka tid till um eller ska jag bara klampa in dit?

#8 Um kan ha öppna tider då man får komma och typ ta en nummerlapp, jag tyckte alltid det var lättare än att boka tid i telefon.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#8 - Du kan prata med din skolsköterska också, annars ring till ungdomsmottagningen så fort som möjligt! Barn ska inte barn!
/Christine
Hur du än gör så kommer det att bli problem. Jag vill inte ge dig något råd ang om du ska göra abort eller ej, men det kan vara väldigt jobbigt att få barn när man själv bara är ett barn. Och din mamma kanske inte direkt längtar efter ytterligare en bebis hon ska ta hand om. Du bör nog också fundera på hur du ska ha råd att försörja dig och ditt barn. Tar du på dig uppgiften att bli mamma så följer det med en hel del ansvar, både praktiskt och ekonomiskt.
Din pojkvän kommer att åtalas för sex med minderårig eller kommer du hålla honom utanför det här och säga att du inte vet vem som gjort dig gravid? Lagen gör ingen skillnad på om det är frivilligt mellan båda parter eller ej. Jag hoppas att du har berättat för honom att du är gravid.
Har det bara gått lite över 4 månader så kan du fortfarande göra abort! Men då måste du kontakta ungdomsmottagningen NU!
Jag tänker inte berätta för dig hur du ska göra, för det är din kropp och ditt val. Men ditt liv förändras för alltid och du blir tvingad att växa upp om du väljer att bli mamma. Det säger jag rakt ut för att det är så det ser ut, och det finns ingen idé att sitta och mala på om "det är gulligt och praktiskt om man inte är så mycket äldre än sina barn" eller dylikt, för det hjälper ju inte dig om du går in i detta utan att vara medveten om vad som förändras när du blir mamma. Både praktiskt och ekonomiskt. Hur ska du lösa skolan, boende, ekonomi, etc. Sen kroppsligt också, för är du bara 14 är det inte säkert den är "redo" för en graviditet och du kan få mycket besvär/obehag bara av det.
Jag rekommenderar dig att du går till en ungdomsmottagning eller skolsköterskan NU. Det är inte för sent för abort med tanke på din låga ålder. Och tyvärr är det så att även om man använder kondom är sex något som kan leda till graviditet, så även om du "bara" är 14 så måste du ta ditt ansvar. Och det bör killen också göra. Berätta för honom, och berätta för dina föräldrar. Om jag inte fått det helt om bakfoten kan du inte få en abort utan att dina föräldrar får reda på det när du är under 18.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

#8 Nu känner jag ju inte din syster men jag tror att det finns en stor chans att hon vill finnas där för dej även om hon är deprimerad.
När jag kontaktade sjukvården fick jag en tid dagen efter på kvinnokliniken, där fick jag träffa en superbra kurator som inte försökte pressa mej mot något val men var väldigt informativ med vad man som är viktigt att tänka på. Upplevde själv att tankarna for åt alla håll och att det var svårt att tänka öht!
Visst kan man ha massa åsikter kring vad som är rätt eller fel men vet inte om det här är rätt tråd, tycker det är bättre att fokusera på att hjälpa TS just nu och kanske bättre att hon kan få känna att hon kan vända sej hit med sina funderingar.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
jag vet att det är fel, fel som fan. och om jag kunde vrida tillbaka tiden så hade det här aldrig hänt. men gjort är gjort TYVÄRR..
jag vill inte vara gravid så nu ska jag ringa um och se vad dom kan göra.
edit
om det funkar med abort måste min familj få reda på det då?
14 16 tack :)
#15 Tycker du verkar ha gjort ett klokt val. Önskar dig lycka till, och hoppas att det löser sig för dig. Det är lätt att vara efterklok, det viktigaste är ju att du faktiskt vill ta ansvar för det som hänt och lösa det på bästa sätt!
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#15 Mycket klokt beslut! 🌺 Ja, med tanke på din ålder kommer dina föräldrar att bli underrättade. Och det ska du vara glad för. Du behöver allt stöd du kan få. En abort är inte någonting som är lätt att gå igenom och du behöver känna stöd från både din familj och dina lärare i skolan. Eller åtminstone från skolsköterska och kurator.
#17, nej det är inte säkert att föräldrar kommer bli underrättade. Ibland görs en "mogenhetsbedömning" och utiffrån det beslut om föräldrar skall kontaktas.
Ta det nu lugnt och ta ett steg i taget. Det första du ska göra är att få kontakt med UM och ta ett orderntligt samtal, då du kommer att få leva med ditt beslut resten av ditt liv oavsett vilket val du gör. Du behöver se till att du är välinformerad, men slutligen så är det bara du som vet vad du mår bra av.
Jag vill poängtera för TS att du INTE har gjort något fel. Du hade sex, ni var ansvarsfulla nog att använda kondom. Sen att det blev som det blev ändå kan inte hjälpas. Ni tog de försiktighetsåtgärder ni kunde ta. Sen kan man ju ha åsikter om att en 20-årig kille tar en 14-årings oskuld, men det är fortfarande inte DU som gjort något fel!
Jag var ung när jag blev med barn, dock inte lika ung som du är. Jag var 16 år då, 17 när min son föddes. Han är 13 år gammal nu och jag älskar honom över allt annat, men hade jag kunnat gå tillbaks i tiden hade jag så klart väntat några år till. Beslutet är ditt, men UM måste du gå till oavsett om du vill göra abort eller behålla.
Vad gäller din syster så tycker jag att du ska prata med henne. Är hon deprimerad så kanske det rent av gör henne gott att få något annat än sina egna problem och sitt eget mående att fokusera på.
Hur har det gått för dig?